3 209 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Kan en sambo vara styrelseledamot i en samfällighetsförening?
Måste man vara delägare i samfällighetsföreningen för att kunna sitta i styrelsen? Eller räcker det med att man är sambo till en delägare?
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det där har jag inte tänkt på. Hur hanterar man det i väldigt små föreningar. Tänk en bostadsrättsförening med bara 3 lägenheter, eller samfällighet med 3 fastigheter.A ArneTW skrev:
Då måste ju samtliga medlemmar vara med i styrelsen (har för mig att det måste vara minst 3 i styrelsen). Blir svårt att ordna revisor då?
Revisorn är ofta en extern person utan någon anknytning till föreningen.H hempularen skrev:Det där har jag inte tänkt på. Hur hanterar man det i väldigt små föreningar. Tänk en bostadsrättsförening med bara 3 lägenheter, eller samfällighet med 3 fastigheter.
Då måste ju samtliga medlemmar vara med i styrelsen (har för mig att det måste vara minst 3 i styrelsen). Blir svårt att ordna revisor då?
Det kan vara "vem som helst"..
https://www.borattupplysning.se/wp_sttips/revision-bostadsrattsforening/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Det är väl egentligen inte personer som är delägare i samfälligheten, utan fastigheterna, vilket borde innebär att det är helt ok med en sambo till en som äger en fastighet.
Frågan med revisor är jobbig i väldigt små föreningar, liksom frågan om att få styrelsemedlemmar.
Frågan med revisor är jobbig i väldigt små föreningar, liksom frågan om att få styrelsemedlemmar.
Bolagsverket:
I en bostadsrättsförening kan, om inte något annat har bestämts i stadgarna, bostadsrättshavarens make/maka eller sambo vara styrelseledamot eller styrelsesuppleant, även om maken/makan eller sambon inte är medlem i föreningen.
I en bostadsrättsförening kan, om inte något annat har bestämts i stadgarna, bostadsrättshavarens make/maka eller sambo vara styrelseledamot eller styrelsesuppleant, även om maken/makan eller sambon inte är medlem i föreningen.
Tyvärr har jag sett exempel där styrelseledamots sambo väljs in i valberedningen och på så vis påverkar vem som väljs till revisor, dvs ser till att inte rekommendera någon som styrelseledamoten inte är på god fot med.A ArneTW skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Husverket levererar ej hus och svarar inte längre
Hustillverkare -
Slipmärken, repor efter målare som fixat våra fönster.
Fönster & Dörrar -
Hur förvarar ni batterierna till verktyg?
Verktyg & Maskiner -
Bör en kassör i en samfällighet vara styrelseledamot?
Juridik -
Står man för varandras kostnader som sambo?
Juridik