Hej!

Jag känner att jag vill få lite kameraövervakning runt huset, men är helt grön på system och vad man kan göra vad med. Är hemma med teknik och prylar i övrigt så bara jag hittar rätt saker för mina behov så ska det nog lösa sig.

Vill nog koppla ett system till Apple Homekit, då jag använder Apple och har familjekontot på iCloud. Och då jag vill styra och smidigt övervaka via min iPhone. Det jag vill göra är följande:

3-4 utomhuskameror med rörelsesensorer.
Anslutet med WiFi till router.
Anslutna till nätspänning.

- Kontinuerligt spara film från de senaste 24 timmarna från alla 3-4 kameror, rullande. (Vad kräver detta i gigabyte lagring?)
- Rörelsesensorerna ska ta stillbilder när de löser ut, och kunna känna rörelser på långa avstånd, gärna 20-30 meter om det går.
- Mörkerseende på gärna 15+ meter.
- Gärna kunna slå på en lampa/spot vid rörelsedetektion som alternativ.

Finns det här och är det möjligt att få till utan att betala oändliga mängder pengar? Vad är annars det närmsta man kommer?

Jag kör med vanliga Imou kameror sen lagras allt på NAS som jag kommer åt via Drive i mobilen. Gratis och smidigt.

Jag kör också lagring på en NAS, kanonbra.

Varför köra wifi-kameror om du ändå ansluter till nätspänning? Bättre att köra PoE-kameror (över över ethernet). Då behöver du bara en kabel för både ström och dataöverföring så smidigt installationsmässigt och mer driftsäkert.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Jag kör också lagring på en NAS, kanonbra.

Varför köra wifi-kameror om du ändå ansluter till nätspänning? Bättre att köra PoE-kameror (över över ethernet). Då behöver du bara en kabel för både ström och dataöverföring så smidigt installationsmässigt och mer driftsäkert.
Wifi vs. PoE kan behöva en hel egen tråd.
Ja du behöver bara dra en kabel med PoE och de behöver du med Wifi också dvs. strömmen
Med PoE skall allt dras från samma ställe eller iallafall delvis, du behöver ju få eternetkabeln att ansluta till dit nätverk. med Wifi så räcker det med att uppsöka närmaste eluttag till exempel får att få kameran att vakna till liv och sen trådlös dataöverföring till andra inblandade komponenter.

Kan rekommendera att flukta igenom IP Cam Talks nybörjarguide.
Därifrån fick jag några goda råd som jag inte hade tänkt på, så som att man inte ska ägna sig åt megapixelmani, att kamerorna ska monteras på rätt höjd för att få en chans att identifiera personer och att turrets är överlägsna domes i långa loppet.

https://ipcamtalk.com/wiki/ip-cam-talk-cliff-notes/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.