Hej!
Jag har flera gamla lås i mitt nyköpta hus byggt 1939. I princip ser det ut att vara något företags varianter på FAS 40. Finns dock inga stämplar.
I ett av låsen jag försökte renovera visade det sig att en fjäder var av på två ställen, se detaljbild. När jag testar låset med trasig fjäder verkar det ändå fungera riktigt hyfsat, men noggrann som jag är skulle jag vilja få till en bra fjäder.
Det finns kammarlåsfjädrar för 75:- på nätet, men de är raka i änden - hur skulle man ev få till böjen? De som jag sett säljas är 1mm tjocka och 6mm breda i originalet är den 1x10mm - har det stor betydelse?
Vill renovera ömsint in i detalj. Så behöver råd.
M v h
Bagtjesen
Jag har flera gamla lås i mitt nyköpta hus byggt 1939. I princip ser det ut att vara något företags varianter på FAS 40. Finns dock inga stämplar.
I ett av låsen jag försökte renovera visade det sig att en fjäder var av på två ställen, se detaljbild. När jag testar låset med trasig fjäder verkar det ändå fungera riktigt hyfsat, men noggrann som jag är skulle jag vilja få till en bra fjäder.
Det finns kammarlåsfjädrar för 75:- på nätet, men de är raka i änden - hur skulle man ev få till böjen? De som jag sett säljas är 1mm tjocka och 6mm breda i originalet är den 1x10mm - har det stor betydelse?
Vill renovera ömsint in i detalj. Så behöver råd.
M v h
Bagtjesen
Viss lätt böjning kan man få till utan att fjädern bryts av, men det man annars får göra är att anlöpa fjädern, dvs. glödga den och låta den svalna långsamt. Det går då att bearbeta den. Sen får man härda den på nytt, vilket jag förstått inte är helt lätt att lyckas bra med. Den blir lätt för spröd och går av.B Bagtjesen skrev:
Har köpt hem lite olika reservdelsfjädrar av de som tillverkas nya av Eskilstuna kulturbeslag, men det föll redan på att de är på tok för tjocka. 1 mm (nya) vs. 0,5 mm (gamla) om jag minns rätt. Så åtminstone i mitt fall funkar inte dessa. Och jag tycker det ser ut som att din fjäder liknar de jag har...
Tack cpalm! Jo, jag har en broder som varit härdare, men på grövre grejor. Kan du inte lägga upp en bild på en du har så får vi se, jag har jour-hantverkare hemma men så hinner inte kolla på stuberten.C cpalm skrev:Viss lätt böjning kan man få till utan att fjädern bryts av, men det man annars får göra är att anlöpa fjädern, dvs. glödga den och låta den svalna långsamt. Det går då att bearbeta den. Sen får man härda den på nytt, vilket jag förstått inte är helt lätt att lyckas bra med. Den blir lätt för spröd och går av.
Har köpt hem lite olika reservdelsfjädrar av de som tillverkas nya av Eskilstuna kulturbeslag, men det föll redan på att de är på tok för tjocka. 1 mm (nya) vs. 0,5 mm (gamla) om jag minns rätt. Så åtminstone i mitt fall funkar inte dessa. Och jag tycker det ser ut som att din fjäder liknar de jag har...
Så här ser de ut (gamla i mitten och de nya till höger)
Som du kan se har de nya i mitt fall fel längd/form på utsticket. Minns uppenbarligen lite fel angående tjockleken. Det är 0,75 vs 1 mm, så det torde nog funka bra ändå i mitt fall. Rätt säker på att jag köpte ytterligare någon variant av de nytillverkade fjädrarna också, men hittade inte igen dem nu.
Men som du ser kom jag inte i mål med detta, så om du kan få stalltips/hjälp med omhärdningen så är jag om möjligt gärna med på tåget 🙂
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som du kan se har de nya i mitt fall fel längd/form på utsticket. Minns uppenbarligen lite fel angående tjockleken. Det är 0,75 vs 1 mm, så det torde nog funka bra ändå i mitt fall. Rätt säker på att jag köpte ytterligare någon variant av de nytillverkade fjädrarna också, men hittade inte igen dem nu.
Men som du ser kom jag inte i mål med detta, så om du kan få stalltips/hjälp med omhärdningen så är jag om möjligt gärna med på tåget 🙂
Ja det är lite som den vänstra som verkar vara rätt även för mig. Skall kolla på vad det heter på engelska så får man nog upp fler - kanske på ebay. Skall kolla vad för råd jag får om omhärdning.C cpalm skrev:Så här ser de ut (gamla i mitten och de nya till höger)
[bild]
Har letat mycket och egentligen inte hittat något annat än de som tillverkas av Eskilstuna Kulturbeslag:B Bagtjesen skrev:
https://kulturbeslag.se/?s=fjäder&lang=sv&post_type=product
Finns liknande generiska fjädrar att få tag på, men de är gjorda för en rund slitsad mittpost, och de har generellt inte något format "skaft". Detta är till synes fjädrar som är väldigt specifika för tillämpningen, och dels verkar våra gamla lås generellt vara svensktillverkade, dels verkar det tyvärr som att intresset för att byggnadsvårda gamla lås inte är särskilt internationellt.
Om man ändå måste härda om dem torde det förvisso inte vara jättesvårt att tillverka en egen fjäder från grunden. Passande fjäderstål verkar finnas att köpa.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur drar man snyggast in vattnet in i väggen härifrån?
Vatten & Avlopp -
Garageportar byte till nya 34 st
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Snygga till trädetaljer i hemmet
Färg, Måla & Tapetsera -
Ny karta Automower 405X
Robotgräsklippare -
Modifiera/snygga till elskåp - kan jag göra så här?
El