Apropå antimögel:För ett antal år sedan besiktigade jag en vind på ett Myresjöhus med plywoodtak ,min först tanke var att det var brandskadat. Det var så mycket svart mögelväxt att taket var helt svart.
 
I
Ahlin skrev:
Haha, den var bra! Lösningen böhöver inte vara jätteknepig. Skjut upp andra raden pannor nerifrån räknat... Lyft bort nedersta raden, sala på läkten, lägg tillbax första raden, skjut ner andra raden. Arbetet blir dock knepigare om pannorna är stormsäkrade som dom ska... Sen är det ju inte helt effektivt om man ska göra det via stege :wow:
Tror dessvärre att varenda panna är spikad. Men lösningen var vettig så jag ska känna på dem.
Lika bra att slänga in en skiss jag hittade i din länk, för TS då, så han vet vad vi pratar om.
toktak.jpg
 
Redigerat av moderator:
Konstruktionen fungerar utan problem (eller med lika stora/små problem som andra rättare sagt), använts i minst 25 år. Takfot, rännkrokar mm löses i nästa steg. Finns faktiskt mer än ett sätt att utföra konstruktioner på och det alternativa kan faktiskt vara bra och fungerande fast man inte känner till det.

Kan vara lite korkat ibland att uttala sig tvärsäkert om sånt som man inte vet något om...
 
  • Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
Autodidak1 skrev:
Konstruktionen fungerar utan problem (eller med lika stora/små problem som andra rättare sagt), använts i minst 25 år. Takfot, rännkrokar mm löses i nästa steg. Finns faktiskt mer än ett sätt att utföra konstruktioner på och det alternativa kan faktiskt vara bra och fungerande fast man inte känner till det.

Kan vara lite korkat ibland att uttala sig tvärsäkert om sånt som man inte vet något om...
Åh fan!
 
I
Tror du man kan lyfta nedersta pannraden , sådär en 2m åt gången, såpass att man kan lägga något u-format över nedersta läktet?
 
Beror på hur de är fastsatta. De brukar kunna gå att lätta på om de inte är för hårt spikade... Men troligtvis är de fastsatta med "stormkrokar" som kan demonteras. Testa att lätta på några försiktigt. Gör du för mycket kan de spricka... Se till att ha extra pannor i beredskap om dr Murphy skulle vara framme. Lycka till!
 
Acceptera man ett buligt tak är Myresjöhus lösning helt OK. Kunder har lättare att godkänna tveksamma prefablösningar, kraven är högre vid platsbyggen.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Autodidak1 skrev:
Konstruktionen fungerar utan problem (eller med lika stora/små problem som andra rättare sagt), använts i minst 25 år. Takfot, rännkrokar mm löses i nästa steg. Finns faktiskt mer än ett sätt att utföra konstruktioner på och det alternativa kan faktiskt vara bra och fungerande fast man inte känner till det.

Kan vara lite korkat ibland att uttala sig tvärsäkert om sånt som man inte vet något om...
Visst finns alt. lösningar, men det är korkat att säga att nån annan erfarenheter är korkade :banghead:
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
I
Ahlin skrev:
Beror på hur de är fastsatta. De brukar kunna gå att lätta på om de inte är för hårt spikade... Men troligtvis är de fastsatta med "stormkrokar" som kan demonteras. Testa att lätta på några försiktigt. Gör du för mycket kan de spricka... Se till att ha extra pannor i beredskap om dr Murphy skulle vara framme. Lycka till!
Jaha de kan spricka, då gör de det, Murphy bor här och har alltid gjort. Bra att veta, då får jag se hur det blir.
 
Nu blir jag lite fundersam. Vi har faktiskt haft en säljare från myresjöhus hemma och tyckte deras upplägg lät bra och har väl funderat på att välja just myresjöhus. Jag fick uppfattningen att de inte är nån billighetsleverantör utan snarare tvärtom, efter att även ha pratat med en kollega som byggt med dem. Men i den här tråden får jag intrycket att myresjöhus just tar de billiga, enkla lösningarna, åtminstone när det gäller takläggningen (ett av de kanske viktigaste momenten i husbygget)?
 
fritidsbyggare skrev:
Nu blir jag lite fundersam. Vi har faktiskt haft en säljare från myresjöhus hemma och tyckte deras upplägg lät bra och har väl funderat på att välja just myresjöhus. Jag fick uppfattningen att de inte är nån billighetsleverantör utan snarare tvärtom, efter att även ha pratat med en kollega som byggt med dem. Men i den här tråden får jag intrycket att man just tar de billiga, enkla lösningarna?
Hur känner du själv inför detta?
 
Känner inför vad? Min något otydligt formulerade fråga gällde om Myresjöhus snarare är att betrakta som en "billighetsleverantör"? Jag trodde att t.ex. Smålandsvillan var en sådan, som ju är dotterbolag eller nåt sånt till Myresjöhus, men att Myresjöhus var lite mer "premium". Smålandsvillan bygger ju enklare med t.ex. Krypgrund etc.
 
Säljare är säljare, det ligger i deras intresse att få det att låta bra. Nu vet inte jag någonting om Myresjöhus specifikt, jag har bara kommenterat den taklösningen. By the way finns det bra mycket billigare lösningar än den aktuella
 
Jomenvisst, så är det ju, man ska inte svälja en säljares snack rakt av. Men blev lite förvånad eftersom min kollega som enligt utsago utvärderat många olika leverantörer och varit runt till en hel del olika visningshus valde Myresjöhus just med kvaliteten som främsta argument. Och i den här tråden fick jag en lite annan känsla. Men visst är det som du säger att även en dyrare lösning kan vara kvalitetsmässigt sämre, speciellt om den utförs dåligt....
 
fritidsbyggare skrev:
Känner inför vad? Min något otydligt formulerade fråga gällde om Myresjöhus snarare är att betrakta som en "billighetsleverantör"? Jag trodde att t.ex. Smålandsvillan var en sådan, som ju är dotterbolag eller nåt sånt till Myresjöhus, men att Myresjöhus var lite mer "premium". Smålandsvillan bygger ju enklare med t.ex. Krypgrund etc.
Ja, precis........vad tror du själv. Är Myresjöhus ett "premium alternativ"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.