nizzehult nizzehult skrev:
mitt bestridande har jag gjort själv med några korta ord. Det brev som nu damp ned kommer från en advokat, alltså ett juridisk ombud som dom har anlitat
Kanske läge att vara än mer kortfattad då. "Jag bestrider era krav", kanske räcker!

nizzehult nizzehult skrev:
men ett bestridande ska gärna formuleras av en jurist så att deras advokat förstår att dom har att göra med en juridiskt sakkunnig.
Ja det kan kanske finnas en poäng i detta. Vågar inte gissa om det faktiskt är värt i detta fall.

Men nu förstår jag situationen bättre.

ClasseClas
Tråkigt att köparna inte ger sig. Kolla här för info om termiskt klimat från Boverket:
https://www.boverket.se/resources/c...br_2011-6.pdf#6_412_definitioner_beteckningar sid 95

"6:42 Termisk komfort
Byggnader och deras installationer ska utformas, så att termisk komfort som är anpassad till
utrymmenas avsedda användning kan erhållas vid normala driftsförhållanden.
Allmänt råd
Byggnader bör vid DVUT utformas så att
– den lägsta riktade operativa temperaturen i vistelsezonen beräknas bli 18 ºC i bostads- och
arbetsrum och 20 ºC i hygienrum och vårdlokaler samt i rum för barn i förskolor och för äldre i
servicehus och dylikt,
– den riktade operativa temperaturens differenser vid olika punkter i rummets vistelsezon
beräknas bli högst 5K, och
– yttemperaturen på golvet under vistelsezonen beräknas bli lägst 16 ºC (i hygienrum lägst
18 ºC och i lokaler avsedda för barn lägst 20 ºC) och kan begränsas till högst 26 ºC.
Dessutom bör lufthastigheten i ett rums vistelsezon inte beräknas överstiga 0,15 m/s under
uppvärmningssäsongen och lufthastigheten i vistelsezonen från ventilationssystemet inte överstiga
0,25 m/s under övrig tid på året.
6:43 Värme- och kylbehov
Värmeinstallationer ska utformas så att de kan uppnå det värmeeffektbehov som krävs för att
upprätthålla den termiska komforten enligt avsnitt 6:42.
Eventuella kylanordningar ska utformas så att besvärande strålningsasymmetri, drag eller kallras
undviks.
Allmänt råd
Regler för köldmedier ges ut av Naturvårdsverket."

Kommentar: Med en max yttemperatur på 26 grader får du aldrig några 25 grader i rumstemperatur.

I övrigt har jag inga direkta juridiska tips. Förmodligen är det listigt att anlita en jurist några timmar som får bestrida kravet.

P
En köpare som inte har fullgjort sin undersökningsplikt kan inte i efterhand åberopa dolt fel.

Ett dolt fel är ett fel som inte hade kunnat upptäckas vid besiktningstillfället. Det här "felet" hade antagligen kunnat upptäckas då. Alternativt hade köparen kunnat göra ett förbehåll i köpekontraktet om en undersökning när utetemperaturen är tillräckligt låg.

Jag föreslår att du ignorerar brevet från advokaten. Kommer brevet från en riktig advokat, f.ö?
Kolla upp det med Advokatsamfundet.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P
ClasseClas ClasseClas skrev:
Kommentar: Med en max yttemperatur på 26 grader får du aldrig några 25 grader i rumstemperatur.
Va? I den situationen är det ju bara att öppna dörrar och fönster för att få 26 grader inomhus.

P pmd skrev:
Kommer brevet från en riktig advokat, f.ö?
Spelar det minsta roll mer än att eventuell "falsk titulering" ger en indikation om vilken typ av gynnare man har att gör med? I övrigt kvittar det väl helt om det är en "riktig advokat", någon med någon form av juridisk skolning eller en ren lekman?

nizzehult
P pmd skrev:
En köpare som inte har fullgjort sin undersökningsplikt kan inte i efterhand åberopa dolt fel.

Ett dolt fel är ett fel som inte hade kunnat upptäckas vid besiktningstillfället. Det här "felet" hade antagligen kunnat upptäckas då. Alternativt hade köparen kunnat göra ett förbehåll i köpekontraktet om en undersökning när utetemperaturen är tillräckligt låg.

Jag föreslår att du ignorerar brevet från advokaten. Kommer brevet från en riktig advokat, f.ö?
Visst, han existerar. Har t o m träffat honom i ett helt annat sammanhang.

Nu har jag iaf gett den jurist som jag pratade med i telefon igår och som gav ett bra intryck att författa ett brev där kravet bestrids och på vilka grunder. Han var väldig påläst på den här typen av tvister och skulle så att säga ta ner dem på jorden. Förhoppningsvis stannar det sen där.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
ClasseClas
P pmd skrev:
Va? I den situationen är det ju bara att öppna dörrar och fönster för att få 26 grader inomhus.
Nä, yt-temperatur. Golvyta, you know.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Spelar det minsta roll mer än att eventuell "falsk titulering" ger en indikation om vilken typ av gynnare man har att gör med? I övrigt kvittar det väl helt om det är en "riktig advokat", någon med någon form av juridisk skolning eller en ren lekman?
Termerna jurist och advokat blandas ofta ihop. En advokat är bunden av advokatsamfundets etiska regler, vilket den som inte är advokat förstås inte är. Jurist får vem som helst kalla sig.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
ClasseClas ClasseClas skrev:
Nä, yt-temperatur. Golvyta, you know.
Aha! :D

nizzehult
P pmd skrev:
Termerna jurist och advokat blandas ofta ihop. En advokat är bunden av advokatsamfundets etiska regler, vilket den som inte är advokat förstås inte är. Jurist får vem som helst kalla sig.
Ja men det här är en "riktig" advokat. Medlem i Advokatsamfundet.
Ska bl a ha fastighetsrätt som sitt område men det gäller främst bostadsrätter. Han jag pratade hade nog bättre koll på den här typen av tvister.
Sen är det nog så att han har gått på informationen som framkommit av köparnas egna utredningar och uttalanden från de s k fackmän som jag inte ens skulle anlita för att byta en kranpackning.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Termerna jurist och advokat blandas ofta ihop.
Ja visst är det så. Min poäng är att jag inte riktigt förstår nyttan med att "Kolla upp det med Advokatsamfundet". Jag ser inte riktigt vad man ska använda den informationen till. Man agerar väl på exakt samma sätt vare sig motparten är en advokat eller ej. :thinking: Men självklart kan man kolla det om man är nyfiken.

P
En advokat kan vara ett skarpare vapen än en jurist som inte är advokat, så man bör kanske vara lite extra uppmärksam på om det finns några klurigheter i budskapet om det kommer från en advokat.

Å andra sidan kan en jurist som inte är bunden av advokatsamfundets etiska regler försöka sig på fulingar som en advokat inte kan/får.

Men visst ändrar det inte principiellt på hur TS bör agera.

"The first thing we do, let's kill all the lawyers" – William Shakespeare, Henry VI ;)

P pmd skrev:

Hur skulle felet kunnat upptäckas vid en noggrann besiktning?
Inte ens om det skulle råkat vara vargavinter ute så finns det ju ingen tid att möta temperaturer och göra beräkningar på om värmesystemet är korrekt dimemsionerat eller ens fungerar mer än hjälpligt.

K karlmb skrev:
Inte ens om det skulle råkat vara vargavinter ute så finns det ju ingen tid att möta temperaturer och göra beräkningar på om värmesystemet är korrekt dimemsionerat eller ens fungerar mer än hjälpligt.
Det är ju inget som säger att undersökningen behöver ske under visning. Det är ju bara att ställa som krav på säljaren att man får tillgång till huset för att genomföra nödvändiga undersökningar för att lägga bud. Det går ju även att ställa frågor till säljaren, vilken temperatur har ni haft? Vet ni om det går att få varmare?

• Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Till att börja med är frågan om det ens är ett fel. Inget hade utlovats om värmesystemets prestanda, såvitt jag vet, förutom att 5 personer hade bott i huset utan större problem.

Jag tror f.ö. inte att köparens undersökningsplikt kan reduceras pga tidsbrist.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.