I
Hej,

Ett av våra sovrum som ligger ganska öppet mot norr och med ett uterum mot väst är markant kallare än övriga rum. Rummet har en "nyare" altandörr och ett mindre och äldre 2 glas fönster buda vätter ut mot uterummet.

Vi har bytt luftventil(mot norr) med vindskydd samt satt ett större element.

Just nu är det ingen fara eftersom resten av huset ligger ofta upp emot 25 grader medan vårt sovrum ligger på 21-22 men när vi går till kallare tider vet vi att det blir problematisk.

Dörren till detta sovrum måste alltid vara stängt på grund av allergiproblem MEN vi har satt in en extra ventilation ovanför dörren vilket hjälper en hel del.

Jag har varit uppe på vinden och ser egentligen inga konstigheter över detta rum jämfört med övriga. Isoleringen fyller upp sina fack men det finns absolut en risk att kall luft från norr tar sig in genom gaveln längst ner.

Just nu är jag inne på att köpa en rulle isolering(ex 60x500 cm) och lägga längst ut mot gaveln men jag misstänker att man behöver någon typ av fuktskydd mot gavel brädorna? Jag och dock tveksam om detta verkligen kommer göra något skillnad.

Träbjälkar i en vind, isolering, ventilationsutrustning, kablar, mörkt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion, isolering, vinden, byggnad, oinredd, bjälkar, mörkt, spår av arbete, tom yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhus, träbjälkar, oisolerad takkonstruktion, råa träpaneler, sparsam belysning, underkonstruktion, renoveringsprojekt, obeboelig vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade tyvärr inte bättre bilder just nu men man kan få en liten aning om hur det ser ut iallafall.
 
Innan några åtgärder görs bör det väl med hyfsad säkerhet slås fast varför det är kallt. Det finns två huvudsakliga anledningar:
1. Huset/rummet är inte lufttätt så det drar in kalluft.
2: Det är klent med isolering.

Båda dessa orsaker kan naturligtvis finnas samtidigt. Värst är om det inte är lufttätt. Om kalluft drar in så spelar inte isoleringens tjocklek mkt roll. Det är ungefär som att ha ett fönster eller dörr på glänt konstant. Sedan finns det så klart grader i detta. Allt från nästintill inget drag alls, utom när det är full storm ute, till drag som om en dörr står vidöppen.
Drag finner man lättast med fingrarna när vinden ligger på mot den/de sidor rummet vetter åt, och naturligtvis på vintern när det är kallt ute, och med öppen sovrumsdörr för att maximera draget så det blir lätt att upptäcka.

Isoleringen brukar man veta eller någorlunda kunna gissa utifrån ytterväggens tjocklek och konstruktion. Sedan är det golvet. Där beror det mkt på vilken typ av konstruktion huset har. Ett klassiskt träbjälklag mot en krypgrund går hyfsat lätt att ta reda på, men betongplatta kan vara knepigare om det är okänt utförande.
Taket, där har du tittat, så du vet hur tjock isolering det är.

Sedan en brasklapp för sovrum i ytterhörn av hus, och med stängd dörr. Då måste elementet ha tillräcklig kapacitet att värma upp rummet.

Så, innan några råd eller tips kan ges så bör alla dessa faktorer kännas till.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.