71 625 läst ·
215 svar
72k läst
215 svar
Kan ett hus som upplevs som kallt räknas som ett dolt fel?
BBR säger 21C, så kan det omöjligt vara ett fel att det inte klarar 25C.
Dom får väll sätta upp elradiatorer om det ska vara bastu inne eller bara tokhöga värmekurvan?
Jag hade hävdat att dolt fel hade varit mer relevant om huset hade de temperaturer de vill ha
Dom får väll sätta upp elradiatorer om det ska vara bastu inne eller bara tokhöga värmekurvan?
Jag hade hävdat att dolt fel hade varit mer relevant om huset hade de temperaturer de vill ha
Märkligt antagande. Jag har själv trägolv och golvvärme och har visserligen inte 25 grader inne men å andra sidan inte mer än ca 30 framledning så ett par grader extra skulle ju gå bra.mickesundström skrev:
Av omsorg om trägolvet så har någon troligen strypt ner övervån men det lär ju gå att öka på igen.
Jag förstår det som att det är fjärrvärme det handlar om. Hur gammal är värmeväxlaren? Om den är 30 år gammal så är risken överhängande att det är den som tappat i effekt och är begränsande för vilken temperatur som det går att få ut. -Detta ur egen erfarenhet där vi inte kunde få ut mer än ca 30 gradigt vatten från kranarna.
Fjärrvärmesystemen har en värmeväxlare för kranvatten och en lite mindre för uppvärmning.
Fjärrvärmesystemen har en värmeväxlare för kranvatten och en lite mindre för uppvärmning.
OK, är det så kan man kanske möjligen tala om dolt fel, ifall det ligger på fastighetsägaren att uppdatera VVX. Men är det inte ofta fjärrvärmebolagets uppgift?S Strolf skrev:Jag förstår det som att det är fjärrvärme det handlar om. Hur gammal är värmeväxlaren? Om den är 30 år gammal så är risken överhängande att det är den som tappat i effekt och är begränsande för vilken temperatur som det går att få ut. -Detta ur egen erfarenhet där vi inte kunde få ut mer än ca 30 gradigt vatten från kranarna.
Nej, (tyvärr inte) det vanligast om det är en villa så är värmeväxlaren fastighetsägarens ansvar. En rejält kostsam uppgift att byta. Men ålder på anläggningen och teknisk livslängd faller självklart på köparens undersökningsplikt.K karlmb skrev:
K karlmb skrev:
Vad är märkligt ? Golvvärme är inte effektivt för hög rumstemperatur utan upplevs varmare än det ärK karlmb skrev:
Du lär inte få 25grader med 27 i yttemp på golvet och då går du över alla golvtillverkarnas maxtemp ändå .
vill du ha så ”onormalt ” varmt så är golvvärme fel väg att gå ,25 grader kan knappast betecknas som normalvärme i ett rum med golvvärme .
shunta gärna ut nog varmt för 25grader i rummet utan att gå över 27 i yttemp på trägolvet och upplys oss då om du lyckas med det så vi vet
Har själv en blandning i huset av golvvärme och element kopplat till vedpanna så jag märker ju skillnaden i uppvärmning av rummen då element sprider värme mycket bättre i ett rum