Hej, jag köpte en bostadsrätt som jag och en kompis håller på och renoverar.
I köket låg en gammal plastmatta som vi drog bort och såg då tunna sprickor som löper från ena väggen mot den andra. Eftersom detta var så tunna så tänkte vi att vi bara lägger det nya golvet över (klickgolv).
Nu till min stora oro här. Limmet som låg under plast mattan (plastmatta med spånskiva var det) ville inte släppa så vi tänkte göra det lätt för oss och hälla på vatten på golvet så det skulle "luckra upp" sig lite. Vi lät det stå en timme typ och sedan började försökte får bort det. Gick ej. Fick bort mycket av resterna av spånskiva istället.
Två dagar senare på Vi över golvet på betongen. Kan det vara så att vi hade behövt ha en avslutare stå där i köket ett tag innan vi på över det nya golvet? Kan det bli fuktskada/vattenskada? Hällde ungefär 1 liter vatten jämnt över golvet (försökte undvika sprickorna men hamnade lite över där ändå).
Snälla hjälp. Är så orolig nu.

Är det betongbjälklag med spånskiva ovanpå eller hur ser det ut egentligen? I vilket material var det sprickor?

Vattnet ni hällde ut, sögs det upp helt i spånskivan? Var spånskivan torr när ni la på det nya golvet?

Det är betong under. En betongplatta. Golvet vi tog bort var en plastmatta där det satt fast en spånskiva under.
Så vi hällde vattnet på betongen (som också har dom tunna sprickorna). Resterna av spånskivan som satt fast i betongen säg upp vattnet men tror att även betongen gjorde det/eller så avdunstade det. Kan tillägga att det är 18-20 grader i köket+ att dagen efter skulle fönstret bytas ut så kan ha varit 10 grader i rummet.

Sprickan

• Lång spricka i en betonggolv med synliga fläckar nära en dörrkarm och en svart slang på vänster sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i betonggolv med synliga rester och fläckar, samt en svart sladd längs golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Betong släpper konstant från sig fukt, en liter över hela den ytan gör varken från eller till. Ni har ju heller inte lagt ett tätt skikt så troligtvis så är det dubbel uttorkning fortfarande. Både uppåt och ned i taket, för jag antar att det är ett bjälklag och inte bottenplatta.
Du behöver inte oroa dig, inte heller för de små sprickorna.

Det är ett väldigt lite kök, men det kanske fortfarande är ok?
Men gud vad skönt att höra ändå, fick lite panik att jag orsakat något stort.
Nej precis, bottenplattan är det kanske inte för bor en våning upp från markplan.
Så jag kan bara andas ut och njuta av mina nylagda klick-golv nu alltså Tack så jättemycket för att du svarade. Super tack ska du ha

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.