Märkligt, jag har samma glipa där uppe. Tål att tittas vidare på den. Jag har satt en gummi flärp nedtill som förbättrade det ytterligare, sågar dock sällan i så stora bitar som dig. 1413876801636.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Bra lösning! Vad använde du för gummi?
Kan tänka mig att modda till en liknande gummitratt. För hålet ovanför sågklingan så vill man nästan ha någon typ av formanpassad gummikåpa eller någon form av borstremsa så att armen kan röra sig fritt.
Det bågformade gummiskyddet strax ovanför röret borde man ju kunna montera loss och använda som mall på en bit gummi fast göra det tätare mellan röret och sågen?

DarrenB skrev:
Bra lösning! Vad använde du för gummi?
Finns bra gummi att köpa på Biltema, bland biltillbehör.

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
2mm gummiduk från biltema.
(såg det i en annan tråd här på BH :thumbup: )
Monterade bort röret vid och försökte göra en gummigenomföring av samma material men den är på tok för styv, får nog va nåt got latex liknande material. Eller så får man bygga på röret (tejpa?) så det blir tjockare och helt enkelt tätar mot den befintliga genomföringen.

Har inte tid och pilla mer nu men jag ska försöka fundera ut något annat, hör av dig om du kommer på något bättre :D

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Nu har jag ingen Bosch kap/ger, men en DeWalt DW777 med tillhörande dammsugaranordning (3 utsugspunkter). Jag upplever precis samma sak som du upptäckt. Börjar man snittet "närmast kroppen" och trycker sågen framåt så dammar det något j-vligt. Börjar jag däremot med att såga rakt ned och sedan dra klingan mot mig så tar dammsugaren hand om minst 90% av dammet. Otrolig skillnad. Detta märks främst på lite grövre bitar, inte små lister och liknande.

Det borde inte vara bra att dra klingan mot sig, med tanke på kast och liknande, men jag har aldrig upplevt att det är ett problem, snarare blir snittet finare.

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.