Rickard.
P pmd skrev:
Jo, det har det. Alla kostnader runtomkring besiktningen betalas förstås av de fastighetsägare vars elanläggningar måste besiktigas. (Indirekt via fakturan för besiktningen).
Dessa kostnader jag skrev om har ingenting med besiktningen att göra utan handlade om ändringar av el-systemet mellan besiktningar.

Tror du måste läsa mer av den jag citerades inlägg för att hänga med, det lades fram en idé att alla ändringar skulle registreras av elektriker så man kunde utesluta hemmapul genom att kolla om något oregistrerat är ändrat sen sista besiktning, vilket jag tror är helt ogenomförbart av flera anledning.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
P
D Dayangel skrev:
Det gäller förvisso bara "aktiva" skorstenar och kan givetvis tas ur bruk för den som inte har råd.
Elbesiktning kommer väl bara att gälla aktiva elanläggningar?
Det där idén kommer koka grytorna runtom i kåkarna så det blir nog lyckligtvis ingen långvarig politiker som inför det där stolleriet
Farmanbar sitter nog lite löst redan, och Eneroth kanske vill kliva av?

P
Rickard. Rickard. skrev:
Dessa kostnader jag skrev om har ingenting med besiktningen att göra utan handlade om ändringar av el-systemet mellan besiktningar.
Ja, men det blir en del av systemet med elbesiktningar. Givetvis kommer man att ta tillräckligt bra betalt för elbesiktningarna så att de pengarna täcker de merkostnader som uppstår pga besiktningarna.

P pmd skrev:
Elbesiktning kommer väl bara att gälla aktiva elanläggningar?

Farmanbar sitter nog lite löst redan, och Eneroth kanske vill kliva av?
Jag syftade till att skorstenen lätt kan "stängas av" om man nu inte har råd med klåparen som åker runt och rycker i ett snöre för att mjölka folk på pengar. Du gör inte direkt samma sak med elen och då när det dessutom skulle komma som en retroaktiv besiktning av redan befintlig anläggning så är ju inte den utgiften något man har kunna räkna med innan. Folk älskar så klart nya påhittade avgifter så det kommer säkert gå smidigt att införa *ironi*

P pmd skrev:
Sotning är obligatorisk. Det finns inga undantag för fattiglappar såvitt jag vet.
Sota själv. Tre timmars distanskurs på webben. Sen slipper du sotaren och dennes fakturor.

• Gilla
  • Älska
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
P pmd skrev:
Ja, men det blir en del av systemet med elbesiktningar. Givetvis kommer man att ta tillräckligt bra betalt för elbesiktningarna så att de pengarna täcker de merkostnader som uppstår pga besiktningarna.
Det vi pratade om kommer inte att hända oavsett om dessa besiktningar blir verklighet eller inte.

P
D Dayangel skrev:
Jag syftade till att skorstenen lätt kan "stängas av" om man nu inte har råd med klåparen som åker runt och rycker i ett snöre för att mjölka folk på pengar.
Jag var lite subtilt ironisk. Jag ber om ursäkt. Ironi går ofta dåligt fram i skrift.
Du gör inte direkt samma sak med elen
Har du provat? Det finns en liten spak nånstans. ;)
Folk älskar så klart nya påhittade avgifter så det kommer säkert gå smidigt att införa *ironi*
Om det blir skattefinansierat så blir acceptansen stor.
"Det är väl bra att förebygga elolyckor?" – Aningslös skattebetalare

P
D Dilato skrev:
Sota själv. Tre timmars distanskurs på webben. Sen slipper du sotaren och dennes fakturor.
Jag gillar inte att kliva omkring på taket. Sotaren är inte så värst dyr och hon kommer bara hit vart tredje år.

K
Är inte speciellt imponerad av elektriker efter de senaste årens kontakt med dylika. Man får väl hoppas att kravet på besiktning bara handlar om att det ska utföras den dagen man ska sälja. Lite som stolleriet med energibesiktningar.

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Omfattas byggfirman av ett egenkontrollprogram och är auktoriserade så ska ju du som är ansvarig för anläggningen kunna bevisa det. Om inte får det anses som hempul om det nu inte är godkänt
Kan du skriva ett inlägg utan att nämna hemmapul?
Alla dåliga kopplingar är inte hemmapul. Det kan vara en både behöriga och obehöriga hantverkare som varit där och klåpat.
Inte bara hemmapulare. Men man kommer nog konstatera att det inte är korrekt och måste åtgärdas
Inte om det är hemmapul eller inte. De kommer inte kunna skriva hemmapul i protokollet.
Det vore intressant och veta hur mycket av dessa felaktigheter som verkligen är hemmapul? Jag tror inte att det är så mycket som du vill tro. Men självklart finns det riktigt farliga hemmapul

• Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
K
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ska vi gissa att det blir som med OVKerna i slutändan. Så det blir bara aktuellt för BRFer och hyresvärdar av flerbostadshus och småhus blir undantagna. En gissning.
Har det inte blivit så med nästan allt som föreslås? Energideklarationen gäller bara vid nybygge eller försäljning.

I värsta fall kan jag tänka mig att det blir ett sådant krav.

Frågan har varit uppe tidigare hittade detta vide n snabb sökning:
https://www.elinstallatoren.se/2020/08/elsakerhetsverket-krav-pa-elbesiktning-ar-inte-aktuellt/

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är enkelt åtgärdat med en lagändring som förbjuder installationer som inte uppfyller dagens krav.
Vet inte om det är förbjudet eller om inte, men man fattar aldrig i stort lagar retroaktivt. Tur är väl det...
Det är inget som säger att den lödda skarven behöver vara dålig.

Fairlane
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Mäklaren kan ju pröjsa elbesiktningen tycker jag, om han vill sälja menar jag.
Det är väl säljaren som vill sälja i de flesta fall (undantaget affären med Ebba Busch)?
Sen antar jag att man vill besiktiga alla hus, även de som inte ska säljas.

D Dayangel skrev:
Visst får det väl knata in en kontrollant och göra en regelbunden besiktning av kåken om någon så önskar. Men dröm och glöm att jag själv tänker betala för dom kontrollerna såvida det inte handlar om en frivillig "slutbesiktning" inför försäljning eller så.
Då får du ta fighten mot staten som du aldrig lär vinna:crysmile:

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Då får du ta fighten mot staten som du aldrig lär vinna:crysmile:
Då återstår väl bara valet att belöna vår fina stat med att ta in ännu mer billig svart eller utländsk arbetskraft.. givetvis så att det passerar dom påtvingade besiktningarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.