Jag håller på att planera en liten snickarverkstad, formad som ett L, ung 6 meter på de långa väggarna o 3 på de korta,alltså 28 kvadratmeter. Innanför är ett 9 kvm förråd.
Efter att ha hamnat i dåligt sällskap på nätet (detta forum) blivit lite sugen på att skaffa mycket större och mer kvalificerade maskiner - Hammer bandsåg N2-28, rikt/plan A2-36, bandslip HS 950 och spånsug S01 (de röda rektanglarna på bilden). Det blir trångt... Material förvaras iofs mest i ett annat förråd, mitt emot garagedörren.

Tanken är att ta in längre arbetsstycken via garagedörren till kapstationen (2) och skivor till MTF-bordet med sänksåg (3). Vid kapen står rullbar dammsugare som också används om man kör handslip eller förbindningsfräs på MTF-bordet. Plan/rikt (5) kan inte ta så långa arbetsstycken (jag bygger inga jättestora saker) så den kanske man måste släpa fram lite emellanåt. Slipmaskinen (7) är inte direkt liten så den rullbara spånsugen (6) får nog flytta på sigt lite om man ska använda vänstersidan för böjda arbetsstycken. Bandsågen (8) kommer nog att stå finfint till höger om garagedörren. I den högra delen med snickarbänk (4) o pelaborrmaskin (9) som står på en mindre, fast arbetsbänk med skruvstycke tänkte jag det skulle vara lite lugnare med plats för finlir.

Kommentarer? Är jag tokig som ska klämma in allt detta på 28 kvadrat?

• Planritning av L-formad snickarverkstad på 28 kvm med maskiner markerade i olika färger, såsom bandsåg, spånsug och snickarbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hmmm, insåg just att slipen har sin anslutning till spånsugen på höger sida och hyveln på vänstersidan. Kanske borde byta plats på maskinerna även om det sabbar "flödet"...

Lite snabb input.

Bandsågen står man oftast på högersidan om i din bild när man sågar. För väldigt korta arbetsstycken får du nog plats mellan sågen o bänken men för längre vill man nog ha lite mer space bakom sig. Går såklart att lösa genom att rulla ut sågen vid dessa tillfällen.

Det är rätt störigt att ha pelarborren i ett hörn. Även om man inte bygger jättelånga saker hjälper det att ha nån meter även på högersidan.

Du kanske ska förbereda för en bordsåg redan nu, kommer behövas förr eller senare. Känns som en maskin som bör köpas före en stor bandslip. Lite beroende på vad man bygger förstås.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag tror det ska gå att få till bra på 28 kvadrat men du får nog klura lite till innan det är optimerat. Som jag ser det har du fyra "vägg till vägg" ställen. Jag hade börjat med dom fyra och, bordsåg, rikt o planhyvel, bandsåg, kap gersåg. Sen hade jag dribblat in resten efter det.
Planritning över verkstad, visar placering av hylla, kap- och gersåg, bordsåg, bandsåg, och andra verktyg med röda och blå pilar som indikerar arbetsflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har spenderat ganska mycket tid på att optimera mina 20 kvadrat. Ingen kap ger och ingen stor bandslip men däremot en bordsåg och metallsvarv. Spånsugen har jag lyxen att ha i rummet utanför.

• Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Kan du inte lika gärna kapa virket med sänksågen eller motsvarande?
Om inte så ställ kap- och gersågen på en pirra-ish så den går att flytta och dessutom dra ut.

• Gilla
Colonel Bogey
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Lite snabb input.

Bandsågen står man oftast på högersidan om i din bild när man sågar. För väldigt korta arbetsstycken får du nog plats mellan sågen o bänken men för längre vill man nog ha lite mer space bakom sig. Går såklart att lösa genom att rulla ut sågen vid dessa tillfällen.

Det är rätt störigt att ha pelarborren i ett hörn. Även om man inte bygger jättelånga saker hjälper det att ha nån meter även på högersidan.

Du kanske ska förbereda för en bordsåg redan nu, kommer behövas förr eller senare. Känns som en maskin som bör köpas före en stor bandslip. Lite beroende på vad man bygger förstås.
Tack, bra synpukter!

Bandsåg var det länge sedan jag använde regelbundet, tänkte helt fel på var man står 🤔

Pelarborren ska naturligtvis ut, tack!

Är bordssåg så himla viktigt? Jag tycker dom är läskiga, trivs bättre med sänksåg på skena.
EDIT: Nu kollade jag några av dina videos med jiggarna till bordssågen! Du gör ju underverk med den! Sorry, jag har visst underskattat den totalt!

Redigerat:
Ola C Ola C skrev:
Jag tror det ska gå att få till bra på 28 kvadrat men du får nog klura lite till innan det är optimerat. Som jag ser det har du fyra "vägg till vägg" ställen. Jag hade börjat med dom fyra och, bordsåg, rikt o planhyvel, bandsåg, kap gersåg. Sen hade jag dribblat in resten efter det.
[bild]

Jag har spenderat ganska mycket tid på att optimera mina 20 kvadrat. Ingen kap ger och ingen stor bandslip men däremot en bordsåg och metallsvarv. Spånsugen har jag lyxen att ha i rummet utanför.
[media]
Jättebra video och kloka synpunkter! Jag ritar vidare. Dessvärre måste jag hålla vägen in till det lila förrådet fri,

Z z_bumbi skrev:
Kan du inte lika gärna kapa virket med sänksågen eller motsvarande?
Om inte så ställ kap- och gersågen på en pirra-ish så den går att flytta och dessutom dra ut.
Kap- o ger är semi-flyttbar så det funkar. Apropå kapa med "liknande" - de första två åren här på landet har jag klarat mig utmärkt med HK55-cirkel, FSK 420-skena och litet hopfällbart arbetsbord från Kreg. Detta nuvarande projekt är bara lyx...

C Colonel Bogey skrev:
Tack, bra synpukter!

Bandsåg var det länge sedan jag använde regelbundet, tänkte helt fel på var man står 🤔

Pelarborren ska naturligtvis ut, tack!

Är bordssåg så himla viktigt? Jag tycker dom är läskiga, trivs bättre med sänksåg på skena.
EDIT: Nu kollade jag några av dina videos med jiggarna till bordssågen! Du gör ju underverk med den! Sorry, jag har visst underskattat den totalt!
Nu kör jag kanske min bordsåg lite "to the extreme" med diverse jiggar men även utan det känns bordsågen obligatorisk om man ska snickra lite mer seriöst. Mycket blir betydligt enklare o mer exakt än om man kör sänksåg och/eller kap gersåg.

Småläskig i början kanske men man lär sig snabbt bli kompis med den.

• Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
C Colonel Bogey skrev:
Kap- o ger är semi-flyttbar så det funkar. Apropå kapa med "liknande" - de första två åren här på landet har jag klarat mig utmärkt med HK55-cirkel, FSK 420-skena och litet hopfällbart arbetsbord från Kreg. Detta nuvarande projekt är bara lyx...
Jag har kapat majoriteten av virket till en friggebod med fogsvans för att jag kan jobba tidigare på dagarna, då har jag återupptäckt att det är ganska trevligt utan hörselskydd och bara fortsatt även senare på dagen.
Av den anledningen så skulle en bordsåg, om jag hade så mycket plats som du har, ligga betydligt högre på lyxlistan än en kap och ger. Speciellt om man gör mindre projekt är det bara några få kapningar för att få plats i verkstan som behövs.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Olas tankar om riktningar i rummet och att se till att det finns utrymme i längsled vid maskinerna håller jag verkligen med om. Att långa ämnen slår i vägg eller andra saker är ungefär lika irriterande som att fastna med byxorna i utstickande saker för att det är för trångt. Det första går att fuska sig till genom att låta avställnings- och arbetsytor vara i samma höjd eller lite lägre än borden på maskinerna. Då kan man tillfälligt frigöra plats för att hantera långa saker.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Om du inte skall bygga träbåtar så klarar du dig troligen utan bandsåg. Det mesta man gör med den kan man göra med yxa. Något MFT bord har jag aldrig sett i verkligheten och aldrig behövt.

Det du behöver i stället är en bordscirkelsåg.

Sedan ställer du bordscirkelsåg och rikt/planhyvel bredvid varandra litet innanför dörren. Så du kan såga och hyvla längre bitar utan att väggen kommer emot. Är bitarna långa så öppnar du dörren och låter dem sticka ut i det fria.
Det är nämligen så att klyvsågning och hyvling väldigt lätt blir stora tidstjuvar om man inte kan göra dem rationellt. I traditionellt handverktygssnickrande tog de skedena mer än halva arbetstiden. Det är alltså där det lönar sig att satsa pengar på effektivitet. Så att tiden räcker till någonting annat än att hyvla och klyvsåga.
Om du inte håller på med industriell tillverkning för avsalu så kan du sätta ribban litet lägre för övriga delar av processen eftersom de arbetsskedena ända bara tar en liten del av totala tiden.

Jag skulle snickra ihop ett enkelt hopfällbart sågbord som går att ställa upp ute på backen när du vill dela sönder skivor med sänksåg. Till exempel två bockar av trä med lämpliga hack i ryggarna så du kan rada dit billiga 4 tums bräder på kant med till exempel 10 cm mellanrum och så sågar du i huvudsak i mellanrummen och om du sågar i en av bräderna har du inte förlorat så mycket. Att hålla på och dela sönder fullstora skivor inne i en verkstad på under 100 kvadratmeter är ett rent elände som vanligen slutar med haverier.

Verktygstavlan vill jag ha ovanför snickarbänken och en hylla eller ett skåp för handhyvlar och liknande skall vara inom tre steg därifrån. Annars blir det brötar på snickarbänken för att det är för arbetsamt att lägga undan saker på rätt plats.

Jag skulle ställa kapsågen där du har ritat in bandsågen. Då kan du ställa den i höjd med snickarbänken (samma höjd som ljumskvecken) och använda snickarbänken som stöd för längre virke.

Om du vill ha en bandsåg någon gång i framtiden skulle jag ställa den där du har lämnat tomt längs samma vägg sm bänken med pelarborrmaskinen står mot.

Spånsugen borde stå i en knut. Gärna nära dörren så det är lätt att bära ut spånet.

Så ungefär tror jag......... vad tror du?

• Gilla
Colonel Bogey
  • Laddar…
Heimlaga har nog åtminstone 20 år mer erfarenhet av att bygga saker, så hans råd kan man ha nytta av. Fast när det kommer till bandsågar har jag tydligen kommit ett steg längre. För ett år sedan eller två var jag färdig att kasta ut den, då den inte ens dög till båtbygge (är det det sämsta?). Med lite hjälp härifrån, och en del från den riktiga världen utanför, är det en favorit bland verktygen. Bland det senaste jag gjort med den, är att såga 20 cm breda och drygt 1 mm tjocka fanerbitar till en kollega. Färdiga direkt från bandsågen att limma fast och jämna till ytan med 120-papper. Det kan i alla fall inte jag göra med en yxa.

Varför vill min padda eller webläsare ändra ordet ”fanerbitar” till fanerbzitar. Vad är det?? Kan man bygga möbler av det?

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Tack @heimlaga mycket att fundera på!

Jag var dålig på att förklara i första inlägget - jag har alla de semi-mobila sakerna redan: kap/ger och andra elektriska handverktyg, flyttbart arbetsbord etc. Dessutom snickarbänk och gammal bänkborrmaskin. Men jag har byggt klart och snickrar i mindre format nuförtiden. Tidigare har kap/ger o sänksåg gått varma så det är den typen av byggmaskiner jag är mest bekant med. Nu blir det inga fler utbyggnader, altaner etc. Däremot ett jäkla massa kapande av alla de pinnar, ribbor etc frugan behöver i trädgården. Och mer utemöbler ska tillkomma, gärna fina nog att kunna vara inne. Lådor, skärbrädor, hängare etc.

När jag började fundera på hur jag ska utnytta mina nya 26 kvadratmeter (verkstan krympte när jag mätte upp den noggrannare) så utgick jag först från prylarna jag har. Så jag gjorde först som säkert så många andra, hur ska jag använda mina byggmaskiner för snickeri?

Det var då tankarna på mer klassiska, dedicerade snickerimaskiner dök upp. Men då öppnas alldeles för många nya möjligheter. Plan/rikt o slip är jag trygg med, bandsåg var länge sedan jag använde och bordssåg har jag bara haft lånad. Har aldrig använt bordsfräs och definitivt inte kombimaskin. Finskickaren som hjälper oss med köket tycker att jag borde sätta in alla handmaskiner som reserv i hyllan (alt sälja till nån som faktiskt bygger) och gå på en kombimaskin som Hammer C3. Men jag kan dels inte se att den skulle få plats, dels är jag orolig för en väldigt brant lärkurva.

Jag kanske ska posta en skiss på lokalen utan inställda prylar o be om förslag hur en snickarverkstad där skulle kunna ordnas?

Undvik multikombimaskin om du kan, att ställa om kräver ofta så mycket energi att en drar sig för det (tappade inställningar etc).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.