N noone70 skrev:
1. Rör det sig om belopp över 1/2 basbelopp så riskerar de åka på att betala era rättegångskostnader om de förlorar.
2. Om de nu mot all förmodan skulle vinna så finns det inte en chans att de får ut mer än en bråkdel av de försöker pungslå säljaren på.
Och om de inte får ut det belopp som de begärt kan de tvingas stå för säljarnas kostnader också...

https://www.alltomjuridik.se/nyheter/fick-skadestand-men-tvingas-betala-rattegangskostnaderna/

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
nizzehult nizzehult skrev:
Att välja bort köpare vid en försäljning baserat på om dom har juridiska kunskaper eller inte tror jag blir svårt för det är knappast nåt som dom upplyser köparen om innan affären är klar, dessutom kan dom ha nära släktingar som är skickliga jurister som dom kan anlita (gratis) till allt möjligt. Just detta par hörde jag var väldigt bråkiga på en massa olika saker.
Visst är det så, men idag går det ganska snabbt att luska reda på vad en en budare och potentiell köpare går för och fatta ett mer eller mindre välgrundat beslut om att acceptera köparens bud eller skicka den på dörren. Finns det bara en köpare är ju det resonemanget lättare sagt än gjort.

Ja, jag tror det är norrlänningar och som dessutom verkar ha gott om pengar.

Att välja bort köpare vid en försäljning baserat på om dom har juridiska kunskaper eller inte tror jag blir svårt för det är knappast nåt som dom upplyser köparen om innan affären är klar, dessutom kan dom ha nära släktingar som är skickliga jurister som dom kan anlita (gratis) till allt möjligt. Just detta par hörde jag var väldigt bråkiga på en massa olika saker.

Ja jag är inne på att ge samma råd: bestrid utan motivering. Om anläggningen behöver servas eller byggas om idag kan knappast förra ägaren belastas för kostnadsmässigt. Jag har faktiskt ett liknande exempel på mitt eget hus: när jag köpte detta på sommaren hade jag ingen möjlighet att kunna mäta upp hur värmepumpen fungerade. Det visade sig sen att när det blev riktigt kallt ute (< -15) så gick kompressorn så varm att den började larma. Säljarna visste inget om detta - sa man. Till slut tog jag dit en värmepumpstekniker och han åtgärdade felet: expansionsventilen. Denna kostnad, ca 3500,- fick jag givetvis stå för själv, fast jag bara ägt huset i mindre än ett år.

Fjärrvärmeanläggningen är troligen samma typ som finns i alla villor som byggdes runt sekelskiftet och där ska det nog finnas kapacitet att värma betydligt större hus.
Det är en liknande situation jag sitter i och det vore som om jag skulle försöka få värmeanläggningen utbytt i min kåk på säljarens bekostnad.
Finns inte på kartan att jag ens tänkt tanken.
den nu 13år gammla LVVPn orkar inte med då det blir kallt (mer än minus 10).
Tidigare fanns en oljepanna med brännare som inte var testad på 10 år innan jag köpte huset.
Nej den fungerade inte då jag provade.
Men säljaren hade lovat att den skulle fungera.
"Men elpatron då... den funkade väl?" ... tja fungerade så till vida att den gick i och sen efter 10min sköt propparna *tokskratt* (pga egen eldragning av säljarens man som avlidit för 10 år sen)
Lika så de två öppenspisarna ... men det visade sig att en av dem hade eldningsförbud.
Det är ju liksom bara att fixa ... ja vissa saker kostar skjortan men jag hade ju inte köpt kåken om jag inte visste att vissa saker kan komma att kosta.

M MrDizzy skrev:
Det är en liknande situation jag sitter i och det vore som om jag skulle försöka få värmeanläggningen utbytt i min kåk på säljarens bekostnad.
Finns inte på kartan att jag ens tänkt tanken.
den nu 13år gammla LVVPn orkar inte med då det blir kallt (mer än minus 10).
Tidigare fanns en oljepanna med brännare som inte var testad på 10 år innan jag köpte huset.
Nej den fungerade inte då jag provade.
Men säljaren hade lovat att den skulle fungera.
"Men elpatron då... den funkade väl?" ... tja fungerade så till vida att den gick i och sen efter 10min sköt propparna *tokskratt* (pga egen eldragning av säljarens man som avlidit för 10 år sen)
Lika så de två öppenspisarna ... men det visade sig att en av dem hade eldningsförbud.
Det är ju liksom bara att fixa ... ja vissa saker kostar skjortan men jag hade ju inte köpt kåken om jag inte visste att vissa saker kan komma att kosta.
Ledsen att du råkat ut för detta men gjorde du ingen besiktning innan du köpte?
Med en 13 år gammal L/L Vp så är det ju ett under om den ens startar
Egendragen el borde ha varit rätt lätt att upptäcka om elpatronen testades vid en besiktning, lika så oljebrännaren

fanns det några utfästelser om eldstäderna skulle vara i funktionsdugligt skick?

N noone70 skrev:
Egendragen el borde ha varit rätt lätt att upptäcka om elpatronen testades vid en besiktning, lika så oljebrännaren

fanns det några utfästelser om eldstäderna skulle vara i funktionsdugligt skick?
"köpte" över säljarens besiktning med genomgång.
Mest bara för att få koll på fukt på kallvind (som jag då inte hade någon kunskap om)
Att elen i hela kåken var undermålig visste jag ju , så jag lät elektriker byta all el i hela huset.
Att gubben varit inne och dragit elen till elpatronerna, så att det gick 9kW elpatron istället för 6kW som det såg ut att göra skulle jag behövt dels vara elektriker och dels öppna upp styrningen till oljepannan där detta var inkopplat) Inte nått man gör, om man inte misstänker att det är fel.
Öppning och uppmätning gjordes med elektrikern då propparna sköts på löpande band *skratt*
Tråkigt?? Nope Spännande ;) :rofl:

Så 9kW elpatron, 3kW på den gammla LVVPn (som vid -15 har en COP på 1.2 :crysmile::crysmile::crysmile:) , en FTX med 1kW värme och lite lampor / TV / datorer på det ... det blir inte 16A ;)

LVVPn la jag av pengar till vid köpet för att kunna byta om den pajjar och oavsett tänker jag byta nu till våren.

En av de stora anledningarna till att jag inte brytt mig nämnvärt är ju att det är ett renoveringsobjekt och nu för jag göra som jag vill (utan att ex-frun ska lägga sig i) och då jag planerat att göra om ganska mycket så hoppas man bara att allt håller till dess det är dess ut att bli renoverat.
Jag tycker inte jag haft otur. Jag har haft tur. Hittade det för mig perfekta renoverings huset.

Men iom att den som sålde var en tant på 85 år och inte körde några 22 grader (fått veta att hon hade 18C i huset och var varmt klädd innomhus på vintern) och och troligen visste om att då det blev svinkalt så drar man inte igång ugn/varmvatten så är det ju inte nått jag kan klandra henne för då jag inte använder huset som hon gjorde och därmed uppenbaras en del brister.

Och det är ju lika dant här med de som nu tycker att 21C på övervåningen är ett dolt fel och vill att säljaren ska betala. Det är ju inget dolt fel. Att huset de köpte inte klarar av deras "nya" krav ... det är ju nått de får stå för själva.

Det är bara som många redan har sagt att bestrida utan motivering

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
N noone70 skrev:

Mjo det finns skriftliga utfästelser om att båda eldstäderna ska bara ok att elda i, men enl sotaren/brandskydd så har ena eldningsförbud.
Ska ändå göra om den eldstaden så sak samma. Kostnaden för att fixa den så att den går elda i är typ 3000-5000 nånstans. Och kräva en tant på 85 som är på ålderdomshemmet på de pengarna speciellt om jag ändå ska göra om den. Nä inte i min verklighet.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Att mixtra med framledningstemperaturen och göra någon slags justering av anläggningen känns inte relevant då hela anläggningen fungerade felfritt i >10 år utan problem och utan att det var kallt på ÖV vid sträng kyla så felet måste ligga någon annanstans.
Men om allt vatten går till BV så fungerar det ju fel. Det kan en injustering råda bot på.
Att föregående ägare inte tyckte det var något problem som det var är ju inget argument egentligen mot att något måste göras.

M MrDizzy skrev:
Mjo det finns skriftliga utfästelser om att båda eldstäderna ska bara ok att elda i, men enl sotaren/brandskydd så har ena eldningsförbud.
Ska ändå göra om den eldstaden så sak samma. Kostnaden för att fixa den så att den går elda i är typ 3000-5000 nånstans. Och kräva en tant på 85 som är på ålderdomshemmet på de pengarna speciellt om jag ändå ska göra om den. Nä inte i min verklighet.
Nä hålla på att stressa upp tanten över några tusenlappar är väl en aning magstarkt

K karlmb skrev:
Men om allt vatten går till BV så fungerar det ju fel. Det kan en injustering råda bot på.
Att föregående ägare inte tyckte det var något problem som det var är ju inget argument egentligen mot att något måste göras.

Har säljaren & köparen kunna ha 21C på ÖV så spelar det liksom ingen roll att köpare inte kan få 25C på ÖV om de skulle vilja. Det är inte ett "fel"/"dolt fel" (undantag om säljarna skriftligt lovat att det ska kunna gå ha 25C på ÖV)
Sen att det kan bli bättre med injustering / annan åtgärd är ju inte nått som köparna kan kräva att säljarna ska betala (samma undantag som ovan)

M MrDizzy skrev:
Har säljaren & köparen kunna ha 21C på ÖV så spelar det liksom ingen roll att köpare inte kan få 25C på ÖV om de skulle vilja. Det är inte ett "fel"/"dolt fel" (undantag om säljarna skriftligt lovat att det ska kunna gå ha 25C på ÖV)
Sen att det kan bli bättre med injustering / annan åtgärd är ju inte nått som köparna kan kräva att säljarna ska betala (samma undantag som ovan)
Visst, bara fixa det.

nizzehult
K karlmb skrev:
Hur tänkte du nu? Förre ägare var den som byggde huset och båda värmesystem ÖV/NV har fungerat i >20 år så vad skulle bli annorlunda av en justering och varför skulle det behövas göras nu?
Allt vatten går inte till NV utan det är samma vatten som cirkulerar i båda plan. Hur skulle det annars konstrueras? Det finns ju inte två värmeväxlare i fjärrvärmeanläggningen. Att sätta in en extra shuntgrupp skulle möjligen hjälpa lite men det blir fortfarande samma vatten som åker runt.

• Gilla
LaT
  • Laddar…
nizzehult
Nu har en jurist uttalat sig och säger samma sak: i detta läge bör man inget annat göra än att bestrida kravet utan utläggning. Det som då kommer att hända är att bollen går till dem och om dom sen väljer att anlita jurist så kommer sen samma krav att komma från denna på ett mera formellt sätt. Då är så att säga bollen i rullning och säljaren måste själv anlita juridisk hjälp för att bemöta detta och det slutar ofta i en förlikning för om det skulle hamna ända uppe i domstol så måste man ha väldigt torrt på fötterna och vara beredd på den ekonomiska smäll det innebär att förlora målet och kostnaderna för juristerna i ett tvistemål av detta slag hamnar ofta en bra bit över 100' så därför brukar oftast det slutliga rådet bli att komma fram till en förlikning - där man också får stå sina egna juridiska kostnader.

Problemet om säljaren nu skulle hinta om att felet kan ligga vid cirkulationspumpen är att man också samtidigt kan härleda detta till att säljaren på sätt och vis erkänner att det fanns brister i systemet vid försäljningen.

Men här ställs frågan på sin spets; om säljaren inte kände till eller ens kunde misstänka att värmesystemet på ÖV hade reducerad effekt vid försäljningen jämfört med när det bodde tre barn där: kan då säljaren ändå ställas till svars för detta? Det handlar trots allt om ett 20 år gammalt system.

Om man tittar på detta helt objektivt: att säljaren numera vet att grannen har fått byta cirkulationspump kanske bara är snack; han kanske trots allt visste detta men har mörkat den uppgiften för att slippa den kostnaden? Sen kanske det enda barnet som bott där sista åren inte alls tyckt att det varit direkt varmt i ÖV eller på hans rum men hans apparater som har stått på har kompenserat för detta och pappan har tyckt att han har gnällt i onödan. Ord mot ord. För han skruvade ju ner termostaterna i övriga rum så att det inte var samma värme där som tidigare var underförstått. Dom här 20-21 grader som nämns gällde väl bara när det bodde tre barn där?
Å andra sidan: vad kan man förvänta sig av ett 20 år gammalt system och vad finns det för komponenter som kan behöva bytas efter denna tid? Mao: man kanske får vara beredd på att systemet har sämre effekt efter två decennier och att en mera genomgående undersökning om detta borde ha gjorts?

• Gilla
ClasseClas och 3 till
  • Laddar…
ClasseClas
Det låter som en rimlig väg framåt. Det är beklagligt att jurister har blivit inblandade. Om det ska tvistas om utbyte av en cirkpump så blir det löjeväckande med de juristkostnader som det kommer att dra med sig.

Vad gäller cirkulationspumpen så kan man ju fundera på följande. Om säljaren hade varit medveten om att CP var dålig så kunde han ha bytt den. En normalt CP kostar i spannet 2-3000 kronor. Lägg på ett rörmokarbesök för ett enkelt byte av CP (max 30 minuter) och du är uppe i en total kostnad på säg 5-6000 kronor, och 4-5000 kronor efter ROT. Det är svårt att argumentera att säljaren inte hade kunnat ta den kostnaden om vetskapen funnits.
(För övrigt kan det vara så att en rörmokare i praktiken kommer att debitera minimum 5000 kronor för ett halvdagsbesök, men det ändrar inte resonemanget i sig).

OT, Sen är det nog inte så dumt att teckna en dolda fel-försäkring vid försäljning. Det är dock lätt sagt nu i efterhand...Fördelen är då att försäkringsgivaren tar alla dessa diskussioner med köparen.

Nu har en jurist uttalat sig och säger samma sak: i detta läge bör man inget annat göra än att bestrida kravet utan utläggning. Det som då kommer att hända är att bollen går till dem och om dom sen väljer att anlita jurist så kommer sen samma krav att komma från denna på ett mera formellt sätt. Då är så att säga bollen i rullning och säljaren måste själv anlita juridisk hjälp för att bemöta detta och det slutar ofta i en förlikning för om det skulle hamna ända uppe i domstol så måste man ha väldigt torrt på fötterna och vara beredd på den ekonomiska smäll det innebär att förlora målet och kostnaderna för juristerna i ett tvistemål av detta slag hamnar ofta en bra bit över 100' så därför brukar oftast det slutliga rådet bli att komma fram till en förlikning - där man också får stå sina egna juridiska kostnader.

Problemet om säljaren nu skulle hinta om att felet kan ligga vid cirkulationspumpen är att man också samtidigt kan härleda detta till att säljaren på sätt och vis erkänner att det fanns brister i systemet vid försäljningen.

Men här ställs frågan på sin spets; om säljaren inte kände till eller ens kunde misstänka att värmesystemet på ÖV hade reducerad effekt vid försäljningen jämfört med när det bodde tre barn där: kan då säljaren ändå ställas till svars för detta? Det handlar trots allt om ett 20 år gammalt system.

Om man tittar på detta helt objektivt: att säljaren numera vet att grannen har fått byta cirkulationspump kanske bara är snack; han kanske trots allt visste detta men har mörkat den uppgiften för att slippa den kostnaden? Sen kanske det enda barnet som bott där sista åren inte alls tyckt att det varit direkt varmt i ÖV eller på hans rum men hans apparater som har stått på har kompenserat för detta och pappan har tyckt att han har gnällt i onödan. Ord mot ord. För han skruvade ju ner termostaterna i övriga rum så att det inte var samma värme där som tidigare var underförstått. Dom här 20-21 grader som nämns gällde väl bara när det bodde tre barn där?
Å andra sidan: vad kan man förvänta sig av ett 20 år gammalt system och vad finns det för komponenter som kan behöva bytas efter denna tid? Mao: man kanske får vara beredd på att systemet har sämre effekt efter två decennier och att en mera genomgående undersökning om detta borde ha gjorts?

Tack för återkopplingen/uppdateringen i tråden :D

nizzehult
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det låter som en rimlig väg framåt. Det är beklagligt att jurister har blivit inblandade. Om det ska tvistas om utbyte av en cirkpump så blir det löjeväckande med de juristkostnader som det kommer att dra med sig.

Vad gäller cirkulationspumpen så kan man ju fundera på följande. Om säljaren hade varit medveten om att CP var dålig så kunde han ha bytt den. En normalt CP kostar i spannet 2-3000 kronor. Lägg på ett rörmokarbesök för ett enkelt byte av CP (max 30 minuter) och du är uppe i en total kostnad på säg 5-6000 kronor, och 4-5000 kronor efter ROT. Det är svårt att argumentera att säljaren inte hade kunnat ta den kostnaden om vetskapen funnits.
(För övrigt kan det vara så att en rörmokare i praktiken kommer att debitera minimum 5000 kronor för ett halvdagsbesök, men det ändrar inte resonemanget i sig).

OT, Sen är det nog inte så dumt att teckna en dolda fel-försäkring vid försäljning. Det är dock lätt sagt nu i efterhand...Fördelen är då att försäkringsgivaren tar alla dessa diskussioner med köparen.
Exakt. Det handlar ändå om ett hus i 5 Mkr-klassen så att säljaren medvetet skulle försökt mörka eller med alla medel försökt undvika en utgift på några tusenlappar innan försäljningen och därigenom även riskera att köparna börjar bråka efter köpet faller på sin egen orimlighet för som du skriver: juristkostnaderna kommer med råge att överstiga detta.
Har sen skummat igenom villkoren för dolda-fel försäkringar och det är inte helt uppenbart att den hade täckt detta fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.