1 824 läst ·
31 svar
2k läst
31 svar
Kamintips
Sida 1 av 3
Hittade faktiskt ingen bra tråd när jag sökte, så gör en ny. Söker en relativt billig kamin (max 15k?) som ser helt vanligt normalmodern ut och går att ställa nära gipsvägg, och som inte kräver så lång skorsten för bra drag. Har ni tips? Vill inte köpa från skitaffärer som "hemfint" och liknande.
Hittade den här som verkade käck. I installationsanvisningarna vill man dock inte uppge någon exakt lägsta skorstenslängd, man uppger bara ett pascal-värde på draget som krävs. Någon med erfarenhet, hur hög skorsten behövs ungefär? Sotaren sa 3,5 meter men det varierar väl säkert en del från kamin till kamin?
https://www.adurofire.se/aduro-bras...aduro-1-4-braskamin-med-upphojd-brannkammare/
https://www.adurofire.se/aduro-bras...aduro-1-4-braskamin-med-upphojd-brannkammare/
Jag tror att det är krav på att skorstenen skall nå över taknocken och minst en meter över takytan. Då är man nog ganska nära 3,5 meter om inte huset är väldigt lågt. Jag tror inte att du kommer att hitta någon universell tabell över längder.
Nej behöver inte nå över taknock om skorstenen mynnar många meter från nock. Fick veta det av sotaren här om dagen.A Avemo skrev:
En (smalare stål-) skorsten som inte behöver vara högre än en meter över takfot (vilket jag har sedan 20 år).
Det finns idag även pelletskaminer med rökutgång och lufttillförsel direkt ut genom yttervägg utan takskorsten. Titta på tex Lilla FRÖ som installerats av BH-medlemn(ar). Just den verkar ha haft problem.
Sök på nätet - varianter är många.
Nackdelen med pelletskamin är att den inte fungerar vid elavbrott.
Mysfunktionen tycker jag är lika hög - men då håller jag också dagligen glasrutan ren. Min kamin är min primära värmekälla och det är ju inte TS ute efter.
Det finns idag även pelletskaminer med rökutgång och lufttillförsel direkt ut genom yttervägg utan takskorsten. Titta på tex Lilla FRÖ som installerats av BH-medlemn(ar). Just den verkar ha haft problem.
Sök på nätet - varianter är många.
Nackdelen med pelletskamin är att den inte fungerar vid elavbrott.
Mysfunktionen tycker jag är lika hög - men då håller jag också dagligen glasrutan ren. Min kamin är min primära värmekälla och det är ju inte TS ute efter.
Redigerat:
Om det är information om skorsten hittar du den här på sidan 83.K Karl Heinz skrev:
https://www.google.com/url?sa=t&sou...8QFnoECGMQAQ&usg=AOvVaw01qgWhWzpOSC9NL8AOfRJU
Jag skaffade en "Aduro 9 air" och har haft den i 3-4 år nu. Extremt nöjd med den.K Karl Heinz skrev:Hittade den här som verkade käck. I installationsanvisningarna vill man dock inte uppge någon exakt lägsta skorstenslängd, man uppger bara ett pascal-värde på draget som krävs. Någon med erfarenhet, hur hög skorsten behövs ungefär? Sotaren sa 3,5 meter men det varierar väl säkert en del från kamin till kamin?
[länk]
Tack, den var inte enkel att googla fram själv!D Danne824 skrev:
Men vad jag undrar är lägsta höjd på skorstenen för dragets skull. Det står på många ställen att man ska läsa i kaminens installationsanvisningar, men det verkar vara väldigt sparsamt att man anger längd på skorstenen.
det finns skorstensfläktar som du kan skapa vilken drag du vill eller behöver. En pryl till att montera och ta hand om men om självdraget inte räcker så är det ju i alla fall en nödlösning. Det är inte bara längd på skorstenen som bestämmer draget. Skorstens yta i genomskärning, svängar och ojämnheter i rökkanalen och utetemp när man eldar spelar till så du kommer aldrig att få info om en exakt skorstenslängd. Därför är det draget man pratar om och inte skorstenens längd.
En murad skorsten har lättare att ge bra drag eftersom de inte blir helt kall. En stålskorsten är lättare och blir fortare kall och kan vara svårare att få drag i om den eldas sällan. Sedan påverkar även terrängen runt huset dragförhålladet, tex om huset står i en grop med höga träd runt omkring. Har jobbat mycket med kaminer och skorstenar och alltid haft som riktmärke en skorstenslängd på 4met.
Vi har en liten kamin som vi satt 3 meter plåtskorsten (150 mm) på. Det är i minsta laget kan jag säga. En meter till hade nog gjort gott. Nu får man pyssla en del med draget innan det är någon vidare fart på brasan.
Det är inte bara en 4-meters skorsten som gör att det är lätt tända en brasa och att det är bra drag. Det gäller att skapa värme och lite rök. Ved brinner egentlige inte utan den förfasas av värme och gsaen brinner. En liten pinne förgasa fort och brinner fort medan en stor vedklabb behöver mycket värme för att förfasas. Många lägger in 4-5 stora vedklabbar och försöker tända detta bara pyr. Ett bra sätt att tända en brasa, 2 normala vedklabbar i botten sedan finklyven ved grova som tummen , så mycke som ryms om man stter ihop sina händer tummar och pekfingret mot varandra. Peta in ett tändblock och ge fyr, denna metod lyckas alltid. Komihåg att de flesta kaminer är gjorda för 2-3kg ved i timmen.
Som andra skriver här en för kort skorsten gör att draget blir sämre i kaminen vilket är lika med dålig förbränning och att det är större risk för rökinsläpp när du öppnar luckan till kaminen när du eldar.K Karl Heinz skrev:
Om kamintillverkaren rekommenderar 3 meter skorsten bör man hålla sig det men det är ingen nackdel att skorstenen är längre då det blir bättre förbränning.
Om du har grannar minskar även risken för att röken stör dem med en högre skorsten över nock.
Du frågar efter minimåttet, kamintillverkaren rekommenderar en viss längd pga förbränningen och sen har du krav/skall mått vilka du fick i länken.
Varför vill du ha en kort skorsten? Har du ett platt tak och att det estetiskt kommer se fult ut?