Byggahus.se

Kamin - Små Insattskasset Prestanda (Contura i4)

1. N
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Ska mura i ett kamin, men har begränsat bred. Därför titta jag på Contura i4 (Modern 4 sidig grå med tilluft). Detta har "båra" 3-5KW effekt.

Ska mura med tegelsten att laga värme bättre. Det är relativ ny hus 175km, bra isolerat med frånluftvärmepump som spridervärme vidare med vattenburen radiatorerna. Kamin ska inte vara huvud värmekälla men hoppas mer än båra mys.

Har någon erfarenhet av hur detta model prestera, eller liknande små insattskasseter?

Tack

2. S
    Medlem Nivå 7
    Vi har den lite större Contura i5 kassett (utan tilluft) i en gammal murad öppen spis och jag hade lite samma tankar som du att den skulle kunna hjälpa pannan lite. Är inne på första vintern med den. Men jag den är lite för liten för att verkligen göra skillnad. Den blir varm rätt snabbt, och kallnar fort. Förbränningen är mycket bra, i princip ingen rök när den är uppe i temp, men man får mata ca 2 ggr i timmen. Jag loggar pannans förbrukning (L/V-pump), och trots rumsgivare så verkar det inte göra någon tydlig skillnad i elförbrukning. Det är ett stenhus på ca 140 m2 från 50-talet.

Det är en jättefin liten leksak, men för riktig värme krävs större doningar.

3. N
    Medlem Nivå 1
    Tack,

Det kanske är marknadsföring "optimism" från Contura att detta ska har en stor påverkan på uppvärmning.

Det passar i estetisk i alla fall och om jag mura och instalera själv är det inga bortkastad investering och en fin leksak.