2 2 loud skrev:
låter du dina barn göra precis vad dom vill oxå ??
Hur tänker du det hänger ihop med vad katter gör?

Annars har biltema även små fina aluminiumfyrkantsrör så kan du bygga ett stabilt ramverk. 10x10x2000 mm kostar 50:-

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
B Bert Karlsson4 skrev:
Vi får väl svara vad vi vill även om du har bestämt att tråden ska handla om materialval. Jag hade inte låtit katt använda akvarievatten som vätskekälla även om det ser ”gulligt” ut där den lapar i sig. Akvarievatten innehåller bakterier, parasiter och mest otrevligast, fiskarnas bajs.
Jag hade inte heller låtit katten dricka i akvariet. Jag råkade få blodförgiftning och marin tuberkulos efter att ha rengjort vårt akvarie utan skyddshandskar.

• Wow
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag har ett litet akvarium, 34 liter som katterna dricker ifrån. Vanligtvis lyfter vi av locket när de vill dricka.

Jag skulle vilja konstruera ett nytt lock där det finns möjlighet för dem att dricka utan att behöva lyfta bort locket hela tiden.

Jag vill helst kunna fästa lampan till akvariet i det nya locket också. Det är så lampan sitter idag.

Såg att det fanns polykarbonatskivor som är 3 mm tjocka på Biltema att köpa. Tror ni att det fungerar?

Locket ska vara ca 50*45 cm.
Katter har otroligt mycket bakterier i munnen som kan vara direkt skadliga för dina fiskar så jag skulle förhindra att din katt dricker från vattnet .

Annars är begagnat glas hos en glasmästare väldigt billigt att få utskuret

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Akvarium är varma att ligga på också.
[bild]
Som sagt, katter gör som de vill! Jag har haft 3 katter och alla har sovit på exakt samma ställe under samma buske.😂Trots att de levt under olika tidsåldrar.

C cpalm skrev:
Är det inte mer praktiskt med en vattenskål?
Det kanske inte är vattnet de vill åt🫢

• Haha
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
M Mikke20 skrev:
Det kanske inte är vattnet de vill åt🫢
Jo, de bryr sig inte om fiskarna.

Jiji Jiji skrev:
Jag har ett litet akvarium, 34 liter som katterna dricker ifrån. Vanligtvis lyfter vi av locket när de vill dricka.

Jag skulle vilja konstruera ett nytt lock där det finns möjlighet för dem att dricka utan att behöva lyfta bort locket hela tiden.

Jag vill helst kunna fästa lampan till akvariet i det nya locket också. Det är så lampan sitter idag.

Såg att det fanns polykarbonatskivor som är 3 mm tjocka på Biltema att köpa. Tror ni att det fungerar?

Locket ska vara ca 50*45 cm.
Jag ledsnade på inbrott i min kolonistuga och bytte ut mitt krossade fönster mot ett i polykarbonat från Biltema. Ett tag efter detta kommer vår välbekanta bov åter och försöker slå in mitt fönster. Till min förtjusning misslyckades han rätt rejält med att krossa mitt nu riktigt hållbara fönster. Han jobbade med ett bockat armeringsjärn och försökte säkert ett tiotal gånger med full kraft. Jag bevittnade skådespelet i övervakningskamera. Det blev bucklor men det höll alldeles utmärkt. Så jag tror det håller finfint för katterna! Det som möjligen kunde vara ett problem är att tyngden på katten skulle kunna tynga ner skivan så att den liksom bockas ner i vattnet men eftersom det är ytterst hållbart så kommer det att räta upp sig igen så fort tyngden försvinner.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Om plastbiten går över tre av fyra vertikala kanter, alternativt har bra upplägg på insida borde 3mm vara alldeles nog. Det kommer kanske bågna lätt men knappast mer. Sätt några lister runtom ifall skivan ligger ovanpå, så den inte glider av när katten hoppar upp.

Och för folk som frågar om vattenskålen och uppenbarligen själv inte har katt - katter älskar rörligt vatten, samt vatten på alla ställen förutom i skålen. De verkar gilla smak eller struktur från duschar, badkar, golv mm. Ibland kan det även handla om att de inte vill att morrhår skall gå i kanter. Men generellt sätt så är det oftast bäst att rätta sig efter katten ..

• Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
Väg djuret för katten och kolla skivan så slipper du kattastrof.

• Haha
Serafim Dahl och 1 till
  • Laddar…
B Bert Karlsson4 skrev:
Vi får väl svara vad vi vill även om du har bestämt att tråden ska handla om materialval. Jag hade inte låtit katt använda akvarievatten som vätskekälla även om det ser ”gulligt” ut där den lapar i sig. Akvarievatten innehåller bakterier, parasiter och mest otrevligast, fiskarnas bajs.
Katter är bra på att avgöra vad dom kan dricka eller ej, och i naturen dricker dom ju inte direkt kranvatten i diskade skålar..

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
3 mm låter som det kan bli lite svajigt, som tidigare sagt måste du ha nån kant som håller kvar den. Men håller gör det, polykarbonat är i princip okrossbart.
Min katt öppnade gallret i duschen och drack vatten ur golvbrunnen och dog inte av den saken.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Det lär bli repigt som fasi*en dock. Jag hade köpt en 5 mm polykarbonat från närmsta glasmästare, som dessutom är rep- och UV-tålig. :) 3 mm är alldeles för tunt, även om katten kvalar in på 3,5 kg vikt eller däromkring.

Här har katterna övergivit vattenskålen och kräver numera att "muggar med vatten" ställs på diverse olika platser, hehe. Så det är lite vattenglas utspritt överallt i bostaden...

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Akvarium är varma att ligga på också.
[bild]
Ja, och så finns det ofta smaskiga små firrar i dom som man kan ta med tassen.

Düsseldorff
2 2 loud skrev:
låter du dina barn göra precis vad dom vill oxå ??
Absolut.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.