C cpalm skrev:
Man kan vara permanent bosatt i en bostad utan att vistas där 7 dagar i veckan.
En intressant fråga tycker jag då är om man kan vara bosatt på mer än ett ställe. Formuleringen i folkbokföringslagen "Folkbokföring enligt denna lag innebär fastställande av en persons bosättning" tycker jag kan tolkas som att lagstiftaren, åtminstone i denna lag, anser att det enbart finns en bosättning för en person, och med den tolkningen skulle man inte vara bosatt i lägenheten om man oftast bor någon annan stans. Eller?

C
Alfredo Alfredo skrev:
Formuleringen i folkbokföringslagen "Folkbokföring enligt denna lag innebär fastställande av en persons bosättning" tycker jag kan tolkas som att lagstiftaren, åtminstone i denna lag, anser att det enbart finns en bosättning för en person, och med den tolkningen skulle man inte vara bosatt i lägenheten om man oftast bor någon annan stans. Eller?
Nja, 7 § - "Den som därigenom kan anses vara bosatt på fler än en fastighet anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist."

Men håller med om att lagstiftaren slarvat igenom det faktum att man kan ha dubbel bosättning. På mer än ett sätt.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Den som därigenom kan anses vara bosatt på fler än en fastighet
C cpalm skrev:
anses vara bosatt på den fastighet
Det där var nästan lite motsägelsefullt. Om man är bosatt på flera ställen anses man vara bosatt på det ställe man är mest bosatt... Eller???

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Det där var nästan lite motsägelsefullt. Om man är bosatt på flera ställen anses man vara bosatt på det ställe man är mest bosatt... Eller???
Typ... Den där formuleringen kanske inte borde ha passerat om man säger så...

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Du skrev tidigare:
C cpalm skrev:
Kanske borde det omformuleras till "Man kan anses vara permanent bosatt i en bostad utan att vistas där 7 dagar i veckan", med tillägget att fast bosatt är man "på den fastighet där man med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist.". 🤔😮😂

Är "anses" nyckelordet här?

• Haha
cpalm
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Är "anses" nyckelordet här?
Vad jag menar är att "bosatt" är ett betydligt bredare och komplexare begrepp än var man fysiskt vistas eller har sin "dygnsvila" för dagen, eller för den delen, var man är folkbokförd.

Ett område där detta ofta berörs är distinktionen mellan inneboende och andrahandsupplåtelse, i frågan om huruvida lägenhetsinnehavaren verkligen själv bor i lägenheten.

Jag skall inte ge mig på någon formell definition här, det kan säkert finnas i rättspraxis, utan jag nöjer mig med att återkomma till detta med att jag aldrig hört talas om att någon BRF tolkar det som att en bostadsrätt inte får förvärvas med syftet att använda den som övernattningslägenhet. Däremot blir det troligen sura miner om man använder den som ett rent spekulationsobjekt, för någon affärsrörelse, eller upplåter den till någon annan.
Men jag kan ha fel, så klart...

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
arosenman arosenman skrev:
Hej,
Jag ska köpa en lägenhet tillsammans med min fru, där hon ska övernatta ett par nätter i veckan när hon jobbar och jag ska övernatta enstaka gånger. Det kommer en andra bostad för oss, praktiskt då vi bor tio mil från stan.
Och nu till frågan: kan bostadsrättsföreningen kräva att våra barn (under 18) ska äga 10 % av lägenheten var om de också ska övernatta där varje vecka när de studerar? Kan vi kräva att föreningen bevisar att varje person under 18 år som bor i bostadsrättsföreningen äger 10 % av sin lägenhet? Snart skriver vi under kontraktet.
Tack på förhand för alla råd.
Med vänliga hälsningar,
Eftersom barnet är under 18 år och inte myndig samt tillhör familjen kan dom inte kräva 10% andel. Men mantslskrivnings adressen är viktig, vart man i huvudsak har nattvilan.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
B Bygghammer skrev:
Men mantslskrivnings adressen är viktig, vart man i huvudsak har nattvilan
Gäller ej barn under 18 (21) år som går i grundskolan eller gymnasie och studerar på annan ort, de kan fortfarande vara mantalsskrivna på adressen som föräldrarna är skrivna på.
Se min tidigare länk till skatteverket.

Nej, det gäller inte alltid där man har sin huvudsakliga nattvila, även som vuxen.

Runt millennieskiftet så studerade jag på annan ort, ca 18 mil hemifrån, jag hade en timanställning hemmavid där jag innan studiestart jobbade tre kvällar i veckan (tis, tors, fre) å under studietiden jobbade jag fredagskvällarna samt loven. Jag skrev mig aldrig på studieorten, däremot anmälde kommunen att jag hyrde bostad av dom, dom låg med i "kommunakuten" och fick pengar av staten för varje person som skrev sig i kommunen. Efter att jag skickat in bl.a. anställningsavtal till skatteverket så ansåg skatteverket att min hemvist var på orten där jag hade arbete.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Noterbart att min BRF i Solna kräver att man är folkbokförd i lägenheten för att bli medlem. Jag fick undantag för min 18m2 övernattningslägenhet dock.

• Wow
Jonatan79
  • Laddar…
J jocek skrev:
Noterbart att min BRF i Solna kräver att man är folkbokförd i lägenheten för att bli medlem. Jag fick undantag för min 18m2 övernattningslägenhet dock.
Så man flyttar alltså in i lägenheten innan man blir medlem i föreningen?
Vad händer om man inte får bli medlem i föreningen?

• Gilla
merbanan och 3 till
  • Laddar…
J jocek skrev:
Noterbart att min BRF i Solna kräver att man är folkbokförd i lägenheten för att bli medlem.
Har du lust att förklara hur det fungerar i praktiken. Får man tillträde till lägenheten och flyttar i innan man blir medlem, eller?

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Däremot verkar vi lägga olika innebörd i "permanent bosätta sig".
Antagligen. Fast jag har egentligen ingen åsikt om innebörden utan försöker förklara vad som lagar och stadgar föreskriver eller brukar föreskriva när det gäller krav om bosättning
Var man bor avgör lagens regler. Det tycker jag räcker. Om det är troligt att man avser bo i en lgh man vill köpa är BRF-styrelsens sak att bedöma som stadgarna föreskriver.
C cpalm skrev:
Jag menar att det inte betyder att man måste vara folkbokförd i lägenheten.
Det finns ett lagkrav att vara folkbokförd där man bor, samt att man bara kan vara folkbokförd på en adress. Betydelsen av bosatt i normalstadgarna är att man skall bo där och därav följer att man skall vara folkbokförd i lägenheten. Att inte vara folkbokförd där man bor är ett brott.
C cpalm skrev:
Jag menar också att det inte utesluter övernattningsbostad eller dubbel bosättning.
Naturligtvis. Fast det är en annan fråga egentligen. Man kan ha hur många övernattningsbostäder eller (fler)dubbla bosättningar som helst i hur många länder som helst utan att det finns något som hindrar det.

Som sagt finns krav att vara folkbokförd där man bor, samt att man bara kan vara folkbokförd på en adress. Vilken det skall vara är normalt där man övernattar flest dagar, man kan alltid få hjälp av Skatteverket att avgöra saken i speciella fall.

Om man avser att köpa en lägenhet i en BRF för att ha som övernattningslägenhet gör man klokt i att sätta sig in i vad föreningens stadgar säger om detta. Alltså om stadgarna tillåter det och t.ex. om styrelsen har rätt och kan förhindra det.
C cpalm skrev:
När man skall vara precis och exakt är det viktigt att använda samma termer med samma definitioner. Jag tycker det du skriver är en motsägelse. Men tror vi är eniga. Reglerna ger som flera andra lagar utrymme för tolkning och bedömning av var någon bor och därmed skall vara folkbokförd.

Folkbokföringslag

I normalfallet är detta ganska enkelt. Men lagen är inte exakt och BRF-styrelsen skall göra en bedömning. Det gör att det ibland är mycket svårt att med säkerhet veta hur det blir.

Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
En intressant fråga tycker jag då är om man kan vara bosatt på mer än ett ställe.
Man kan bara bo på en adress. Och där skall man vara folkbokförd.
Alfredo Alfredo skrev:
Formuleringen i folkbokföringslagen "Folkbokföring enligt denna lag innebär fastställande av en persons bosättning" tycker jag kan tolkas som att lagstiftaren, åtminstone i denna lag, anser att det enbart finns en bosättning för en person, och med den tolkningen skulle man inte vara bosatt i lägenheten om man oftast bor någon annan stans. Eller?
Normalt ja,

C cpalm skrev:
Nja, 7 § - "Den som därigenom kan anses vara bosatt på fler än en fastighet anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist."
C cpalm skrev:
Men håller med om att lagstiftaren slarvat igenom det faktum att man kan ha dubbel bosättning. På mer än ett sätt.
Inte alls. Det är inget slarv utan ett förtydligande.

Reglerna som de är skrivna tillåter att man är borta hemifrån ganska mycket och kräver därför endast att man bor hemma minst 1 av 7 dagar. Det innebär att kravet 1 av 7 kan vara uppfyllt för mer än en adress. Den citerade lagexten reglerar sådana fall.

Alfredo Alfredo skrev:
Det där var nästan lite motsägelsefullt.
Inte om man läser allt
Alfredo Alfredo skrev:
Om man är bosatt på flera ställen anses man vara bosatt på det ställe man är mest bosatt... Eller???
Nej så står det inte. Det är lite av poängen att det inte är en benhård fråga om var man vistas/sover flest nätter. Istället står det att bedömningen skall ta
C cpalm skrev:
hänsyn till samtliga omständigheter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.