hej. vi har köpt en gård med panna vedex 3000. det finns acc tankar på 1800l och jag,, tjejen är endast van vid gamla pannor. så denna panna är en hel vetenskap för mig. just nu går det på elpatroner, men blir ju dyrt i längden, så vi tänkte att när vi skulle börja elda i pannan , så vred vi AV till elpatronerna. vad som förbryllade mig, var att jag inte hittade "spjället, draget" någonstans. sagt o gjort,, vi tände pannan,, och det BOLMADE in rök! det sitter ju rattar i spakar överallt,, så vi förstår verkligen inte alls hur vi ska kunna börja elda i den??? :-? kan ni hjälpa oss från grunden,, att kunna elda i den,, för som det är nu, vågar vi inte vrida vreden någonting,, då vi inte vet vart de leder..
kanske löjliga frågor,, men vi har bara erfarenhet från gamla 30-åriga pannor där det bara e att langa in veden.
tack för ALL hjälp vi kan få!!! pelle/ylva

Detta är en fläktstyrd panna så kolla först att strömmen är påkopplad, (fläkten ska starta när man öppnar den övre luckan) den har inga "spjäll" utan fläkten sköter draget!
Sen ska man inte ladda fullt på en gång med dessa pannor utan börja med en tändbrasa a' 5-6 mindre pinnar och tidningspapper och låta luckan stå på glänt till rökgasen når 130-150°C (termometern sitter på rökröret baktill/upptill på pannan)
stäng då luckan och låt det ta sig c:a 15-30 min och ladda sedan fullt.

se manualen för inställningar på vreden

Direktlänk till manualen ;):
http://www.nibeonline.com/pdf/011363-3.pdf

hej! tusen tack för all hjälp! vi har gått in på de länkade sidorna, och såg fullständig information där. det var precis vad vi behövde för att kunna förstå oss på detta systemet. vad vi däremot har,, är en "knapp" på pannan, med en grön lampa bredvid. denna knappen skulle vara till fläkten. när vi satte på den, så hände ingenting,,, så vi ringde sotarn, och han kom o kollade. det visade sig att fläkten var igensatt av "skit" och behövde askas bort,, och sedan funkade allt! toppen! nu har vi eldat för första gången och acctankarna fick upp temperatur jättesnabbt. vi slutade elda när acctankarnas temp stod på 70 grader och pannans temp stod på 100 grader. däremot stängde vi inte av knappen till fläkten då vi tror att den måste stå på,, och kanske stänger av sig självt??när vi slutade elda o det fortfarande var en glödbädd kvar så lyste den gröna lampan. i de lägena vet vi inte om vi gjort rätt??? ska man stänga av fläkten när man slutar elda, och det endast e glödbädd kvar,, eller sköter det sig självt tro???? tack än en gång för all hjälp! vi hittade denna sida av en slump, och här står jättemycket bra information om allt! pelle/ylva

jaha,, så själva fläkten stänger av sig självt?? :-? vi tryckte på en knapp, på höger sida på pannan(ovanpå), där nollan var under knappen och ettan ovanför knappen. när vi då tryckte uppåt till ettan, så startade fläkten. skall man inte trycka ner den igen till nollan tro?? som sagt var,, märks att vi inte e så kunniga på mordeniteter! :)

Knappen till vänster om lampan är manöverströmbrytaren och den ska alltid stå på 1.

Den gröna lampan är en indikation på att rökgaserna är över inställt värde (styrs av vredet till höger om lampan, den har ingen numerisk gradering men vrid den som på bilden på sid 6 överst till höger (bilden nedan)) När lampan lyser så går fläkten även när luckan är stängd,
Alltså:
fläkten går endast när rökgaserna ligger över c:a 100°C (när luckan är stängd) så att när elden brunnit ut helt så stannar fläkten automatiskt.
När man startar panna så måste luckan vara öppen så länge lampan inte lyser, och helst vänta tills rökgaserna nå 130-150°C

Sen om pannan stod på 100°C och tankarna på 70°C så borde ni ställa upp farten på laddningspumpen (har ni en laddomat = svart järnklump som ser ut som ett uppochnervänd T  med tre termometrar och pump och 3 rör som går in i den )
På pumparna brukar det sitta ett vred med 1,2,3 val på, vrid upp denna ett steg.

• termostat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fläkten går på fullvarv även när pannan är färdigbrunnen. den stänger inte av sig själv. Kan det vara så att det är nån givare det är fel på? att fläkten inte får rätt signal? Är det nån som vet vad man gör åt det? Vet nån var en ev. givare sitter nånstans och man kan ta ur den och göra rent? eller kolla om det är nåt annat fel på den? tacksam för all hjälp...

Om fläkten går på fullvarv hela tiden så är det förmodligen microbrytaren som känner att luckan är öppen som är problemet, den sitter nere till höger på lucköppningen. Ev. räcker det att böja till blecket lite så att luckan går emot brytaren när luckan stängs.

hej, jo det va bara det lilla blecket som var boven i dramat.
Lite mer funderingar har vi...

När vi ställer pannan på 90 grader så tar det väldigt lång tid tills fläkten går ner på lågvarv...om den går ner alls...men däremot vid 80 grader går den ner efter en stund.
Vilket gradtal är det ultimata?

En fundering till...
Vi har 1800 liters acktankar, när är det lagom att sluta elda? Vi brukar lägga ner eldingen när dom är på ca 75 grader, ska man fortsätta eller är det lagom?
pannan kan ibland gå upp till 100 grader...bra eller dåligt? fast det va ifs innan vi fick ordning på fläkten...då gick den ju för fullt, kunde det ha ökat värmen på pannan?

Snabb fråga innan jag kan svara ordentligt, har ni en Laddomat (svarta järnklumpen jag refererade till tidigare) eller liknande eller sitter det bara en enkel pump mellan panna och tank?

edit: Är det den mittre eller den högra ni ställer på 90° resp. 80°

Den mittre stänger av fläkten så att pannan inte börjar kokar, så den ska stå på 95° och detta ska aldrig inträffa under normal eldning om allt är korrekt inställt (om man råkar lägga in för mycket ved och tanken blir fulladdad kan detta inträffa)
Den högra styr laddpumpen som "skickar över" värmen till tankarna och har man en Laddomat så kan den stå på 30° om man vill för laddomaten sköter laddtempen automatiskt, annars kan väl 70-80° vara rimligt

Jag brukar försöka elda så att mina tankar är 90-92°C i toppen och över 50-60°C i bottnen, när det är färdigeldat. Då är det så uppladdat det blir.

hej. nej, någon laddomat har vi inte, bara en enkel pump. det är den mittre, som vi ställer på 90 grader, och den högra på 70 grader enl, instruktionsboken. vi vet ju inte om det är rätt. varmt blir det i vart fall som helst i huset. :)

Jag skulle rekommendera att ni sätter in en laddomat el dyl. för att undvika att kallt vatten från tankarna kommer in i pannan när pumpen skickar över värme.
Kallt vatten i pannans botten gör att kondens bildas i pannan och därigenom möjligheten att rost bildas och till slut så börjar pannan läcka.

En enklare/billigare variant är att man sätter in en termisk ventil och använder den pump ni har idag

Laddomat 21: 3.400 kr
http://www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=2&u1_ID=13&u2_ID=15
Termisk ventil 600-700kr
Priser från www.rinkabyror.se

Hocke skrev:
Jag skulle rekommendera att ni sätter in en laddomat el dyl. för att undvika att kallt vatten från tankarna kommer in i pannan när pumpen skickar över värme.
Kallt vatten i pannans botten gör att kondens bildas i pannan och därigenom möjligheten att rost bildas och till slut så börjar pannan läcka.

En enklare/billigare variant är att man sätter in en termisk ventil och använder den pump ni har idag

Laddomat 21: 3.400 kr
[länk]
Termisk ventil 600-700kr
Priser från www.rinkabyror.se
Då cirkulationspump finns så tycker jag att det bara borde köpas en termiskventil

Jo det är ju billigare, men om man vill ha möjlighet till självcirk och att kunna serva/byta ventilen drar det ju oxå i väg med grejor.

Eller funkar självcirk ändå :-?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.