Jag undrar om det finns någon motivering att skaffa dyrare ljusstarka objektiv som bländare 1,4?

Jag äger en fast glugg på 35mm f1,8, som egentligen blir 48mm på mitt kamerahus. Stora bländartal ger kort skärpedjup vilket kan va en snygg effekt.

Min erfarenhet är att jag ser ingen meningen med att fota med extrema korta skärpedjup, Högst f2 eller mindre bländare för porträtt. Vid sämre ljusförhållanden, som tex hemma hos någon mot kvällen så måste jag ha blixt i vilket fall som helst, för trots höga f1,8 utan blixt ger suddiga bilder(och för kort skärpedjup), trots att jag höjer iso till 800.

Om en person äger :
- 85mm f2,8
- 85mm f1,4
....ger båda lika bra mörkerfotografering vid f2,8? Eller kommer den mer ljusstarka vara bättre? (trots samma bländartal vid tillfället)

Ja 2,8 släpper in en viss mängd ljus som är stort sett samma oberoende av objektiv. Men ett objektiv gjort för max 1,4 har troligen bättre skärpa och kontrast vid 2,8 som ett som har max 2,8. Sen som du säger, bländare är numera viktigaste för det estetiska, bra kameror idag tar ju bilder vid så lite ljus att man knapt ser motivet. Så nyligen en naturbild tagen vid ISO 51200 som var hur bra som helst.

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
AskeHolst skrev:
Ja 2,8 släpper in en viss mängd ljus som är stort sett samma oberoende av objektiv. Men ett objektiv gjort för max 1,4 har troligen bättre skärpa och kontrast vid 2,8 som ett som har max 2,8. Sen som du säger, bländare är numera viktigaste för det estetiska, bra kameror idag tar ju bilder vid så lite ljus att man knapt ser motivet. Så nyligen en naturbild tagen vid ISO 51200 som var hur bra som helst.
What he said :)

Det är ruskigt svårt att sätta fokus rätt med f/1.4 i dålig belysning plus att skärpedjupet blir extremt kort. Kan som sagt vara effektfullt men svåranvänt. Jag kör en del på 1.4 men med 24mm objektiv på fullformat. För nattfoto. Även med så vidvinkligt blir det problem med skärpedjupet. Men kan som sagt bli effektfullt också, som på denna bild.

Nattfoto av en sjö med stjärnhimmel, reflektion i vattnet och dimma över ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De flesta objektiv presterar bättre om de bländas ner något steg, precis som AskeHolst skrev, och med t.ex ett 85/1.4 så har du ju möjlighet till ännu kortare skärpedjup och slutartider vid behov.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.