Det finns en klausul i vanliga abs09 avtal att om en entreprenör inte lyckas nå beställaren och arbetet är viktigt till låg kostnad så kan det utföras ändå.....men det borde onte gälla sådant här. Jag skulle tro att det gäller mer situationen en extra bärande balk krävs för att huset värt 10 mille inte skall rasa och beställaren är på bali......

Fast pris gällde ju bara arbetet, 15% på materialet får väl anses humant med tanke på hur stora påslag andra brukar göra. Det var synd att du inte betalde dessa 15% och istället enbart fokuserade på avfallshanteringen, i så fall hade nog firman släppt det hela.

Jo men jag kan ju betala de 15% nu, det är ingen stor grej, jag undrade bara om det var praxis med påslag så att det inte behöver avtalas eller informeras om.
Jag tycker firman ber om problem när de inte vill skriva avtal (min signatur finns ingenstans) utan man kommer överens per telefon, sen fick JAG begära att de även skulle mejla en rad om det vi kommit överens om... Så lägger de på ett par avgifter i efterhand, jag känner inte riktigt att jag vill att de ska få excellera i otydlighet och avtalslöshet - på MIN bekostnad. Jag kan bara inte förstå hur de kan tycka det är värt det.
Ang telefon så antar jag att han försökte ringa under pågående arbete. Sen efter arbetet var det bara jag som mejlade för att fakturan var saltad, han hörde inte av sig förrän i dag med svar.
De kan ju ha mycket att göra, men om han specar och informerar om jobben för kunden i förväg så lär han behöva spendera mindre tid på sånt efteråt... Men vad vet jag...
De 600 kr för avtalshantering kommer jag fortsätta bestrida för vi har inte avtalat om det och jag tycker inte det är en obetydlig kostnad och jag har varit tillgänglig om han ville fråga.

P
De flesta hade nog inte brytt sig utan betalat för städningen. Det blir väl en del pengar över åren, många bäckar små...

Dom 600:- är ju en faktisk kostnad företaget haft , dom får inte som privatpersoner kasta skräp gratis dessutom har det åtgått viss arbetstid. Dom kanske var dum som trodde att dom gjorde rätt när dom städade upp och körde bort skräpet.
Jag tycker att du är gniden.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Tack för er input.
Städningen har de inte debiterat, det är avfallshanteringen det handlar om.
Jag är inte så säker på att de faktiskt åkt enbart med mitt lilla hål i väggen till återvinningen. De samlar nog ihop flera kunders avfall.
Hade jag vetat om de 600 kr i förväg hade jag tagit en annan firma, fanns ett par som gjorde det för mindre pengar.
Och jag vill inte gynna att köra avtalslöst, jag vill veta i förväg vad det ska kosta (så gott det går).
Hade jag satt in 10 fönster hade jag inte drömt om att ifrågasätta men nu blev det en onödigt stor del av totalpriset.
Och skitsnack att han skulle ha ansträngt sig för att få tag i mig.
Salt, salt, salt...

Mikael_L
elmont skrev:
Dom 600:- är ju en faktisk kostnad företaget haft , dom får inte som privatpersoner kasta skräp gratis dessutom har det åtgått viss arbetstid. Dom kanske var dum som trodde att dom gjorde rätt när dom städade upp och körde bort skräpet.
Jag tycker att du är gniden.
Fast grejen är ju att TS fått ett fast pris på jobbet.
Om det automatiskt skulle ingå att forsla bort skräpet borde det ju varit offererat från början.

Jag tror man kan sammanfatta så här:

Du har inget krav att betala bortforsling, det har inte avtalats.
15% påslag på material BORDE företaget informerat om så eg. Skall du inte betala detta heller.

Småaktigt av entreprenören tycker jag.

Men du har väl ett par val:

1. Betala och lär dig själv en läxa -avtal
2. Betala och lär ENTREPRENÖREN en läxa genom referens på rejta.se
3. Betala inte

Jag skulle nog köra på nummer två.

Det mest "korrekta" är nog nr 3.

Redigerat:
Självklart ska du inte betala några extraavgifter för avfall som du inte beställt. 600:- för att slänga ett gammalt fönster är ju löjligt och givetvis saltat för att ta ut extra mycket då de tydligen inte fick så mycket de ville ha för jobbet.

Nej jag misstänker också att de var oroliga för att gå back och då saltade.
De fick komma och flytta fönstret dagen efter då det inte linjerade med fönstret bredvid.
Så det blev 4 h extra x 2 man. De vill väl ha täckning för det. Gick väl åt lite extra material då också.

Trist!

Ja jag känner mig inte som nån vinnare.

Ja, det handlar ju inte om några stora summor. :-) kunde vara värre? Är du nöjd med arbetet i övrigt så försök fokusera på det och se repris av fuskbyggarna på TV4 play.....

Hemmakatten
Tråden har blivit för lång för att jag ska orka läsa igenom den igen. Men, visst var det så att själva arbetet var avtalat till ett fast pris och att kostnad för materialet inte var närmare specifierat?

Företaget har inte någon skyldighet att uppge sina inköpspriser till kunden (om man inte avtalat om det). Att företaget nu ändå skickar kopior och förklarar att man på dessa inköpspriser lägger på 15% på kundfakturan tycker jag är rimligt. Väldigt rimligt. Och om ett pris inte är avtalat innan får man som kund betala det som begärs. Priset skall iofs inte vara oskäligt, men "skälighets-spannet" är ganska stort.

Jag menar att du bör betala det företaget begär för materialet.

Vad gäller återvinningsskräpet så bör företaget ha frågat innan.

Vi har inte avtalat om någonting, finns inget specat, inget påskrivet. De verkar jobba med minimal information.
15 % för materialet tar jag och pröjsar. Jag håller inte med dig om att man som kund ska "betala det som begärs". En miljon för en trälist? I så fall kan ju firmorna lägga sig lågt i arbetskostnad och ha hutlösa påslag på material, som de inte behöver speca och som man inte får ifrågasätta.
Återvinningsskräpet får han fråga om jag vill köpa tjänsten slängning för 600 kr, så tackar jag nej, helt enkelt för att jag inte tycker tjänsten är prisvärd när jag kan slänga det själv för 10 kr (bensinkostnad fram och tillbaka till tippen). Att han påstår sig ha försökt fråga är löjligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.