Hej,
Dessvärre så har min motor i kaminen dött. Lagom passande nu när de är -10 ute och elpriserna är fruktansvärt dyra. Bifogar även bilder, vet inte om de stämmer men efter mycket googlande och några samtal senare så får jag höra att Axenta industri ab RYD inte längre existerar och all försäljning av deras reservdelar har gått till tredje part. Fick som prisförslag 3500kr för att införskaffa mig en ny, det kändes relativt dyrt.
Har sökt runt lite och kommit fram till att de heter tvärströmsfläkt. Hittade en sida som säljer dessa, tänkte höra om någon kunnig person skulle möjligen kunna hjälpa mig att vägleda till rätt val av produkt/ bra märke som är hållbart samt passar min modell.
Tack snälla på förhand
Dessvärre så har min motor i kaminen dött. Lagom passande nu när de är -10 ute och elpriserna är fruktansvärt dyra. Bifogar även bilder, vet inte om de stämmer men efter mycket googlande och några samtal senare så får jag höra att Axenta industri ab RYD inte längre existerar och all försäljning av deras reservdelar har gått till tredje part. Fick som prisförslag 3500kr för att införskaffa mig en ny, det kändes relativt dyrt.
Har sökt runt lite och kommit fram till att de heter tvärströmsfläkt. Hittade en sida som säljer dessa, tänkte höra om någon kunnig person skulle möjligen kunna hjälpa mig att vägleda till rätt val av produkt/ bra märke som är hållbart samt passar min modell.
Tack snälla på förhand
Har inget svar, men ett par frågor:
Är detta "Till/Från" eller någon form av överströmsskydd, som kan återställas ?
Har du öppnat upp och kollat att det finns spänning fram och att det går att manuellt snurra på motorn, så du är helt säker på att motorn är kass?
Är detta "Till/Från" eller någon form av överströmsskydd, som kan återställas ?
Har du öppnat upp och kollat att det finns spänning fram och att det går att manuellt snurra på motorn, så du är helt säker på att motorn är kass?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, hade en vän som är elektriker och stämt av allt med strömmen. Motorn har 3 växlar, varav en växel funkar knappt men de finnt rotation. Dessvärre så tror jag motorn har gjort sitt. De går att snurra även på motorn manuellt.
Lite osäker på om de är både till och från luft. Då den sitter på undersdian av kaminen och suger ut luft via ett ventilations hål. Men jag vill även tro att den på något vis också blåser ut då min uppfattning var ett spridningen av värme blev bättre via den.
Lite osäker på om de är både till och från luft. Då den sitter på undersdian av kaminen och suger ut luft via ett ventilations hål. Men jag vill även tro att den på något vis också blåser ut då min uppfattning var ett spridningen av värme blev bättre via den.
Klicka här för att svara



