37 987 läst ·
339 svar
38k läst
339 svar
Kan bli krav på elbesiktning i bostäder
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 433 inlägg
Dessa kostnader jag skrev om har ingenting med besiktningen att göra utan handlade om ändringar av el-systemet mellan besiktningar.P pmd skrev:
Tror du måste läsa mer av den jag citerades inlägg för att hänga med, det lades fram en idé att alla ändringar skulle registreras av elektriker så man kunde utesluta hemmapul genom att kolla om något oregistrerat är ändrat sen sista besiktning, vilket jag tror är helt ogenomförbart av flera anledning.
Elbesiktning kommer väl bara att gälla aktiva elanläggningar?D Dayangel skrev:
Farmanbar sitter nog lite löst redan, och Eneroth kanske vill kliva av?
Ja, men det blir en del av systemet med elbesiktningar. Givetvis kommer man att ta tillräckligt bra betalt för elbesiktningarna så att de pengarna täcker de merkostnader som uppstår pga besiktningarna.Rickard. skrev:
Jag syftade till att skorstenen lätt kan "stängas av" om man nu inte har råd med klåparen som åker runt och rycker i ett snöre för att mjölka folk på pengar. Du gör inte direkt samma sak med elen och då när det dessutom skulle komma som en retroaktiv besiktning av redan befintlig anläggning så är ju inte den utgiften något man har kunna räkna med innan. Folk älskar så klart nya påhittade avgifter så det kommer säkert gå smidigt att införa *ironi*P pmd skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 433 inlägg
Det vi pratade om kommer inte att hända oavsett om dessa besiktningar blir verklighet eller inte.P pmd skrev:
Jag var lite subtilt ironisk. Jag ber om ursäkt. Ironi går ofta dåligt fram i skrift.D Dayangel skrev:
Har du provat? Det finns en liten spak nånstans.
Om det blir skattefinansierat så blir acceptansen stor.
"Det är väl bra att förebygga elolyckor?" – Aningslös skattebetalare
Är inte speciellt imponerad av elektriker efter de senaste årens kontakt med dylika. Man får väl hoppas att kravet på besiktning bara handlar om att det ska utföras den dagen man ska sälja. Lite som stolleriet med energibesiktningar.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Kan du skriva ett inlägg utan att nämna hemmapul?Grizzlybjörnen123 skrev:
Alla dåliga kopplingar är inte hemmapul. Det kan vara en både behöriga och obehöriga hantverkare som varit där och klåpat.
Inte bara hemmapulare. Men man kommer nog konstatera att det inte är korrekt och måste åtgärdas
Inte om det är hemmapul eller inte. De kommer inte kunna skriva hemmapul i protokollet.
Det vore intressant och veta hur mycket av dessa felaktigheter som verkligen är hemmapul? Jag tror inte att det är så mycket som du vill tro. Men självklart finns det riktigt farliga hemmapul
Har det inte blivit så med nästan allt som föreslås? Energideklarationen gäller bara vid nybygge eller försäljning.Claes Sörmland skrev:
I värsta fall kan jag tänka mig att det blir ett sådant krav.
Frågan har varit uppe tidigare hittade detta vide n snabb sökning:
https://www.elinstallatoren.se/2020/08/elsakerhetsverket-krav-pa-elbesiktning-ar-inte-aktuellt/
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Då får du ta fighten mot staten som du aldrig lär vinnaD Dayangel skrev: