Jag har en fråga angående mitt gamla golv i en lägenhet byggd runt 1961.
Under det översta lagret av kork/linoleum finns ett grått lim eller svart/grå fästmassa mellan golvet och betongen.
Golvet verkar bestå av två lager.

Kan detta gråa lim/fästmassa innehålla asbest?
Och vilken typ av golvbeläggning är detta troligen?

Om det inte är asbest vill jag gärna ta bort alla gamla lager helt och hållet innan jag lägger nytt golv.
Men entreprenören vill helst lägga det nya golvet ovanpå de gamla lagren.

Jag vore tacksam om ni kunde ge lite vägledning eller information om riskerna och vad som är rekommenderat.

• En hand lyfter ett gammalt brunt linoleumgolv, visar betong och grå fästmassa under, i en lägenhet från 1961.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägganslutning med exponerat golv och rör, delvis borttagen golvbeläggning vid hörnet av ett rum, visar lager över betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Omöjligt att svara på. Ta prov om
du vill veta.

R Rockz skrev:
Jag har en fråga angående mitt gamla golv i en lägenhet byggd runt 1961.
Under det översta lagret av kork/linoleum finns ett grått lim eller svart/grå fästmassa mellan golvet och betongen.
Golvet verkar bestå av två lager.

Kan detta gråa lim/fästmassa innehålla asbest?
Och vilken typ av golvbeläggning är detta troligen?

Om det inte är asbest vill jag gärna ta bort alla gamla lager helt och hållet innan jag lägger nytt golv.
Men entreprenören vill helst lägga det nya golvet ovanpå de gamla lagren.

Jag vore tacksam om ni kunde ge lite vägledning eller information om riskerna och vad som är rekommenderat.
Om det är svart och gjort på 60-talet så är chansen stor att det är asbest i det. Ta ett prov

• Gilla
Sasab
  • Laddar…
För att gardera sig mot dålig lukt rekomenderar jag ALLTID att ta bort mattorna. Visst det blir lite extra kostnad, men bättre det än att stå med nytt golv och unken lukt,
Mvh Sasab

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.