Hej,
Efter otaliga funderingar och timmars googlande vänder jag mig hit i hopp om att någon kunnig och vänlig människa kan hjälpa mig med råd.
Vi är i tag med att omvandla vår kallvind till en inredd varm vind men jag blir inte klok på hur jag ska göra med luftspalt/ventilation och ångspärr.
Huset är byggt på 30-talet men takstolarna är bytta och våning två tillbyggd på 50-talet.
Idag är väggarna på våning 2 samt vindsbjälklaget isolerat (om än högst bristfälligt), vinden är en vanlig kallvind och det finns varken takfotsventilation eller nockventilation. Upp till kallvinden finns en vindslucka.
Vi vill öppna upp en del av vindsbjälklaget för att få öppet upp till den kommande vindsvåningen/loftet, isolera och inreda.
Vad jag inte får rätt på är hur jag ska göra med luftspalt/ventilation och ångspärr. Jag antar att det optimala vore att riva alla innerväggar på våning två och sätta luftspalt hela vägen från takfot till nock, ta upp ventilation och montera ångspärr hela vägen, men detta vill jag försöka undvika om möjligt.
Om jag endast monterar luftspalt och ångspärr på vinden så slutar/börjar denna mitt i isoleringen i skarven mellan våning 2 och vind och fyller således ingen funktion, väl?
Möjligtvis kan jag skjuta ner något uppifrån för att skapa en luftspalt hela vägen då befintlig isolering är pappbeklädd och fyller inte ut väggen, men problemet med ångbroms kvarstår då.
Jag tänker att detta inte kan vara ett helt ovanligt dilemma, finns det någon praxis hur man gör, någon som vet?
Efter otaliga funderingar och timmars googlande vänder jag mig hit i hopp om att någon kunnig och vänlig människa kan hjälpa mig med råd.
Vi är i tag med att omvandla vår kallvind till en inredd varm vind men jag blir inte klok på hur jag ska göra med luftspalt/ventilation och ångspärr.
Huset är byggt på 30-talet men takstolarna är bytta och våning två tillbyggd på 50-talet.
Idag är väggarna på våning 2 samt vindsbjälklaget isolerat (om än högst bristfälligt), vinden är en vanlig kallvind och det finns varken takfotsventilation eller nockventilation. Upp till kallvinden finns en vindslucka.
Vi vill öppna upp en del av vindsbjälklaget för att få öppet upp till den kommande vindsvåningen/loftet, isolera och inreda.
Vad jag inte får rätt på är hur jag ska göra med luftspalt/ventilation och ångspärr. Jag antar att det optimala vore att riva alla innerväggar på våning två och sätta luftspalt hela vägen från takfot till nock, ta upp ventilation och montera ångspärr hela vägen, men detta vill jag försöka undvika om möjligt.
Om jag endast monterar luftspalt och ångspärr på vinden så slutar/börjar denna mitt i isoleringen i skarven mellan våning 2 och vind och fyller således ingen funktion, väl?
Möjligtvis kan jag skjuta ner något uppifrån för att skapa en luftspalt hela vägen då befintlig isolering är pappbeklädd och fyller inte ut väggen, men problemet med ångbroms kvarstår då.
Jag tänker att detta inte kan vara ett helt ovanligt dilemma, finns det någon praxis hur man gör, någon som vet?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hur är skicket på yttertaket med råspont, papp och pannor?
Om det börjar bli dags att göra något åt det också, skulle jag fundera på en s.k. klimatvind enligt
Om det börjar bli dags att göra något åt det också, skulle jag fundera på en s.k. klimatvind enligt
Redigerat:
Tack för förslaget, tanken att isolera utvändigt har slagit mig också.
Tidigare ägare har dock bytt papp och pannor 2014 och råsponten är i fint skick så det känns som ett väl stort jobb att börja riva ner utvändigt när det är så pass nytt.
Tidigare ägare har dock bytt papp och pannor 2014 och råsponten är i fint skick så det känns som ett väl stort jobb att börja riva ner utvändigt när det är så pass nytt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Man behöver veta mer om isoleringen av våning 2, för att kunna komma med råd. Väggens uppbyggnad utifrån och in, med dimensioner och material.
Förr när man huvudsakligen använde sågspån och andra hygroskopiska material som isolering och inte använde plast som ångspärr, var behovet av luftspalt innanför takpanelen inte lika stort.
Förr när man huvudsakligen använde sågspån och andra hygroskopiska material som isolering och inte använde plast som ångspärr, var behovet av luftspalt innanför takpanelen inte lika stort.
Våning 2 utifrån och in:
-Tegel
-Takpapp (tät)
-Råspont
-Isolering i varierande tjocklek, vet inte exakt vad för isolering detta är men inte kutter/sågspån i alla fall, klädd i någon vindpapp är den i alla fall, bifogar bild.
-inre väggbeklädnad, tretex tror jag
Takstolarna är 15cm
Vet inte om bilden hjälper något, svårt att få en bra bild. Det är iaf inte mögel vilket det kan se ut som på bilden, det är torrt och fint.
Tacksam för all hjälp/tips
-Tegel
-Takpapp (tät)
-Råspont
-Isolering i varierande tjocklek, vet inte exakt vad för isolering detta är men inte kutter/sågspån i alla fall, klädd i någon vindpapp är den i alla fall, bifogar bild.
-inre väggbeklädnad, tretex tror jag
Takstolarna är 15cm
Vet inte om bilden hjälper något, svårt att få en bra bild. Det är iaf inte mögel vilket det kan se ut som på bilden, det är torrt och fint.
Tacksam för all hjälp/tips
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ska försöka svara senare idag!
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tror att ditt projekt kräver en annan uppbyggnad av snedtaket. En luftspalt närmast råsponten, vindtätning av någon form, isolering, ångtätning och inre ytskikt, t.ex. gips. Luftspalten måste starta vid takfoten och gå hela vägen upp till nocken. Genom att skära av innertaket alldeles under nocken, kan du sätta in gavelventiler. Jag tror tyvärr inte att det går att hitta en kombination som gör att du kan ha kvar den befintliga isoleringen. Hade du haft möjlighet att göra om yttertaket kunde du bytt ut pappen mot en diffusionsöppen duk, och därmed ha skippat luftspalten.
Hanbjälkarna kan du ersätta med dragstag i stål, som du målar med brandskyddsfärg (helst).
Hanbjälkarna kan du ersätta med dragstag i stål, som du målar med brandskyddsfärg (helst).
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nåväl, ta ner pannorna, byt takpappen mot duk som andas, och på med isolering, läkt, och opp med pannorna igen. Det kanske inte blir så dyrt, och det är nog absolut ett enkelt jobb i sammanhanget.J JKim skrev:
Det är faktiskt väldigt skönt med en oventilerad vind, som det aldrig blir en tillstymmelse till fukt och mögel i, och som alltid är lagom varm och go
Klicka här för att svara


