Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag har två närapå identiska hus som ert och har gjort renoveringarna. Mitt starkaste råd är att absolut sätta plast. Bort med tretexen som luktar apr*v, upp med osb så att ni får ett någotsånär slätt underlag att sätta gips på, upp med plast och på med gips. Den vidriga vinds- och gammalthuslukten försvinner, ingen fuktig luft går upp till vinden mer och huset kommer att tacka er från sitt hjärta. Det fyller noll funktion att släppa in fuktig luft i konstruktionen genom att använda broms snarare än spärr. Det är enligt byggingenjör på SP endast extrema specialfall där en diffusionsöppen lösning ger fördelar, och det är inte i vanliga bostadshus i Sverige som de extraordinära fallen återfinns.
Tilläggsisolera vinden också när ni ändå håller på :)
Intressant. Hade du också gamla gipsskivor under tretexen? Riva ner eller spara? Hur länge sen du gjorde renoveringarna? Vi har även oisolerade kattvindar, antar att ångbroms ska sättas på innerväggarna mot dessa också?
 
Luftläckage via en otät lucka påverkas inte av huruvida det sitter fuktspärr eller inte bakom skivorna i taket.
 
useless useless skrev:
Luftläckage via en otät lucka påverkas inte av huruvida det sitter fuktspärr eller inte bakom skivorna i taket.
Fast det blir väl större tryck på konvektionsvandringen (?) och större ansamling av kondenserad fukt kring tex en otät vindslucka om resten av innertaket är helt tätt eller har jag missförstått?
 
I teorin kanske, men inte i praktiken. Så stor luftvandring är det inte genom taket (om det inte är något fel) att det blir någon avgörande skillnad om man tätar det.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
useless useless skrev:
I teorin kanske, men inte i praktiken. Så stor luftvandring är det inte genom taket (om det inte är något fel) att det blir någon avgörande skillnad om man tätar det.
Ok... det låter ju bra, men har du nåt belägg för det?
 
annav- annav- skrev:
Intressant. Hade du också gamla gipsskivor under tretexen? Riva ner eller spara? Hur länge sen du gjorde renoveringarna? Vi har även oisolerade kattvindar, antar att ångbroms ska sättas på innerväggarna mot dessa också?
Inga gipsskivor, bara tretex mot råsponten på väggar och innertak. Det minsta jag råder er till är att riva ner tretexen. Gipsen bakom den kan sitta, men sätt plast mellan den gamla gipsen och den nya.
Återigen; använd inte broms. Använd spärr. Men ja, plast på ytterväggarna också, och på väggarna mot kattvindarna.

Vad gäller glipor i plasten så undviker ni dem enkelt genom att överlappa 20 cm. Tejp har jag inte använt, då ingen vet hur klistret på den fungerar efter 10 år och när man sätter gipsen så kläms överlappningarna ihop så några glipor lär inte finnas. Oavsett vad så är det inte så att all fukt i ett rum rusar mot det lilla hålet/glipan som råkade bli. Så funkar inte fysiken. Om vi förenklar och skalar ner det hela; borra ett hål i ett fönster om 1 cm i diameter, andas mot glaset för att imma det. Kommer all fukt i utandningsluften att rusa genom hålet? Nej. Det blir imma runt om hålet. Så funkar det med plast i hus också. Självklart skall man sätta överlappande, snyggt och så tätt som möjligt, men det är inte raketvetenskap. Det viktigaste att tänka på är att absolut inte, under några som helst omständigheter, sätta plast-organiskt material-plast, för då kommer det att murkna. Man kan alltså inte innesluta organiskt material mellan två täta skikt.
 
  • Gilla
Filbert
  • Laddar…
annav- annav- skrev:
Ok... det låter ju bra, men har du nåt belägg för det?
Jag backar upp useless om det känns bättre, men det är svårt att ge en kort förklaring.
 
  • Gilla
annav- och 1 till
  • Laddar…
Lufttrycket är inte högre vid den punkt där plasten glipar än på andra ytor i taket. Kommer det genom fukt genom glipan? Absolut. Kommer det igenom mindre fukt med plast och småglipor än utan plast? Ja, så in i norden mycket mindre.
Ta en ytterdörr eller ett ytterfönster som exempel. Det är alltid lite otätt vid genomföringar. Murknar väggarna där den varma och fuktiga inomhusluften sipprar ut? Nope.
 
  • Gilla
annav-
  • Laddar…
BTW första renoveringen fyller typ 8-9 år i år, andra renoveringen är pågående men ovanvåningen blev plastad och "klar" för två år sedan.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Inga gipsskivor, bara tretex mot råsponten på väggar och innertak. Det minsta jag råder er till är att riva ner tretexen. Gipsen bakom den kan sitta, men sätt plast mellan den gamla gipsen och den nya.
Återigen; använd inte broms. Använd spärr. Men ja, plast på ytterväggarna också, och på väggarna mot kattvindarna.

Vad gäller glipor i plasten så undviker ni dem enkelt genom att överlappa 20 cm. Tejp har jag inte använt, då ingen vet hur klistret på den fungerar efter 10 år och när man sätter gipsen så kläms överlappningarna ihop så några glipor lär inte finnas. Oavsett vad så är det inte så att all fukt i ett rum rusar mot det lilla hålet/glipan som råkade bli. Så funkar inte fysiken. Om vi förenklar och skalar ner det hela; borra ett hål i ett fönster om 1 cm i diameter, andas mot glaset för att imma det. Kommer all fukt i utandningsluften att rusa genom hålet? Nej. Det blir imma runt om hålet. Så funkar det med plast i hus också. Självklart skall man sätta överlappande, snyggt och så tätt som möjligt, men det är inte raketvetenskap. Det viktigaste att tänka på är att absolut inte, under några som helst omständigheter, sätta plast-organiskt material-plast, för då kommer det att murkna. Man kan alltså inte innesluta organiskt material mellan två täta skikt.

Menade förstås ångspärr, skrev fel.
Tretrexen åkte ner dag två i nya huset, så den är vi redan av med :)

Tack för bra förklaring!
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Broms brukar fortfarande rekommenderas till äldre hus men ska såklart inte kombineras med glas eller stenull om det finns. Bromsen är för den delen också lufttät. Googla lite på ångbroms vs ångspärr och sätt dig in i ämnet.

Det som inte kommit upp i diskussion här är ventilationen. Den måste ni absolut se över, inte minst om ni tätar befintliga otätheter som ändå ger lite luftrörelser.
 
A ArWo skrev:
Broms brukar fortfarande rekommenderas till äldre hus men ska såklart inte kombineras med glas eller stenull om det finns. Bromsen är för den delen också lufttät. Googla lite på ångbroms vs ångspärr och sätt dig in i ämnet.

Det som inte kommit upp i diskussion här är ventilationen. Den måste ni absolut se över, inte minst om ni tätar befintliga otätheter som ändå ger lite luftrörelser.
Just ångbroms är ett riskabelt begrepp att googla eftersom det förekommer mycket felaktiga påståenden. Bättre med en bok i byggfysik eller att i alla fall surfa in på typ någon universitetsanknyten sida, eller att i alla fall hålla sig bort från sidor som säljer diverse produkter.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Jag vet att detta gränsar till OT, men bör samtidigt vara av intresse för TS. Jag har ställt frågan tidigare men aldrig fått ett svar som håller; vad är det för vits med att släppa in/igenom fukt genom konstruktionen?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag vet att detta gränsar till OT, men bör samtidigt vara av intresse för TS. Jag har ställt frågan tidigare men aldrig fått ett svar som håller; vad är det för vits med att släppa in/igenom fukt genom konstruktionen?
Nu är det ju osannolikt att det är speciellt mycket fukt som vandrar genom en vägg eller ett tak om ventilationen är fullgod. Traditonella konstruktioner i företrädelsevis trä har sin fördel kanske i huvudsak vid vattenläckage då materialet faktiskt kan torka ut, speciellt om det inte finns någon spärr eller broms alls. Öppnare lösningar med broms har där sin fördel i att fukten inte kan bli instängd.

Men som jag skrivit tidigare, detta gäller ju INTE när vi pratar glas eller stenull.
 
A ArWo skrev:
Nu är det ju osannolikt att det är speciellt mycket fukt som vandrar genom en vägg eller ett tak om ventilationen är fullgod. Traditonella konstruktioner i företrädelsevis trä har sin fördel kanske i huvudsak vid vattenläckage då materialet faktiskt kan torka ut, speciellt om det inte finns någon spärr eller broms alls. Öppnare lösningar med broms har där sin fördel i att fukten inte kan bli instängd.

Men som jag skrivit tidigare, detta gäller ju INTE när vi pratar glas eller stenull.
Absolut. Har man ledningar och rör i väggarna så kan det fylla en funktion. Dock tror jag att man till 99,9 % väljer att byta ut nerblött material oavsett vad materialet är snarare än att låta det torka ut av sig självt. Så nja säger jag på den. Ja, funktionen finns, men kommer den någonsin till användning (?), eller är det precis lika bra att köra tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.