Hej
Är på jakt efter en kamin och undrar om det är någon som har erfarenhet av NBU 11 eller någon annan liknande från det polska företaget Kratki? Just nu har jag haft lite kontakt med återförsäljaren Karles.se
Är tacksam av all form av input, både gällande kaminen och återförsäljaren.
Hälsningar
Anton
Är på jakt efter en kamin och undrar om det är någon som har erfarenhet av NBU 11 eller någon annan liknande från det polska företaget Kratki? Just nu har jag haft lite kontakt med återförsäljaren Karles.se
Är tacksam av all form av input, både gällande kaminen och återförsäljaren.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hälsningar
Anton
fast3xx skrev:
Hej
Är tacksam av all form av input, både gällande kaminen och återförsäljaren.[bild]
Hälsningar
Anton
J Jochi skrev:Allmänt om kaminer
Vid val av kamin finns det några praktiska synpunkter man bör överväga.
Har kaminen någon konvektionsdel som kyler rökgaserna och ger värme till rummet? Det ser man om rökgaserna passerar utrymme bortom eldstaden, vanligen över denna. Ansluter rökkanalen till flamrummet får gaserna i skorstenen lätt för hög temperatur. Då eldar man för kråkorna och stenullsisoleringen bryts ner på sikt. Ullens fibrer är limmade till varandra och limmet förstörs över 400 C.
Har eldstaden roster med underliggande asklåda? Om inte får man raka ut askan från eldstaden. Har eldstad och asklåda gemensam eller separat luckor? Dubbla luckor underlättar att kolla asklåda vid eldning.
Materialet i kaminens eldstad har olika hållbarhet, från bäst till sämst — eldfast sten, gjutjärn, stål.
Hej
Du nämner faktorer jag aldrig reflekterat över. Ska se om jag kan ta reda på detta via deras produktbeskrivning!
Jag tittade på verkningsgraden som var 83 % och antog att kaminen därmed bör vara konstuerad på ett någorlunda effektivt sätt gällande värme till huset snarare än kråkorna.
Ska se efter vad det är för material och huruvida det finns asklåda etc. Tack för input!
Du nämner faktorer jag aldrig reflekterat över. Ska se om jag kan ta reda på detta via deras produktbeskrivning!
Jag tittade på verkningsgraden som var 83 % och antog att kaminen därmed bör vara konstuerad på ett någorlunda effektivt sätt gällande värme till huset snarare än kråkorna.
Ska se efter vad det är för material och huruvida det finns asklåda etc. Tack för input!
Det blev aldrig något köp eftersom jag inte kunde hitta några referenser/info från någon som installerat modellen. Planen nu är att installera en Rais visio 3.1 i sommar istället. Tyvärr dubbelt så dyr men hoppas det är ett säkrare kort med etablerad tillverkare.Trumpethempel skrev:
•fast3xx skrev:
Hej
Är tacksam av all form av input, både gällande kaminen och återförsäljaren.[bild]
Hälsningar
Antonrän
Skall man elda mycket bör man välja en eldstad som har eldfast sten eller gjutjärn i flamrummet, inte stål som snabbare bryts ner och kan vara omöjligt att byta.
•
Jag valde till slut Scanspis 5005 FRL istället. Vågade inte chansa på ett okänt märke. Fick ge ca 200 000 kr för installation + skorsten + taksäkerhet.
Fick den godkänd förra veckan och har nu eldat 3-4 ggr.
Är nöjd men det luktar en del (helt normalt i början tydligen, hoppas det blir bättre).
Glasen blir lite sotiga men har inget annat att jämföra med. Är relativt påläst kring hur man ska elda för att undvika sot på glasen men än så länge har jag inte lyckats.
Fick den godkänd förra veckan och har nu eldat 3-4 ggr.
Är nöjd men det luktar en del (helt normalt i början tydligen, hoppas det blir bättre).
Glasen blir lite sotiga men har inget annat att jämföra med. Är relativt påläst kring hur man ska elda för att undvika sot på glasen men än så länge har jag inte lyckats.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bäst att byta till vattenburet och LVVP eller byta VVB och sätta in 2 kaminer?
Frågor och svar om värme -
Kaminbutik Nordvästra skåne
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Parkettgolv med vattenburen golvvärme, kamin?
Golv -
Koppla in vattenburen pellets kamin
Värme allmänt -
Val av kamin till 112 kvm villa!
Ved, Pellets, Flis