Jag kör en vedkamin till badtunnan och den typ hostar i slangen in till badtunnan med det varma vattnet.
*Kaminen står plant.
*Inloppet i kaminen är i nivå med utloppet i tunnan
* däremot är utloppet ifrån kaminen med det varma vattnet lägre än inloppen i tunnan, slangen är spänd så den hänger inte, men vattnet jobbar i uppförsbacke, kanske är en diff på 15cm höjdmässigt.
* jag fyllde kaminen med vatten när den låg på rygg för att vara säker på att dne inte skulle få någon luftficka.
Jag kan inte komma på varför den beter sig så, detta är första gången jag använder kaminen.
Någon som har någon tanke varför den beter sig så?
*Kaminen står plant.
*Inloppet i kaminen är i nivå med utloppet i tunnan
* däremot är utloppet ifrån kaminen med det varma vattnet lägre än inloppen i tunnan, slangen är spänd så den hänger inte, men vattnet jobbar i uppförsbacke, kanske är en diff på 15cm höjdmässigt.
* jag fyllde kaminen med vatten när den låg på rygg för att vara säker på att dne inte skulle få någon luftficka.
Jag kan inte komma på varför den beter sig så, detta är första gången jag använder kaminen.
Någon som har någon tanke varför den beter sig så?
Hm, jag kanske missförstår något — men det låter som att allt är precis som det ska. Vattnet kommer ju stiga uppåt när det blir varmt så det ska jobba i uppförsbacke. Men med den konstruktionen jag har är det aldrig ens nära att höjdskillnader skulle kunna ge något problem, se nedan. Är din byggd på samma sätt?Michell Svensson skrev:
Jag kör en vedkamin till badtunnan och den typ hostar i slangen in till badtunnan med det varma vattnet.
*Kaminen står plant.
*Inloppet i kaminen är i nivå med utloppet i tunnan
* däremot är utloppet ifrån kaminen med det varma vattnet lägre än inloppen i tunnan, slangen är spänd så den hänger inte, men vattnet jobbar i uppförsbacke, kanske är en diff på 15cm höjdmässigt.
* jag fyllde kaminen med vatten när den låg på rygg för att vara säker på att dne inte skulle få någon luftficka.
Jag kan inte komma på varför den beter sig så, detta är första gången jag använder kaminen.
Någon som har någon tanke varför den beter sig så?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det någon risk att det är hål i kaminen? Det kan ju uppstå dels om det har använts saltvatten, dels (och kanske särskilt) om det har eldats i den utan att tunnan varit fylld med vatten. Godset är säkerligen inte dimensionerat för att tåla värme utan kylande vatten på andra sidan.
Nu vet jag inget om dessa kaminer men låter ju rätt normalt. Även om du inte har luft i systemet när det fylls, så kommer du få det när det börjar förångas. Precis som du får bubblor i botten av kastrullen när du kokar vatten.
Att det hostar låter rätt normalt, sen förvärras det av motståndet, då kommer du ha ett lägre flöde och därmed högre temp/mer ånga för att trycka fram vattnet.
Tänk hur kaffebryggaren låter, borde vara samma fenomen här.
Sänker du höjdskillnaden får du snabbare flöde och minskar nog hostandet en del.
Att det hostar låter rätt normalt, sen förvärras det av motståndet, då kommer du ha ett lägre flöde och därmed högre temp/mer ånga för att trycka fram vattnet.
Tänk hur kaffebryggaren låter, borde vara samma fenomen här.
Sänker du höjdskillnaden får du snabbare flöde och minskar nog hostandet en del.
Slangen slog upp och ner pga hostandet, så mycket att slangen gick sönder från fästet.G g.kraft skrev:Nu vet jag inget om dessa kaminer men låter ju rätt normalt. Även om du inte har luft i systemet när det fylls, så kommer du få det när det börjar förångas. Precis som du får bubblor i botten av kastrullen när du kokar vatten.
Att det hostar låter rätt normalt, sen förvärras det av motståndet, då kommer du ha ett lägre flöde och därmed högre temp/mer ånga för att trycka fram vattnet.
Tänk hur kaffebryggaren låter, borde vara samma fenomen här.
Sänker du höjdskillnaden får du snabbare flöde och minskar nog hostandet en del.
Problemet var att jag hade för lång slang i insuget till kaminen så jag kortade ner den och då funkande det.
Tillverkaren rekommenderar högst 50cm i in och utlopp, jag har 140cm i insug och 70 cm i utlopp ifrån kamin och det funkar.
Innan hade jag närmare 200cm i insug till kamin och det var för långt.
Intressant!Michell Svensson skrev:
Slangen slog upp och ner pga hostandet, så mycket att slangen gick sönder från fästet.
Problemet var att jag hade för lång slang i insuget till kaminen så jag kortade ner den och då funkande det.
Tillverkaren rekommenderar högst 50cm i in och utlopp, jag har 140cm i insug och 70 cm i utlopp ifrån kamin och det funkar.
Innan hade jag närmare 200cm i insug till kamin och det var för långt.
Kan du rita en enkel skiss hur det ser ut?Michell Svensson skrev:
Jag kör en vedkamin till badtunnan och den typ hostar i slangen in till badtunnan med det varma vattnet.
*Kaminen står plant.
*Inloppet i kaminen är i nivå med utloppet i tunnan
* däremot är utloppet ifrån kaminen med det varma vattnet lägre än inloppen i tunnan, slangen är spänd så den hänger inte, men vattnet jobbar i uppförsbacke, kanske är en diff på 15cm höjdmässigt.
* jag fyllde kaminen med vatten när den låg på rygg för att vara säker på att dne inte skulle få någon luftficka.
Jag kan inte komma på varför den beter sig så, detta är första gången jag använder kaminen.
Någon som har någon tanke varför den beter sig så?
Eller bild.
Att du är orolig för luftfickor antyder att något är fel. Normalt ska luften stiga uppåt i kaminen och upp i slangen till badet. Luftfickor ska inte kunna uppstå.
Klicka här för att svara