Hej
Har just upptäckt små ”hål” i fogen runt golvbrunnen. Det verkar vara tätskiktet inunder om jag förstått det rätt.
Jag är en mycket orolig själ och undrar om jag behöver ta in experter.
Eller om det bara är att foga om?. Badrummet är 11 år gammalt och jag upptäckte detta under badkaret.
Har just upptäckt små ”hål” i fogen runt golvbrunnen. Det verkar vara tätskiktet inunder om jag förstått det rätt.
Jag är en mycket orolig själ och undrar om jag behöver ta in experter.
Eller om det bara är att foga om?. Badrummet är 11 år gammalt och jag upptäckte detta under badkaret.
Då är det någ ingen fara med tätskiktet.T Therese Elfving skrev:
Det ni ska göra är att kratsa ur fogarna det lösa och foga igen med ett cementbaserade fog, det finns fogskrapor som är hyfsat lätta att använda utan att man skadar tätskiktet..
https://www.hornbach.se/p/fogrengorare-kaufmann-hardmetall/7849672/
Produkter som diskuteras: "fogskrapor"
Fogskrapa och fogutjämnare Wolfcraft
Verktygssats för reparation av fogar
149 kr inkl moms
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 610 inlägg
Det orangefärgade ser mer ut som plast från distanser som använts vid plattsättningen.
Det finns lite olika system. Men i princip:
När man sätter plattor så kan man använda ett system med plastflärpar med en "fot" under 2 plattor som sticker upp ur fogarna, sedan sätter man en klämma om drar ihop det så att båda plattorna kommer på exakt samma höjd. Fixet som plattorna sitter i är relativt elastiskt innan det härdar.
När fixet har torkat så slår man bort plastflärparna, som har en brytpunkt en bit under plattans yta. Tanken är att fogen sedan skall dölja resterna av nivåpinnen.
Den här typen av nivåsystem används framförallt vid sättning av stora plattor.
Här har man antingen inte lyckats få nivåpinnarna att knäckas på rätt djup, eller så är det för lite fogmassa i fogarna.
När man sätter plattor så kan man använda ett system med plastflärpar med en "fot" under 2 plattor som sticker upp ur fogarna, sedan sätter man en klämma om drar ihop det så att båda plattorna kommer på exakt samma höjd. Fixet som plattorna sitter i är relativt elastiskt innan det härdar.
När fixet har torkat så slår man bort plastflärparna, som har en brytpunkt en bit under plattans yta. Tanken är att fogen sedan skall dölja resterna av nivåpinnen.
Här har man antingen inte lyckats få nivåpinnarna att knäckas på rätt djup, eller så är det för lite fogmassa i fogarna.
Aha, hur går jag tillväga då? Och är det någon fara?H hempularen skrev:Det orangefärgade ser mer ut som plast från distanser som använts vid plattsättningen.
Det beror på om du tänkt avstå från badkaret i fortsättningen. Det är bara ett kosmetiskt problem som stör ögat. Man får försiktigt skrapa bort fogen och pilla bort ev plast, men är man oroligt lagd tror jag detta också skapar oro för att skada tätskiktet under. Det är alltså ingen fara med att låta det vara. Vill man ändå kunna använda utrymmet utan badkar så är det för den delen inte heller svårt att lägga på ny fog efter att man rensat bort det lösa. Akta bara så duken under fogen inte skadas.
Åhhh tack, jag är väldigt oroligt lagd😂J Jocke Best skrev:Det beror på om du tänkt avstå från badkaret i fortsättningen. Det är bara ett kosmetiskt problem som stör ögat. Man får försiktigt skrapa bort fogen och pilla bort ev plast, men är man oroligt lagd tror jag detta också skapar oro för att skada tätskiktet under. Det är alltså ingen fara med att låta det vara.
Inte sovit mycket inatt.
Och jag har tänkt att behålla badkaret så det är inget som syns då.
Tusen tack🌸
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden