Missade det du skrev, om det inte står i deras installationsanvisning så mejla dem och fråga de har måttet på rökkanalen när de certifieras.K Karl Heinz skrev:
Trevlig kamin du hittade ändå 👍
Exakt så, platt tak.D Danne824 skrev:Som andra skriver här en för kort skorsten gör att draget blir sämre i kaminen vilket är lika med dålig förbränning och att det är större risk för rökinsläpp när du öppnar luckan till kaminen när du eldar.
Om kamintillverkaren rekommenderar 3 meter skorsten bör man hålla sig det men det är ingen nackdel att skorstenen är längre då det blir bättre förbränning.
Om du har grannar minskar även risken för att röken stör dem med en högre skorsten över nock.
Du frågar efter minimåttet, kamintillverkaren rekommenderar en viss längd pga förbränningen och sen har du krav/skall mått vilka du fick i länken.
Varför vill du ha en kort skorsten? Har du ett platt tak och att det estetiskt kommer se fult ut?
Vi skaffade en Aduro till vårt uterum. Har för mig att jag skrev här i forumet hur jag räknade ut längden på skorstenen via Pascal värdet. Ska se om jag hittar det. Letade rätt på någon formel online då. Mer än väl godkänt av sotare gällande draget.
Här är sidan jag använde då för att förstå och räkna ut hur kort skorsten jag kunde ha. Målet för mig var att få så lågt uppstick över tak att plattform åt sotaren inte behövs.
https://www.engineeringtoolbox.com/amp/chimney-sizing-d_175.html
https://www.engineeringtoolbox.com/amp/chimney-sizing-d_175.html
Verkar lite överkurs med matematiska beräkningar eftersom det är ganska svårpåverkade variabler. Men förstår jag det rätt mäter sotaren draget med en apparat, om han är tveksam. Och då lär värdet vara betydligt bättre vid kallt väder varför man bör ha sotaren på besök för installationsbesiktning en kall vinterdag, ifall man är rädd att få nedslag på draget. Sen är ju förstås kaminen svåreldad även om man lyckas vränga den igenom besiktningen, det förstår jag. Samtidigt ganska lätt att bygga på skorstenen på höjden när den dessutom är utanpåliggande på fasaden.
Verkar som jag bygger mellan 3,5-4m höjd, och "ser hur det blir".
Verkar som jag bygger mellan 3,5-4m höjd, och "ser hur det blir".
Är det ingen värme i skorstenen gentemot omgivningen på utsidan av huset så blir det dåligt med drag
Provade på 3 meters skorsten som matas med 20 grader rumsluft och det är 0 grader utanför i nämnda kalkylator så handlar det om 2,6 Pa i sugkraft.
vid 200 grader i rökrörets insida i genomsnitt så är dragkraften 16,1 Pa
Det är en orsak varför man hela tiden måste justera luftinsläppet på en kamin från att den tänds kall till produktionsvärme då draget blir större ju varmare skorstenen blir och hur långt värmen nått upp i röret beroende med intensitet och eldningstid, särskilt om det är murad skorsten med mycket värmetröghet.
Med andra ord bedöma dragtrycket vid stängda spjäll så måste man ha koll på temperaturförhållandena i stocken och utomhus, sedan när det börja flöda luft vid öppna spjäll eller öppen lucka så bestäms kapaciteten av area, längd och innerytornas råhet mfl. faktorer samt strypningar som spjäll i kaminens luftintag och uppkomna hastighet flödena då det blir skillnad om det är laminär flöde eller om det börja blir turbulent flöde när hastigheterna går över vissa kritiska punkter på olika ställen - modellen blir (för) komplex att analysera...
Provade på 3 meters skorsten som matas med 20 grader rumsluft och det är 0 grader utanför i nämnda kalkylator så handlar det om 2,6 Pa i sugkraft.
vid 200 grader i rökrörets insida i genomsnitt så är dragkraften 16,1 Pa
Det är en orsak varför man hela tiden måste justera luftinsläppet på en kamin från att den tänds kall till produktionsvärme då draget blir större ju varmare skorstenen blir och hur långt värmen nått upp i röret beroende med intensitet och eldningstid, särskilt om det är murad skorsten med mycket värmetröghet.
Med andra ord bedöma dragtrycket vid stängda spjäll så måste man ha koll på temperaturförhållandena i stocken och utomhus, sedan när det börja flöda luft vid öppna spjäll eller öppen lucka så bestäms kapaciteten av area, längd och innerytornas råhet mfl. faktorer samt strypningar som spjäll i kaminens luftintag och uppkomna hastighet flödena då det blir skillnad om det är laminär flöde eller om det börja blir turbulent flöde när hastigheterna går över vissa kritiska punkter på olika ställen - modellen blir (för) komplex att analysera...
En väldigt bra förklaring!X xxargs skrev:Är det ingen värme i skorstenen gentemot omgivningen på utsidan av huset så blir det dåligt med drag
Provade på 3 meters skorsten som matas med 20 grader rumsluft och det är 0 grader utanför i nämnda kalkylator så handlar det om 2,6 Pa i sugkraft.
vid 200 grader i rökrörets insida i genomsnitt så är dragkraften 16,1 Pa
Det är en orsak varför man hela tiden måste justera luftinsläppet på en kamin från att den tänds kall till produktionsvärme då draget blir större ju varmare skorstenen blir och hur långt värmen nått upp i röret beroende med intensitet och eldningstid, särskilt om det är murad skorsten med mycket värmetröghet.
Med andra ord bedöma dragtrycket vid stängda spjäll så måste man ha koll på temperaturförhållandena i stocken och utomhus, sedan när det börja flöda luft vid öppna spjäll eller öppen lucka så bestäms kapaciteten av area, längd och innerytornas råhet mfl. faktorer samt strypningar som spjäll i kaminens luftintag och uppkomna hastighet flödena då det blir skillnad om det är laminär flöde eller om det börja blir turbulent flöde när hastigheterna går över vissa kritiska punkter på olika ställen - modellen blir (för) komplex att analysera...
Ulma har många olika skorstensfria pelletskaminer som bara behöver ett rör igenom väggen och sticker ut ca 20 cm utanför väggen.
https://ulma.se/sv/
https://ulma.se/sv/
Tack så väldigt för tipset! Men vi vill ha en elektricitetsfri lösning, samt att svärfar är skogsägare! Men att slippa skorstenen i princip helt hade ju varit otroligt förstås!T tommy falk1 skrev:
Beror också på hur tung det är att driva dessa pelletskaminer med tex. växelriktare och batteri - eller kanske tom. går att driva fläkten direkt från tex. en 12V batteri utan omvandlarsteg för att hålla ned strömförbrukning.
Du får fråga kamintillverkarna av dessa pelletskaminer om de har reservkraftingång för tex. matning från 12V bilbatteri och i så fall hur mycket det drar i ström.
Har man inte skorsten vertikalt upp i tillräcklig längd (och area för behovet) och tillåts bli het stor del av sträckan och värmen själv agerar för drivkraften för draget, så måste draget ersättas med mekanisk fläkt av något slag, och då brukar det för det mesta betyda behov av elektricitet i någon form.
Du får fråga kamintillverkarna av dessa pelletskaminer om de har reservkraftingång för tex. matning från 12V bilbatteri och i så fall hur mycket det drar i ström.
Har man inte skorsten vertikalt upp i tillräcklig längd (och area för behovet) och tillåts bli het stor del av sträckan och värmen själv agerar för drivkraften för draget, så måste draget ersättas med mekanisk fläkt av något slag, och då brukar det för det mesta betyda behov av elektricitet i någon form.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har fått ett bra pris på en contura på lokala bygghandeln, 25% rabatt mot lägsta webpris vilket är 15 000kr.
Men skorsten är ju värre, fick offert på 29 000kr för 3,5m skorsten utan installation! Hört av mig till några andra firmor också och fått priser kring samma nivå, den billigaste var 20 000kr.
Tips på rimligt prissatta skorstenar?
Men skorsten är ju värre, fick offert på 29 000kr för 3,5m skorsten utan installation! Hört av mig till några andra firmor också och fått priser kring samma nivå, den billigaste var 20 000kr.
Tips på rimligt prissatta skorstenar?
Jag brukar tipsa om Nordic Heating vad det gäller skorstenar. Och nej, jag har inga som helst kopplingar till dem. Men det började med att jag själv handlade lite grejer och sedan har kompisar gjort det samma när jag varit involverad i installationerna och det har alltid (peppar, peppar) funkat bra. De har även varit hjälpsamma att påpeka brister och presentera lösningar. Jag har helt enkelt haft bra erfarenhet av dem.
Hur de ligger i pris har jag däremot ingen aning om. Men jag antar att de var billiga en gång i tiden eftersom jag själv handlat från dem och jag är genuint snål.
https://www.nordicheating.se/Skorstenar
Hur de ligger i pris har jag däremot ingen aning om. Men jag antar att de var billiga en gång i tiden eftersom jag själv handlat från dem och jag är genuint snål.
https://www.nordicheating.se/Skorstenar
Kan du berätta lite mer om skorstenarna därifrån, de är ju inte isolerade med 5cm så son verkar vara standard i norden . Hur varma blir de? Kan man dra dem genom en trävägg eller bara murad vägg?Guzzi skrev:
Jag brukar tipsa om Nordic Heating vad det gäller skorstenar. Och nej, jag har inga som helst kopplingar till dem. Men det började med att jag själv handlade lite grejer och sedan har kompisar gjort det samma när jag varit involverad i installationerna och det har alltid (peppar, peppar) funkat bra. De har även varit hjälpsamma att påpeka brister och presentera lösningar. Jag har helt enkelt haft bra erfarenhet av dem.
Hur de ligger i pris har jag däremot ingen aning om. Men jag antar att de var billiga en gång i tiden eftersom jag själv handlat från dem och jag är genuint snål.
[länk]
Du, nu är du inne på detaljfrågor som jag inte riktigt kan svara på (saknar helt enkelt kunskap).K Karl Heinz skrev:
På vår egen skorsten vill jag minnas att jag satte in ett genomföringsskydd när jag gick genom taket (i princip platt tak). På de andra jag varit med att sätta upp så vill jag minnas att vi byggt en låda där skorstenen gått igenom och som fyllts med stenull. Tror du måste göra anpassningar vid genomföringar även om du har 50 mm isolering(?). Om det sedan är skillnad på att gå igenom ett tak eller en vägg... tja, ingen aning.
När kompisarna beställt sina skorstenar så har de helt enkelt ringt till dem och sagt "jag har det här och det här och det ser ut så här där vi ska gå igenom taket och så vidare, vad behöver jag"? Typ så.
När jag beställde vår egen skorsten så hade jag räknat ut allt själv hur det skulle vara. Så jävla duktig!
Då fick jag ett mejl med "japp vi skickar grejerna, men har du verkligen tänkt rätt här..."? Det hade jag naturligtvis inte. Men sådana ifrågasättanden uppskattar man ju. Det är orsaken till att jag sedan tipsat om dem.