Har i några år kört en Woods ds12 i min krypgrund. Jag upplever nu att den avfuktar sämre. Det är 11 grader i grunden och den har tidigare fungerat att avfukta.
Kan en avfuktare bli sämre eller är den fungerande/ej fungerande?
mvh
Kan en avfuktare bli sämre eller är den fungerande/ej fungerande?
mvh
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Ska det inte bytas någon form av luftfilter i dem? Har det gjorts?
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Har själv en Woods, iofs DS28. Men antas att samma principer gäller.
Grejen är att hela det finmaskiga kondensorpaketet med sina fenor osv blir igensatt över tid med damm, behöver rengöras ordentligt med tryckluft då och då för att effektivitet ska upprätthållas över tid. Hur ofta: beror på omgivningens dammbelastning, men i vårt fall ca en rejäl rengöring vart tredje-fjärde år.
Förångaren i enheten dvs de rätt grova slingorna som blir kalla och bildas frost på som avfrostas och blir till vatten med jämna mellanrum - där finns normalt inga rengöringsbekymmer alls.
Enheterna är enkla att plocka isär, ta bort höljet så man kommer åt att rengöra det som är problemet: igensatt kondensorpaket. Så enkelt är det.
Grejen är att hela det finmaskiga kondensorpaketet med sina fenor osv blir igensatt över tid med damm, behöver rengöras ordentligt med tryckluft då och då för att effektivitet ska upprätthållas över tid. Hur ofta: beror på omgivningens dammbelastning, men i vårt fall ca en rejäl rengöring vart tredje-fjärde år.
Förångaren i enheten dvs de rätt grova slingorna som blir kalla och bildas frost på som avfrostas och blir till vatten med jämna mellanrum - där finns normalt inga rengöringsbekymmer alls.
Enheterna är enkla att plocka isär, ta bort höljet så man kommer åt att rengöra det som är problemet: igensatt kondensorpaket. Så enkelt är det.
Jag hade en med någon slags sensor tror jag som gick sönder. Fick en ny gratis och satte i den (efter garanti gått ut).D Derbyboy skrev:
De kan säkert "gå sönder" mer gradvis om något blivit igenproppat t.ex.
Vad säger tillverkaren?
2014 : Woods återkallar enligt Nya Lidköpings Tidningen 7.500 ex. av modell DS-12 då två enheter tagit eld inom kort tid.
https://www.lfs-web.se/avfuktare-brand.htm
Min Woods 36 har en gång tvärvägrat att starta och har då luktat bränt, troligen kompressorn som hängt sig.
Om den har läckt gas så blir den ju med tiden sämre och sämre...
https://www.lfs-web.se/avfuktare-brand.htm
Min Woods 36 har en gång tvärvägrat att starta och har då luktat bränt, troligen kompressorn som hängt sig.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Men som jag skrev ovan: är kondensorpaketet helt tilltäppt så lär det kunna hända tråkiga saker pga extrem ineffektivitet dvs i stort sett all inmatad effekt blir till värme inne i maskinen.D Dilato skrev:2014 : Woods återkallar enligt Nya Lidköpings Tidningen 7.500 ex. av modell DS-12 då två enheter tagit eld inom kort tid.
[länk]
Kan tillägga att jag inte sett dessa skötselanvisningar från tillverkaren utan upptäckt behovet att rengöra kondensorpaketet på egen hand - funkar inte grejerna som de ska, demontera och kolla vad som förhindrar maskinen att göra vad den ska. I detta fall var det fullkomligt uppenbart, en helt igensatt kondensor var vad som hindrade maskinen att göra vad den skulle. Åtgärd: rensa. Tips är att göra detta utomhus för det blir en galen mängd damm som får blåsas bort med tryckluft.
Insåg när jag kollade kvittot att min modell är ds15F från 2018. Jag har bytt filter och rengjort den med tryckluft. Jag har inte demonterat något för att rengöra utan bara sprutat där jag kommit åt.
Jag har även en ds28 som jag upplever fungerar. Kylslingorna blir vita, värms upp och avger vatten och sen startat cykeln om efter ett tag.
Här är en bild på ds28 när den håller på att kyla:
På min ds15 så blir inte slingorna vita men de blir kalla och avger efter ett tag lite lite vatten.
Det är ju inte helt lätt att avgöra hur mycket vatten den ska avge vid RF 70 och 11-12 grader. Värmen fungerar för min sensor visar att tempen höjs med 1-1,5 grader när jag kört den en stund.
Kanske får dra ett Mail till Woods och fråga.
Lite läskigt är det att min Shelly plug visar att den går upp på 700w.
Jag har även en ds28 som jag upplever fungerar. Kylslingorna blir vita, värms upp och avger vatten och sen startat cykeln om efter ett tag.
Här är en bild på ds28 när den håller på att kyla:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På min ds15 så blir inte slingorna vita men de blir kalla och avger efter ett tag lite lite vatten.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är ju inte helt lätt att avgöra hur mycket vatten den ska avge vid RF 70 och 11-12 grader. Värmen fungerar för min sensor visar att tempen höjs med 1-1,5 grader när jag kört den en stund.
Kanske får dra ett Mail till Woods och fråga.
Lite läskigt är det att min Shelly plug visar att den går upp på 700w.
”finmaskiga kondenspaketet” var sitter det? Jag har nog bara rengjort de lättillgängliga kopparslingorna.H Harald Blåtumme skrev:Har själv en Woods, iofs DS28. Men antas att samma principer gäller.