47 006 läst ·
166 svar
47k läst
166 svar
Kallt trots värmepump.
Anders $ skrev:
Ett sätt att kolla huruvida det är effekten är att kanske stänga dörren till ett rum eller två och se om den får mycket enklare att hänga med.
Utan att veta till 100% så känns det som att du endera har något problem med pumpen eller så huset huset värme till max.
Slutar pumpen någonsin gå eller går den konstant? Om du ställer den på t.ex. 22 grader, står den och drar hela tiden eller kör den en timme och vilar sen en kvart eller så innan den drar igång ett tag till osv?
Den pausar förresten emellanåt ja. Oavsett temperatur vad jag hittills märkt.
Hobbysnickare
· Stockholm (Stuga i Hofors)
· 279 inlägg
Menar bara att isoleringen kanske är så tunn att huset bokstavligt läcker värme som ett såll. Tror inte att det är så men ett hus med mycket fönster och dålig isolering är svårt att värma effektivt.L Lilla Husägaren skrev:
Hobbysnickare
· 279 inlägg
Anders $ skrev:
Det jag är rädd för. Då kvittar det kanske vilken pump jag satt in oavsett?
Det är så att när jag t ex borrat hål åt gardin hängare har det blåst in genom hålet.
Om dina öron tillåter så kör högsta fläktläge och så måste du vinkla ut vingarna mer horisontellt. På din bild ser det ut som du sprutar luften nästan rakt ner mot golvet och då är det lätt att termostaten i pumpen luras att det är varmare i rummet än vad det är.
Sen går det ju att räkna på om pumpen verkligen räcker till. Vet ej specifikationerna för din pump men den är kanske inte bland de kraftfullaste på marknaden? Låt säga att den levererar någonstans runt 3kW när det är runt -15 ute. Det ger 42W/m2 om jag räknar på din boyta(70m2) och man brukar räkna med att det behövs runt 70W/m2 i ett normaliserat utrymme när det är riktigt kallt. I gamla eller dåligt isolerade hus kan det krävas mer.
Sen går det ju att räkna på om pumpen verkligen räcker till. Vet ej specifikationerna för din pump men den är kanske inte bland de kraftfullaste på marknaden? Låt säga att den levererar någonstans runt 3kW när det är runt -15 ute. Det ger 42W/m2 om jag räknar på din boyta(70m2) och man brukar räkna med att det behövs runt 70W/m2 i ett normaliserat utrymme när det är riktigt kallt. I gamla eller dåligt isolerade hus kan det krävas mer.
Redigerat:
Oj ja då låter denne åt helvete för liten ju. Så uppgiven nu.Ö öringen skrev:Om dina öron tillåter så kör högsta fläktläge och så måste du vinkla ut vingarna mer horisontellt. På din bild ser det ut som du sprutar luften nästan rakt ner mot golvet och då är det lätt att termostaten i pumpen luras att det är varmare i rummet än vad det är.
Då får jag verkligen hoppas det inte blir - 15
Ö öringen skrev:Om dina öron tillåter så kör högsta fläktläge och så måste du vinkla ut vingarna mer horisontellt. På din bild ser det ut som du sprutar luften nästan rakt ner mot golvet och då är det lätt att termostaten i pumpen luras att det är varmare i rummet än vad det är.
Ska nästan ge 3Kw vid 25 minus läser jag om den nu.
Uppgiven tycker jag inte alls du behöver vara. Tyckte jag läste att du hade elradiatorer också och då får du helt enkelt trimma in dom så att de går igång och spetsar när pumpen inte riktigt räcker till. Värmeekonomin kommer ändå bli bra då elementen endast behöver jobba litegrann och när det blir mildare ute kanske inte alls.
Jo men jag hört flera grannar och läst på om hur andra inte ens behöver nyttja mer än pumpen dom installerat. Det är en stor besvikelse. Om det är pga att jag valt en för klen modell. Det är otroligt retsamt.Ö öringen skrev:Uppgiven tycker jag inte alls du behöver vara. Tyckte jag läste att du hade elradiatorer också och då får du helt enkelt trimma in dom så att de går igång och spetsar när pumpen inte riktigt räcker till. Värmeekonomin kommer ändå bli bra då elementen endast behöver jobba litegrann och när det blir mildare ute kanske inte alls.
Hobbysnickare
· 279 inlägg
Man brukar säga att luftvärmepumpar är komplementvärmekällor. Är det riktigt kallt så behöver man elradiatorer eller något annat. I vårt fall har vi både radiatorer och en kamin.L Lilla Husägaren skrev:
När vi är i stugan så brukar jag ställa ner fläkten på pumpen och dra igång elradiatorerna bara för att få ner ljudet. När vi inte är där så står den och taktar på tio grader. Eldar en del också. Dock så är det inga problem att hålla varmt när det är - 10 med bara den men jag ser det som sagt som ett komplement till resten.