Har en insatskamin (Foyer Supra DF 582N 10kW) med öppning åt båda hållen som fanns i huset när vi köpte det. Har eldat i den några få gånger och den verkar endast fungera som en mys brasa. Dvs jag kan inte känna att den värmer upp rummet något nämnvärt.
En sådan här verkar det vara.
https://www.carre-discount.com/cheminees/foyer-supra-df582-double-face-10-kw
https://cdn1.ox-resources.net/L91351/site/medias/PDF_SUPRA/111868.pdf
När jag nu har en kamin i huset så hade det ju varit bra om man hade kunnat använda den för att värma huset. Tex vid strömavbrott eller höga elpriser..
Varför värmer den inte upp rummet? Vad behöver jag göra för att få värme?
Jag har en tysk instruktionsbok från förra ägaren, men min skoltyska gör inte så stor nytta här.
Kan det vara fläktar som ska till för att ventilera ut värmen via ventilationsgallren ovanför insatsen (konvektorrummet)? Det verkar inte vara några fläktar alls just nu.
fram och baksida i bild.
En sådan här verkar det vara.
https://www.carre-discount.com/cheminees/foyer-supra-df582-double-face-10-kw
https://cdn1.ox-resources.net/L91351/site/medias/PDF_SUPRA/111868.pdf
När jag nu har en kamin i huset så hade det ju varit bra om man hade kunnat använda den för att värma huset. Tex vid strömavbrott eller höga elpriser..
Varför värmer den inte upp rummet? Vad behöver jag göra för att få värme?
Jag har en tysk instruktionsbok från förra ägaren, men min skoltyska gör inte så stor nytta här.
Kan det vara fläktar som ska till för att ventilera ut värmen via ventilationsgallren ovanför insatsen (konvektorrummet)? Det verkar inte vara några fläktar alls just nu.
fram och baksida i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
Luftkonvektion kräver inlopp från golvnivå , kan man tycka 
Är det en murstock till kaminen ?
Borde fånga upp mycket av värmen från rökgaserna + allt tegel du har runt eldstaden borde bli uppvärmt .
Är det en murstock till kaminen ?
Borde fånga upp mycket av värmen från rökgaserna + allt tegel du har runt eldstaden borde bli uppvärmt .
Det finns lufthål i golvnivå, men vet inte om de är enbart för insatsen eller om det också sugs upp i konvektor rummet. Borde de inte göra det?Tomture61 skrev:
Är inte så hemma på detta här men antar att murstock är en murad skorsten (?). Tror det är ett rör som går inklätt i något murat. Se bild från baksidan uppe till höger. Huset är från 2004.
En modern 10kw kamin borde ge ordentligt med värme om huset är hyfsat isolerat. Men det tar tid att värma upp en murad skorsten, vilket krävs för att få rätt drag och därmed kunna elda effektivt med hög värmeåtergivning, dvs förhållandevis strypt lufttillförsel.
Men nog borde du ha ordentligt varm luft som kommer ur ventilerna på bilderna efter att ha eldat ett tag?
En annan aspekt är var värmen tar vägen, om den tex försvinner upp på en övervåning via en trappa eller om den finns kvar i rummet uppe under innertaket.
Vi har en luftvärmepump i samma rum som braskaminen, den kör jag alltid på fläktläge med spjällen vinklade nedåt när vi eldar. Så att vi får ner från värmen från braskaminen mot golvet och att den sprids till andra rum.
Efter en dags eldning är det inte ovanligt att tempgivaren på värmepumpen visar runt 30 grader. Det är mycket värme som stannar uppe vid taket i samma rum om man inte har dörrhål/öppningar som går ända upp till taket.
Men nog borde du ha ordentligt varm luft som kommer ur ventilerna på bilderna efter att ha eldat ett tag?
En annan aspekt är var värmen tar vägen, om den tex försvinner upp på en övervåning via en trappa eller om den finns kvar i rummet uppe under innertaket.
Vi har en luftvärmepump i samma rum som braskaminen, den kör jag alltid på fläktläge med spjällen vinklade nedåt när vi eldar. Så att vi får ner från värmen från braskaminen mot golvet och att den sprids till andra rum.
Efter en dags eldning är det inte ovanligt att tempgivaren på värmepumpen visar runt 30 grader. Det är mycket värme som stannar uppe vid taket i samma rum om man inte har dörrhål/öppningar som går ända upp till taket.
Den delen av huset där kaminen är så är det inget ovanför. Dvs inga ytterligare våningar. Däremot högt till tak. runt 6m.uhag skrev:
En modern 10kw kamin borde ge ordentligt med värme om huset är hyfsat isolerat. Men det tar tid att värma upp en murad skorsten, vilket krävs för att få rätt drag och därmed kunna elda effektivt med hög värmeåtergivning, dvs förhållandevis strypt lufttillförsel.
Huset är byggt med thermoblock och är bra isolerat. Byggt 2004.
Om man står 0,5 m från kaminen så känner man lite värmestrålning från glasrutan. Sätter man handen framför ventilationsgallren så kan man känna att luften är lite varmare men det är inte särskilt stor skillnad mot rumstemperaturen. Det är definitivt inte så att man bränner sig eller kan kalla det "ordentligt varmt".
Det kan absolut vara så att den varma luften sprider sig i innertaket, men det är svårt att avgöra då det är rätt högt till tak. Om så är fallet så behöver man kanske elda riktigt mycket innan det ger någon skillnad på rumstemperaturen.
Hur lång tid kan vara rimligt att elda, för att få upp temperaturen i skorstenen? Jag kan ju absolut prova att dra igång den en längre period för att se om det gör någon skillnad. Vi har kanske haft igång den 2-4 timmar åt gången som mest och det kanske inte räcker (?)
Många olika faktorer som påverkar.
Först skulle jag säga att ”bara” ha eldat i 2-4 timmar är i mina ögon kort tid. Även om du definitivt borde känna att skorstenen börjar värmas upp på den tiden. Men det beror ju också på hur skorstenen sitter i huset, sitter den i en yttervägg med en kall sida så kanske det är svårt att värma den ordentligt.
Med den takhöjden låter det som att du kan ha många kubik riktigt varm luft ovanför dig som du inte ens känner av. Om du kan få upp en termometer mot innertaket på något sätt så kan du enkelt se hur temperaturen däruppe förändras när ni eldar. En takfläkt som trycker ner värmen kanske skulle göra susen.
Med det sagt så låter det ändå märkligt att du inte känner ordentligt varm luft vid ventilerna ens efter 4 tim eldning då skorstenen borde ha börjat värmas upp. Dvs om det verkligen är ventiler för luftflöde och inte bara dekoration.
Har du koll på hur du eldar, stryper du lufttillförseln under tiden du eldar och skorsten blir varm? Eldar man med fullt tillflöde av luft så får man en snygg brasa, men den ger inte alls samma värme som när man stryper tillflödet och får lugna flammor.
Först skulle jag säga att ”bara” ha eldat i 2-4 timmar är i mina ögon kort tid. Även om du definitivt borde känna att skorstenen börjar värmas upp på den tiden. Men det beror ju också på hur skorstenen sitter i huset, sitter den i en yttervägg med en kall sida så kanske det är svårt att värma den ordentligt.
Med den takhöjden låter det som att du kan ha många kubik riktigt varm luft ovanför dig som du inte ens känner av. Om du kan få upp en termometer mot innertaket på något sätt så kan du enkelt se hur temperaturen däruppe förändras när ni eldar. En takfläkt som trycker ner värmen kanske skulle göra susen.
Med det sagt så låter det ändå märkligt att du inte känner ordentligt varm luft vid ventilerna ens efter 4 tim eldning då skorstenen borde ha börjat värmas upp. Dvs om det verkligen är ventiler för luftflöde och inte bara dekoration.
Har du koll på hur du eldar, stryper du lufttillförseln under tiden du eldar och skorsten blir varm? Eldar man med fullt tillflöde av luft så får man en snygg brasa, men den ger inte alls samma värme som när man stryper tillflödet och får lugna flammor.
Jag har en ir termometer jag skulle kunna skjuta mot innertaket före och under eldning, så borde man kunna se någon förändring. Annars så skulle jag kunna fästa en termometer på en lång alu-stång (poolrengörningsstången) och mäta lufttempen uppe i taket.uhag skrev:
Många olika faktorer som påverkar.
Kan nog också behöva öva lite mer på själva eldandet. Vi brukar sänka lufttillförseln något då elden annars blir för intensiv, men kanske inte tillräckligt för att få ut bästa värmen.
Hur ser den ut inåt i eldstaden, ingen baffelplåt som saknas ?
Tror att han kanske menar rökgasplåt, den som har nummer 14006 på din sprängskiss.
Har du en sådan plåt eller går röken direkt upp i skorsten?
Har du dubbla spjäll på kaminen? Det ser ut som en spak både till vänster och höger under glasrutan på bilden.
Har du en sådan plåt eller går röken direkt upp i skorsten?
Har du dubbla spjäll på kaminen? Det ser ut som en spak både till vänster och höger under glasrutan på bilden.
Är lite osäker om jag har just en sådan plåt. Får kolla sen. Nu är den startad så lite tradigt att sticka in huvudet just nu.uhag skrev:
Men där sitter en spjäll på insidan som kan täcka skorstensröret. Den bör vara kopplad till en högra spaken.
Vänster spak är lufttillförsel underifrån om jag fattar det rätt.
Jag har satt båda dessa spakar på hälften just nu.
Brinner lugnt och fint.
Lite resultat från tester och mätningar från gårdagen.
Tror problemet har löst sig.
På 3 timmar så ökade värmen i takets högsta punkt från 22 till 25 grader.
Teglet runt kaminen ökade från 22 till 45 grader.
Ventilerna ovanför kaminen från 22 till 55 grader.
Jag eldade totalt 6 timmar men temperaturen var ungefär likvärdig från 3 timmar och framåt.
Allt mätt med ir termometer.
jag körde igång kaminen med öppna spjäll och minskade sedan lufttillförsel och utblåset för skorstenen för att få maximal värme.
Frun tyckte det var varmt och gott i rummet, vilket får anses som ett bra betyg
ingen annan värmetillförsel än kaminen under själva eldandet.
Så det kan mycket väl vara som så att jag inte har haft koll på hur spjällen ska vara inställda för att den ska ge värme på bästa sätt och att merparten av värmen har dragits upp i skorstenen.
Sedan kan det kanske behövas en fläkt som vispar runt luften lite som någon sa så inte allt samlas runt om kaminen.
Tror problemet har löst sig.
På 3 timmar så ökade värmen i takets högsta punkt från 22 till 25 grader.
Teglet runt kaminen ökade från 22 till 45 grader.
Ventilerna ovanför kaminen från 22 till 55 grader.
Jag eldade totalt 6 timmar men temperaturen var ungefär likvärdig från 3 timmar och framåt.
Allt mätt med ir termometer.
jag körde igång kaminen med öppna spjäll och minskade sedan lufttillförsel och utblåset för skorstenen för att få maximal värme.
Frun tyckte det var varmt och gott i rummet, vilket får anses som ett bra betyg
Så det kan mycket väl vara som så att jag inte har haft koll på hur spjällen ska vara inställda för att den ska ge värme på bästa sätt och att merparten av värmen har dragits upp i skorstenen.
Sedan kan det kanske behövas en fläkt som vispar runt luften lite som någon sa så inte allt samlas runt om kaminen.