Hej,

Behöver lite tips och råd.
Skulle stänga fönstret och låsmekanismen bara snurrade utan att något hände. Har kärvat lite ett tag.

Nu har hela mekanismen inne i hålet fallit ut i bitar och jag kan inte få stängt fönstret.
Går det att laga eller hur löser jag detta bäst?

Fönstret är köpt via norlux 2021 och antar att det är av märket nordan.

Det är flera små delar som på bilden vilka suttit i hålet som nu fallit ut.
 
  • Fönsterhandtag med trasig låsmekanism och lösa delar, liggande på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med öppet hål där låsmekanismen saknas, omgiven av två mindre hål. Delar har fallit ut, vilket gör att fönstret inte kan stängas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad står det på själva fönsterspanjoletten?
Hur ser spanjoletten ut?

Man ser ingenting i hålet in till spanjoletten på andra bilden, det är för mörkt.

Vissa delar finns som reservdelar till spanjoletter, men annars är det byte av spanjoletten som gäller.
 
Jag tror att hela behöver bytas ut, är det komplicerat att göra? Något som kan gå på garantin, fönstren är bara 4 år gamla.
 
Beroende på vad det är för spanjolett så byter du antingen hela spanjoletten eller låshuset i spanjoletten men först måste spanjoletten identifieras.
Innan det är åtgärdat ska du inte försöka stänga spanjoletten för då kan det bli problem att öppna igen.
Ofta så är det lätt att byta men du måste införskaffa det som behövs först.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.