9 544 läst ·
66 svar
10k läst
66 svar
Kallvind, fuktspärr eller ej?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ja, och det är ju precis så det skall vara... Eftersom utrymmet inte är uppvärmt eller att ni avfuktar så kommer det att följa utomhusluftfuktigheten.annav- skrev:
Nu sitter jag och funderar på kallvinden igen. Vi renoverade hela övervåningen under hösten, tog bort bef gips och satte ångspärr mot råsponten, och så upp med nya gipsskivor, blev jättefint. MEN, fukten på kallvinden är oförändrad (haft en fuktmätare liggande där sen i september). Det hände absolut ingenting med luftfuktigheten där i samband med att platsen kom upp, den tycks följa luftfuktigheten utomhus väldigt väl (brukar jämföra med SMHIs värde för Stockholm då och då), dvs 80-90% de senaste månaderna :/
Under ett par veckor testade jag att tejpa för de två väldigt luftiga ventilerna på gavlarna som finns där uppe med plast, men inget resultat av det heller. Hur skulle ni gå vidare? Vi har inget akut mögelproblem i nuläget men jag som har känslig näsa tycker det luktar lite funky. Vill inte att det skall bli värre. Är det nån poäng med att avfukta lite halvhjärtat med typ torrbollar/liknande eller är det helt meningslöst?
Ponera att ni inte hade plastat. Då hade ni tillfört fuktig luft från det uppvärmda utrymmet under, och därmed riskerat att höja luftfuktigheten på vinden (om tex ventilationen havererat eller inte är tillräcklig).
Om ni plastat korrekt och plastat tak och ytterväggar, så skulle jag våga påstå att din näsa absolut inte kan känna någon lukt från vinden.
Hej Kan det vara så att då undervåningen är uppvärmd och om ångspärr saknas i bjälklaget på undervåningens innertakssida så stiger den varma luften upp till kallvinden och sätter av sig fukt på ytorna
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ja, så kan det absolut vara, precis som Jonatan79 också skrev.
Ok! Lukten känns alltså uppe på vinden eller när luckan är öppen.Cancerman_777 skrev:
Ja, och det är ju precis så det skall vara... Eftersom utrymmet inte är uppvärmt eller att ni avfuktar så kommer det att följa utomhusluftfuktigheten.
Ponera att ni inte hade plastat. Då hade ni tillfört fuktig luft från det uppvärmda utrymmet under, och därmed riskerat att höja luftfuktigheten på vinden (om tex ventilationen havererat eller inte är tillräcklig).
Om ni plastat korrekt och plastat tak och ytterväggar, så skulle jag våga påstå att din näsa absolut inte kan känna någon lukt från vinden.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Har inte sett den där luftspalten men den finns säkert där om det är så man brukade bygga? Ok så då tänker du att vi inte behöver göra något alls egentligen?Jonatan79 skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Skulle det vara inomhusluft som tränger igenom pga avsaknad av spärr, så hade jag absolut plastat där det saknas.
Hej läser här om fukt på vinden... intressant för jag konstaterade det på vår vind förra veckan och blev lite orolig. Tänkte först att det läcker in under plåttaket....men funderar på om det kan vara att jag glömde att stänga vindsluckan för den stog öppen några dygn. När jag läser det här så kanske jag har en förklaring på problemet.Det har isat på precis ovanför luckan, ingen annan stans.Kan jag ta en fön/ fläkt så att jag får bort fukten tror ni?
Eller behöver man inte göra något åt detta?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Du kan bara låta det vara. Det kommer att smälta och sedan ventileras ut genom ventilerna. Det är en annan femma om det konstant vandrar fuktig luft upp där.E Expansionskärl skrev:Hej läser här om fukt på vinden... intressant för jag konstaterade det på vår vind förra veckan och blev lite orolig. Tänkte först att det läcker in under plåttaket....men funderar på om det kan vara att jag glömde att stänga vindsluckan för den stog öppen några dygn. När jag läser det här så kanske jag har en förklaring på problemet.Det har isat på precis ovanför luckan, ingen annan stans.Kan jag ta en fön/ fläkt så att jag får bort fukten tror ni?
Precis, fick för övrigt svaret från en saneringsfirma att de endast gör saneringar när det varit mer än 15 grader ute i några veckor då trät ska suga så mycket som möjligt. Kan tänka mig att det tar ett tag för miljön att normaliseras i trådskaparens fall då plast kom upp i höstas. Bäst är om det går att fjärravläsa er fuktmätare så ni kan kolla utan att öppna vindsluckan.Cancerman_777 skrev:
Ni har väl förresten sett till att det är tätt runt vindsluckan? Innerväggar utan plast är såklart inte perfekt men det är knappast en jättestor källa till luft förutsatt att det finns ventiler /fläkt på övervåningen som släpper ut överflödigt tryck.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Man skall absolut inte sätta plast på innerväggar då de har två sidor som i så fall plastas, vilket medför att man innesluter organiskt material mellan två täta skikt. Det leder till mögel och vidare till skador som att träregler murknar.
Att plasta innertak och ytterväggar är vad man normalt sett gör. Inte mer eller annat. Badrum går lite utanför det normala och är en annan femma. Det ligger dessutom utanför trådens ämne.
Att plasta innertak och ytterväggar är vad man normalt sett gör. Inte mer eller annat. Badrum går lite utanför det normala och är en annan femma. Det ligger dessutom utanför trådens ämne.
Syftade på ytan upp emot vinden som finns "inom" innerväggen. Man skulle ju kunna öppna upp väggarna högst upp och plasta även den ytan. Betydligt mer arbete dock, speciellt i äldre hus med råspont som väggmaterial.Cancerman_777 skrev:
Man skall absolut inte sätta plast på innerväggar då de har två sidor som i så fall plastas, vilket medför att man innesluter organiskt material mellan två täta skikt. Det leder till mögel och vidare till skador som att träregler murknar.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ja, det, rent teoretisk, kan man göra, men det är extrem överkurs. Precis som du skrev är det försumbart lite luft som letar sig upp den vägen.A ArWo skrev: