Hej!

Behöver kunna växla mellan två 3-fasmotorer/maskiner som jag driver med en frekvensomriktare. Just nu har jag stickproppar på maskinerna och ett skarvuttag på omriktaren, men jag är trött på att ständigt hålla på att byta mellan dem.

Så jag tänkte en liten kopplingsdosa med en kamomkopplare kunde lösa det. Hittade denna till bra pris med lägena 1-0/av-2 och tre poler, till de tre faserna. Nollan har jag ju inte med från omriktaren. Och jordtrådarna kan få mötas i en vanlig Wagoklämma i dosan.

Tänker jag rätt?
Kamomkopplare med inställningarna 1, 0 och 2 för växling mellan 3-fasmotorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kamomkopplarens lägesdiagram med positionerna 1, 0/av och 2 märkt med kryss för övergångskontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.amazon.de/-/en/Heschen-universal-SZW26-20-positions-Terminals/dp/B07LD22KKY

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Hur stora motorer handlar det om? Jag såg att den har en märkström på 20A, det framgår inte vilken brytförmåga den har vid induktiv last, som en motor är. Men i många fall ligger brytförmågan då på typ 10% av vad den tål med resistiv last.

tommib
Fast den ska väl inte användas under drift? Då spelar inte brytförmågan någon egentlig roll.

En av motorerna är på 1.5 kw och den andre på 0.75 kw. Omriktaren är på 1.5 kw.
Nej jag kommer inte ändra brytarens läge under drift.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Det bör kunna funka, men pass på att klippa alla parterna i respektive kabel exakt lika långa. Se också till att du ser till att kabeln är symmetrisk så långt som möjligt, dvs ha så korta anslutningar som möjligt.

Risken med att inte göra såhär är att man får lagerströmmar, vilket kan leda till motorhaveri. Risken för motorer som inte går kontinuerligt är väl inte direkt jättehög, men den är långt ifrån obefintlig.

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Tack för svaren! Jag testar detta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.