Jag kanske låter lite dum nu men finns det olika spänningar på sladdar? Eller är det bara jordad och ojordat?
Jag har en Somfy motor till en gardinskena och till den finns det en tjock ful sladd RKK (H05VV-F) och ännu fulare stickpropp. Det var en elektriker som utförde jobbet, men jag tänkte byta ut sladden till "normala" sladdar som man får med apparater man köper hem, vita, rätt tunna och normal stickpropp. Tänkte byta till denna:
https://www.clasohlson.com/se/Sladd-med-jordad-stickpropp/p/32-1114
Kan jag göra det eller kan motorn börja brinna??
Jag har en Somfy motor till en gardinskena och till den finns det en tjock ful sladd RKK (H05VV-F) och ännu fulare stickpropp. Det var en elektriker som utförde jobbet, men jag tänkte byta ut sladden till "normala" sladdar som man får med apparater man köper hem, vita, rätt tunna och normal stickpropp. Tänkte byta till denna:
https://www.clasohlson.com/se/Sladd-med-jordad-stickpropp/p/32-1114
Kan jag göra det eller kan motorn börja brinna??
Så här den är väldigt lång måste uppskatta den till 6-10 cm.F Fluxor skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Fick även denna "guide" från återförsäljaren väldigt användarvänligt förstår inget
Logga in
Skapa konto
Hur det är generellt med sladdar, finns det olika spänningar? Eller är de tjocka/tunna bara för de ska klara av viss typ av utomhus miljö?
Tack för ni hjälper mig
Är det proppens beskaffenhet som stör så kan din elektriker säkerligen göra en fast installation utan propp. Angående kabel så finns det regler för även sådana; exempelvis vilken typ som ska användas.
Jag fattar inte hur det där är kopplat. Var kommer den svarta stickproppen och sladden in i bilden? På andra bilden ser vi en fast installation, som kunde vara snyggare gjord. Dessutom saknas dragavlastning på kabeln uppifrån, och egentligen också på den nerifrån som ligger i kabelkanalen.
Apropå urprungsfrågan så finns det absolut olika kablar med olika isoleringsförmåga beroende på vilken spänning de är avsedda att användas med. Tjockleken på isoleringen beror på vilken spänning den ska tåla samt vilket material den är gjord av. Dessutom kan man öka tjockleken för vissa applikationer, t.ex. användning i krävande miljöer osv.
I just ditt fall specificerar tillverkaren vilken typ av kabel som ska användas (H05VVF)*. Dessutom anger de en minsta area (1 kvmm, rätt onödigt i mitt tycke när det skulle gå utmärkt med 0,75 kvmm). Vi ser också att kabeln behöver ha fyra ledare vid drift med 230 VAC (eg 90-255 V). Det leder mig till att fråga hur detta egentligen är inkopplat och om det varit en elektriker inblandad? Just att det är fyrledare gör en vanlig stickpropp omöjlig.
* Kabelbeteckningen anger att det rör sig om en fastställd standard (H), märkspänning 500 V (05), Isolering av PVC både för ledare (V) och mantel (V) samt att den är extra mångtrådig (-F) för anslutningsledare. I den gamla svenska standarden skulle kabeln hetat SKK.
Apropå urprungsfrågan så finns det absolut olika kablar med olika isoleringsförmåga beroende på vilken spänning de är avsedda att användas med. Tjockleken på isoleringen beror på vilken spänning den ska tåla samt vilket material den är gjord av. Dessutom kan man öka tjockleken för vissa applikationer, t.ex. användning i krävande miljöer osv.
I just ditt fall specificerar tillverkaren vilken typ av kabel som ska användas (H05VVF)*. Dessutom anger de en minsta area (1 kvmm, rätt onödigt i mitt tycke när det skulle gå utmärkt med 0,75 kvmm). Vi ser också att kabeln behöver ha fyra ledare vid drift med 230 VAC (eg 90-255 V). Det leder mig till att fråga hur detta egentligen är inkopplat och om det varit en elektriker inblandad? Just att det är fyrledare gör en vanlig stickpropp omöjlig.
* Kabelbeteckningen anger att det rör sig om en fastställd standard (H), märkspänning 500 V (05), Isolering av PVC både för ledare (V) och mantel (V) samt att den är extra mångtrådig (-F) för anslutningsledare. I den gamla svenska standarden skulle kabeln hetat SKK.
Tack för ditt svar, mycket nyttig information! Installation är ungefär så här: Eluttag -> Svart stickpropp -> Dosan på bilden -> Motorn.tommib skrev:
Jag fattar inte hur det där är kopplat. Var kommer den svarta stickproppen och sladden in i bilden? På andra bilden ser vi en fast installation, som kunde vara snyggare gjord. Dessutom saknas dragavlastning på kabeln uppifrån, och egentligen också på den nerifrån som ligger i kabelkanalen.
Men som jag förstår det är inte Clas Ohlsson kabeln jag länkade av samma typ och kan alltså inte byta ut till den?
Om personen skall kalla sig elektriker kan man naturligtvis diskutera, det verkar lite tvivelaktigt utfört. Men det där med fyra ledare tolkar jag ur tabellen ovan som att det bara gäller om man använder 90-255V AC styrspänning, använder man någon metod som går via kontrollinterfacet (RJ12) så behövs bara ren matning med tre ledare.tommib skrev:
Sen kan jag väl (som lekman) rent allmänt tycka att det känns lite taffligt att ha stickpropp på en sådan installation vare sig den är smidig eller klumpig, jag hade nog hellre haft en fast installation.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 520 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 520 inlägg
kabeln som kommer nerifrån in i gbdosan, sitter det en svart stickpropp på den??A alfista skrev:Om personen skall kalla sig elektriker kan man naturligtvis diskutera, det verkar lite tvivelaktigt utfört. Men det där med fyra ledare tolkar jag ur tabellen ovan som att det bara gäller om man använder 90-255V AC styrspänning, använder man någon metod som går via kontrollinterfacet (RJ12) så behövs bara ren matning med tre ledare.
Sen kan jag väl (som lekman) rent allmänt tycka att det känns lite taffligt att ha stickpropp på en sådan installation vare sig den är smidig eller klumpig, jag hade nog hellre haft en fast installation.
Är du säker på att det var en elektriker och inte bara gardinmontören ifall du hade en sån?
Jag tolkade det som att specifikationen gäller för tre olika typer av motor. Det är för mig oklart vilken typ TS har. Därför är det också svårt att svara på om det går att byta till den önskade sladden.A alfista skrev:Om personen skall kalla sig elektriker kan man naturligtvis diskutera, det verkar lite tvivelaktigt utfört. Men det där med fyra ledare tolkar jag ur tabellen ovan som att det bara gäller om man använder 90-255V AC styrspänning, använder man någon metod som går via kontrollinterfacet (RJ12) så behövs bara ren matning med tre ledare.
Om den svarta stickproppen sitter direkt på kabeln som går till dosan så är det fel, den typen av kabel får inte kopplas med stickpropp. På bilden ser det dock ut som att det är svart kabel till stickproppen. TS, du måste klargöra exakt hur detta är kopplat innan det går att ge vettiga råd. Om du har gjort det själv eller inte bryr sig ingen om men om det inte är en faktisk elektriker inblandad är det bra att säga det så att råden hamnar på rätt nivå. Annars blir svaret snarare att "den elektrikern bör du inte släppa in igen".
Det vore också hjälpsamt om du kunde berätta vilken motor det rör sig om och gärna också ladda upp installationsmanualen om du har den eftersom Somfy är värdelösa på att ha sina manualer lättillgängliga.
Nu när jag tänker efter så håller jag med dig, vad har min stickpropp för funktion? Den som utförde detta var en "gardinsnubbe" han var väldigt seriös och professionell med bra saltade fakturor så jag antog jag betalade till någon som vet vad de sysslar med...useless skrev:
Jaaa!! Det går? Förstår inte varför Somfy skickade sån komplicerad tabell när de kunde bara säga gå och köp vilken jordad sladd som helst från Clas Ohlsson.useless skrev:
Ska försöka koppla in den direkt till motorn utan dosa.
Förlåååt!! Du har helt rätt tabellen är för 3 motorer, jag har antigen den gula eller den blåa, Somfy säger inte till mig vilken jag har. Men jag har tre sladdar så jag antar den gula som gäller.tommib skrev:
Jag tolkade det som att specifikationen gäller för tre olika typer av motor. Det är för mig oklart vilken typ TS har. Därför är det också svårt att svara på om det går att byta till den önskade sladden.
Om den svarta stickproppen sitter direkt på kabeln som går till dosan så är det fel, den typen av kabel får inte kopplas med stickpropp. På bilden ser det dock ut som att det är svart kabel till stickproppen. TS, du måste klargöra exakt hur detta är kopplat innan det går att ge vettiga råd. Om du har gjort det själv eller inte bryr sig ingen om men om det inte är en faktisk elektriker inblandad är det bra att säga det så att råden hamnar på rätt nivå. Annars blir svaret snarare att "den elektrikern bör du inte släppa in igen".
Det vore också hjälpsamt om du kunde berätta vilken motor det rör sig om och gärna också ladda upp installationsmanualen om du har den eftersom Somfy är värdelösa på att ha sina manualer lättillgängliga.
Jag har absolut inte installerat något själv det var en gardinmonotör.
Ja den svarta stickproppen sitter direkt på kabeln som är vit och går till dosan (det är vilseledande på bilden den svarta kabeln är något helt annat som bara "kramar" den vita kabeln, den svarta stickproppen är så extremt stor och ful jag hatar den. Min motor heter följande: Motor GLYDEA SKENA, 35 e WT.
Nu har useless sagt att jag kan använda clas ohlsson sladden menar du att jag ska inte lyssna på hen :O?