L Lilla Husägaren skrev:
Den pausar förresten emellanåt ja. Oavsett temperatur vad jag hittills märkt.
Det är förmodligen när den frostar av.

L Lilla Husägaren skrev:
Konstigt för det står samma info på den modellen som är ett steg värre.
Ger 2,77 Kw vid - 25 grader.
Troligen är det samma utedelar till båda modellerna, sen har man begränsat maxeffekten i mjukvaran.

Alla har så olika uppfattningar om vad ok värmekomfort är. Dina grannar kanske har 22° i vardagsrummet där pumpen sitter men bara 18 i rummet längst bort.
Det är väldigt svårt att få samma jämna värme med en luftvärmepump i hela huset som man får med element under varje fönster.

• Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Ö öringen skrev:
Alla har så olika uppfattningar om vad ok värmekomfort är. Dina grannar kanske har 22° i vardagsrummet där pumpen sitter men bara 18 i rummet längst bort.
Det är väldigt svårt att få samma jämna värme med en luftvärmepump i hela huset som man får med element under varje fönster.

Det vet jag och inser. Men som sagt min soffa står 2 meter bort från pumpen. Och här är inte mer än 20 grader när det var några minus grader ute.

Dra upp allt på max, dvs temp och fläkt och se vad det ger.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
L Lilla Husägaren skrev:
Det vet jag och inser. Men som sagt min soffa står 2 meter bort från pumpen. Och här är inte mer än 20 grader när det var några minus grader ute.
Ja det låter ju lite märkligt. Varmare än så borde det kunna bli närmast pumpen om det inte är kallare ute än några minus.
Men prova att justera inställningarna på pumpen och se vad det gör. Så hög fläkthastighet du kan stå ut med, vinkla ut vingarna och absolut inget Autoläge utan den ska stå på HEAT

Inga problem nu ju, inte så kallt utomhus .. Det var inatt och imorse när det var minus grader som den inte orkade. Körde den på Heat, och 3 utav 4 på fläkt

Hur gammalt är ditt? Status på väggisolering och fönster?
Kanske är energiutstrålningen från huset större än tillförd värmeeffekt.

Hur kallt ute hade du i natt då?

Ö öringen skrev:
Hur kallt ute hade du i natt då?
- 3 kanske

E etompau skrev:
År 1929
Fönsterna rätt kassa.
Väggar vet ej. Kan för lite om det

L Lilla Husägaren skrev:
År 1929
Fönsterna rätt kassa.
Väggar vet ej. Kan för lite om det
OK, låter inte optimalt. Gissar på att ditt hus kräver mer värmeeffekt än vad du får ut från pumpen.

• Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
E etompau skrev:
OK, låter inte optimalt. Gissar på att ditt hus kräver mer värmeeffekt än vad du får ut från pumpen.
Alltså en kraftigare pump?

E etompau skrev:

L Lilla Husägaren skrev:
Alltså en kraftigare pump?
Mer värme från någon energikälla, dvs elelement, värmepump, öppen spis etc .
Men som sagt, testa din pump genom att dra på allt på max och se hur den klarar av att värma ditt hus. Dra sedan ner på fläkt och/eller temp.inställningen tills du når ett acceptabelt läge.

L Lilla Husägaren skrev:
- 3 kanske
Ok.
Jag ser två troliga orsaker till problemet. Antingen är det fel på din pump, för lite köldmedium kanske. Eller så kräver helt enkelt ditt hus mer effekt vilket låter helt normalt med tanke på husets ålder, skick på fönster osv. Jag tror mest på det sistnämnda.
En kraftigare pump hade fungerat bättre men kanske inte jättestor skillnad då det kanske handlar om 1-2kW mer i effekt när det är riktigt kallt.
Själv har jag en Mitsubishi fh35 som är en bland de kraftfullare pumparna och enligt energimyndighetens tester så levererar den 4,3kW när det är -15°

Ö öringen skrev:
Ok.
Jag ser två troliga orsaker till problemet. Antingen är det fel på din pump, för lite köldmedium kanske. Eller så kräver helt enkelt ditt hus mer effekt vilket låter helt normalt med tanke på husets ålder, skick på fönster osv. Jag tror mest på det sistnämnda.
En kraftigare pump hade fungerat bättre men kanske inte jättestor skillnad då det kanske handlar om 1-2kW mer i effekt när det är riktigt kallt.
Själv har jag en Mitsubishi fh35 som är en bland de kraftfullare pumparna och enligt energimyndighetens tester så levererar den 4,3kW när det är -15°
Skönt att höra att du inte tror det skulle bli avsevärd skillnad med kraftigare pump. Klandrar sig själv hårt nu över valet.
Denne låter Mycket måste jag säga men det är ju en annan sak

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.