Jag har en del säckar kvar av Alsitop F (fasadputs, tunnputs) sen vi putsade huset. Kan jag använda det efter 4 år eller är det en dum idé? Tänkte putsa min carport/förråd. Jag tror datumet på säckarna är 2016-04-26 om jag tolkar det rätt, se bild. Vet inte om det är tillverkning- eller bästföredatum? Säckarna har legat i varmförrådet hela tiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Både ja och nej, det som försvinner med tiden är kromreduceringen men det har ingen betydelse för funktionen, bara arbetsmiljön.
Enkelt. Är säcken mjuk går det att använda. Hård då kan du slänga skiten.
Byggnadsvårdare
· Malmö
· 256 inlägg
Det är olika baserat på produkten.
Detta är antagligen en organisk puts (jag vet inte men används på samma sätt som caparols klebenputs/amareno eller stos system så borde vara något liknande)
Några gånger har vi stött på gammal organisk puts och det är extremt dåligt kvalitet, du märker inte när du blandar osv men när du ska filta det är det i princip omöjligt.
Dåligt glid och det börjar bubbla i putsen samt mycket längre torktider.
Dagen efter gick det att skrapa av med en spackel, då har vi fått säckar som är ca 1 år för gamla.
Men det är ju bara att prova på en liten bit, du kommer märka direkt om något är fel och då är det bara att slänga.
Detta är antagligen en organisk puts (jag vet inte men används på samma sätt som caparols klebenputs/amareno eller stos system så borde vara något liknande)
Några gånger har vi stött på gammal organisk puts och det är extremt dåligt kvalitet, du märker inte när du blandar osv men när du ska filta det är det i princip omöjligt.
Dåligt glid och det börjar bubbla i putsen samt mycket längre torktider.
Dagen efter gick det att skrapa av med en spackel, då har vi fått säckar som är ca 1 år för gamla.
Men det är ju bara att prova på en liten bit, du kommer märka direkt om något är fel och då är det bara att slänga.
en reflektion efter att putsat vårt garage med Alistop för snart 4 år sedan, är att de delar som är längst ned mot marken har under denna vinter börjat falla i sär. Bakomliggande nät börjar synas. Det ser ut som frostskador av fukt. Detta verkar lite konstigt då putsen är hydrofob. Är det någon som känner igen detta?
vi har någon säck kvar och tänkte bättra på under sommaren.
vi har någon säck kvar och tänkte bättra på under sommaren.
Japp ytong. Det släpper inte innifrån, utan ytskiktet.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Jag tror det samma, men då putsen är hydrob, borde det innebär att ingen fukt finns som kan spränga??
Fast det kanske bara hypotestisk, då det alltid finns viss fukt…
Fast det kanske bara hypotestisk, då det alltid finns viss fukt…
Klicka här för att svara
