10 448 läst ·
11 svar
10k läst
11 svar
Kan banken lura en ?? hjälp, behöver råd!
Hej.
Jag fick lånelöfte av SBAB. då jag skulle köpa en bostadsrätt. Då banken fick mina uppgifter och alla lönespec fick jag ett lånelöfte. Som gälde minst 6 månader framåt. Under den giltiga tiden hittade jag en lägenhet. Eftersom jag hade ett lånelöfte skrev jag på kontraktet.
Banken nekar nu mig och jag får inte köpa lägenheten. Mäklaren påstår att jag ska betala ersättning till säljaren + att jag ska betala hans arvode. Totalt över 50000.
Jag skrev på kontraktet eftersom jag litade på banken och dess lånelöfte.
Jag backar inte utan jag vill köpa lägenheten. Varför lämnar banken lånelöfte och sen dra tillbaka?
Deras anledning är att min man har anmärkning.
Fast jag sökte lånet inte på hans namn. Utan på mitt och tillsammans med min son som har fast jobb.
Banken viste om det hela från början. Varför ska jag stå för alla utgifter?
Kan någon hjälpa mig??
Behöver akut råd.
Mvh
Martin
0707 380966.
kan ni maila mig ert svar till artin.fjh@gmail.com
Jag fick lånelöfte av SBAB. då jag skulle köpa en bostadsrätt. Då banken fick mina uppgifter och alla lönespec fick jag ett lånelöfte. Som gälde minst 6 månader framåt. Under den giltiga tiden hittade jag en lägenhet. Eftersom jag hade ett lånelöfte skrev jag på kontraktet.
Banken nekar nu mig och jag får inte köpa lägenheten. Mäklaren påstår att jag ska betala ersättning till säljaren + att jag ska betala hans arvode. Totalt över 50000.
Jag skrev på kontraktet eftersom jag litade på banken och dess lånelöfte.
Jag backar inte utan jag vill köpa lägenheten. Varför lämnar banken lånelöfte och sen dra tillbaka?
Deras anledning är att min man har anmärkning.
Fast jag sökte lånet inte på hans namn. Utan på mitt och tillsammans med min son som har fast jobb.
Banken viste om det hela från början. Varför ska jag stå för alla utgifter?
Kan någon hjälpa mig??
Behöver akut råd.
Mvh
Martin
0707 380966.
kan ni maila mig ert svar till artin.fjh@gmail.com
Kan du inte prata med någon annan bank?
// Jonas
// Jonas
Gällde lånelöftet "Alla lägenheter" ?
Hos banken jag var hos så var jag tvungen att kolla med banken innan. Dvs att de godkände huset.
Hos banken jag var hos så var jag tvungen att kolla med banken innan. Dvs att de godkände huset.
Skiljer det något i pris på lägenheten du skrivit på och den som du verkar fått lånelöftet på?
Finns det inte med någon finansieringsklausul i kontraktet? Inget lån = möjlighet att frånträda kontraktet utan straff - motsvarande om fel upptäckts vid ev besiktning?
Rådet att höra med andra banker har du redan fått.
Kan det finnas någon som kan tankas gå in som borgenär för ett lån under en övergångsperiod?
Försök samla tankarna ett tag och inte handla i panik även om det är svårt och jobbigt! Nu vet jag inte hur kontraktet är utformat, men det är väl brukligt med tid att ordna finansiering och besiktning etc (eller gäller det bara villor?).
Lycka till.
Finns det inte med någon finansieringsklausul i kontraktet? Inget lån = möjlighet att frånträda kontraktet utan straff - motsvarande om fel upptäckts vid ev besiktning?
Rådet att höra med andra banker har du redan fått.
Kan det finnas någon som kan tankas gå in som borgenär för ett lån under en övergångsperiod?
Försök samla tankarna ett tag och inte handla i panik även om det är svårt och jobbigt! Nu vet jag inte hur kontraktet är utformat, men det är väl brukligt med tid att ordna finansiering och besiktning etc (eller gäller det bara villor?).
Lycka till.
Ingen tröst men kanske en förklaring, vi har nyligen köpt hus och hade då lite trassel med en bank, dock inte SBAB.
Banken ville att vi kontaktade dem INNAN vi skrev kontrakt för att kunna göra en slutlig bedömning. Ett lånelöfte är inte så bra som det låter, tvärr, bankerna har men massa saker skrivet i finstilt för att vara på den säkra sidan. Vårt problem var att TROTS ett lånelöfte på en viss summa, ansåg banken inte att huset var värt det och ville inte bevilja lån på det vi ville låna (som var mindre än summan på lånelöftet....).
Men det var deras förlust, vi bytte bank helt och hållet. Det finns många banker som vill ha nya kunder så gå till en annan. Ett tips kan vara att kolla med mindre lokala banker.....
Banken ville att vi kontaktade dem INNAN vi skrev kontrakt för att kunna göra en slutlig bedömning. Ett lånelöfte är inte så bra som det låter, tvärr, bankerna har men massa saker skrivet i finstilt för att vara på den säkra sidan. Vårt problem var att TROTS ett lånelöfte på en viss summa, ansåg banken inte att huset var värt det och ville inte bevilja lån på det vi ville låna (som var mindre än summan på lånelöftet....).
Men det var deras förlust, vi bytte bank helt och hållet. Det finns många banker som vill ha nya kunder så gå till en annan. Ett tips kan vara att kolla med mindre lokala banker.....
Det här stämmer kanske inte, men jag har hört någon gång att endast par (gifta, sambos) får äga en bostadsrätt tillsammans. Det låter konstigt, men det är vad jag hört. Det skulle i sådant fall innebära att du och din son inte får äga den tillsammans, och då lär ju inte banken låna ut till er tillsammans heller. Men då borde de inte gett er lånelöfte kan man tycka..
Hur ser banker på att bara en i ett gift par köper? Lägenheten blir väl giftorättsgods?
Som påpekats tidigare, borde det finnas en klausul i kontraktet om att du får dra dig ur om du inte får lån. Finns inte det kan du få betala säljaren för det han förlorar.
Hur ser banker på att bara en i ett gift par köper? Lägenheten blir väl giftorättsgods?
Som påpekats tidigare, borde det finnas en klausul i kontraktet om att du får dra dig ur om du inte får lån. Finns inte det kan du få betala säljaren för det han förlorar.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jo om man bryter ett bindande kontrakt utan giltigt skäl, och giltigt skäl är bara sådana som finns upptagna som villkor i kontraktet (i princip). Då kan man bli skyldig att betala säljarens alla kostnader som uppstår på grund av brytandet av avtalet.Troberg skrev:
Säljaren blir i i normalfallet skyldig att betala mäklararvodet iom. att ett kontrakt skrivits, den kostnaden blir man då skyldig att ersätta säljaren för om man bryter avtalet. Till detta kommer alla driftskostnader och räntekostnader som säljaren får pga. försenad försäljning. Säljaren kan även kräva den avhoppade köparen på mellanskillnaden om han senare blir tvungen att sälja billigare.
I praktiken har säljaren (så vitt jag förstår) oftast svårt att bevisa vissa av dessa kostnader, framförallt försäljning till lägre pris.
Jag skulle vilja råda trådskaparen till:
1. Jobba med SBAB, om de faktiskt har tagit tillbaka sitt lånelöfet pga. omständigheter som de kände till redan när de gav löftet så har de helt klart handlat fel. Kontakta VD elelr ngn annan i ledningsgruppen. En bra metod för att faktiskt nå fram är att helt enkelt googla och ta reda på namn på höjdarna ifråga. Ring deras växel och be att få prata med honom (namngiven så det låter som du känner honom). Förklara lungt och sakligt vad de har lovat, när, och att de nu bryter löftet på samma grunder som de beviljade det. Och vilka konsekvenser det får för dig. Får du tag i rätt person så kommer h*n att se till att de gör en ny bedömmning i positiv anda.
2. Be mäklaren om hjälp, mäklaren har troligen bra bankkontakter, de kommer att göra en mer detaljerad bedömmning av din kreditvärdighet, och kommer att försöka komma till ett positivt resultat för att hjälpa mäklaren. På samma sätt så kan säljaren ha en bra bankkontakt som kanske kan göra en bedömmning i positiv anda för att hjälpa säljaren.
En bedömmning i positiv anda är iofs. ingen garanti för att de beviljar lånet, men det kan vara skillnaden mellan att bedömma dig med kriteriet "kan vi avslå", till "måste vi avslå?".
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
En sak som kan ha "ändrats" är att det framkommit att du skall bo med din sambo utan att denne står med.
Då brukar banken schablonmässigt räkna med att era sammanlagda inkomster skall klara boende + andra utgifter oavsett om bara du äger lägenheten eller ej..
Ring och prata med dom igen och försök klargöra exakt vad som ligger till grund för den nya bedömningen - kolla också med andra banker
/K
/K
Då brukar banken schablonmässigt räkna med att era sammanlagda inkomster skall klara boende + andra utgifter oavsett om bara du äger lägenheten eller ej..
Ring och prata med dom igen och försök klargöra exakt vad som ligger till grund för den nya bedömningen - kolla också med andra banker
/K
/K
Medlem
· Västerbotten
· 97 inlägg
En sak kan du vara säker på.. Och det är det att banken lurar dig hela tiden.
Det är bara frågan om hur mycket
Detta gäller alla bankaffärer. Kolla runt med andra banker och byt bank om du hittar ett bättre erbjudande. Den nya banken hjälper gärna till med allt runt bytet.
Det kan ofta vara skillnad på vilken bankman man pratar med, det kan skilja en hel del mellan vilket skrivbord du sätter dig framför.
Det är bara frågan om hur mycket
Detta gäller alla bankaffärer. Kolla runt med andra banker och byt bank om du hittar ett bättre erbjudande. Den nya banken hjälper gärna till med allt runt bytet.
Det kan ofta vara skillnad på vilken bankman man pratar med, det kan skilja en hel del mellan vilket skrivbord du sätter dig framför.
Klicka här för att svara