Måste man vara delägare i samfällighetsföreningen för att kunna sitta i styrelsen? Eller räcker det med att man är sambo till en delägare?

Finns inga krav på delägarskap... vem som helst kan sitta i styrelsen.

Det är röstningen som är knuten till delägarskapet.

/ATW

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Efter lite fundering...

Den enda släktskapreglerna som finns är att styrelsen kan inte ha en nära relation till revisorerna...

• Gilla
Stellan Svealand
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Efter lite fundering...

Den enda släktskapreglerna som finns är att styrelsen kan inte ha en nära relation till revisorerna...
Det där har jag inte tänkt på. Hur hanterar man det i väldigt små föreningar. Tänk en bostadsrättsförening med bara 3 lägenheter, eller samfällighet med 3 fastigheter.

Då måste ju samtliga medlemmar vara med i styrelsen (har för mig att det måste vara minst 3 i styrelsen). Blir svårt att ordna revisor då?

H hempularen skrev:
Det där har jag inte tänkt på. Hur hanterar man det i väldigt små föreningar. Tänk en bostadsrättsförening med bara 3 lägenheter, eller samfällighet med 3 fastigheter.

Då måste ju samtliga medlemmar vara med i styrelsen (har för mig att det måste vara minst 3 i styrelsen). Blir svårt att ordna revisor då?
Revisorn är ofta en extern person utan någon anknytning till föreningen.
Det kan vara "vem som helst"..
https://www.borattupplysning.se/wp_sttips/revision-bostadsrattsforening/

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Det är väl egentligen inte personer som är delägare i samfälligheten, utan fastigheterna, vilket borde innebär att det är helt ok med en sambo till en som äger en fastighet.

Frågan med revisor är jobbig i väldigt små föreningar, liksom frågan om att få styrelsemedlemmar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bolagsverket:
I en bostadsrättsförening kan, om inte något annat har bestämts i stadgarna, bostadsrättshavarens make/maka eller sambo vara styrelseledamot eller styrelsesuppleant, även om maken/makan eller sambon inte är medlem i föreningen.

• Gilla
Stellan Svealand
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Efter lite fundering...

Tyvärr har jag sett exempel där styrelseledamots sambo väljs in i valberedningen och på så vis påverkar vem som väljs till revisor, dvs ser till att inte rekommendera någon som styrelseledamoten inte är på god fot med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.