Abuquir Abuquir skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Snälla ”Blåbären”, ni har ingen cirkulation i slingorna, detta har jag redan sagt för flera dagar sedan, det spelar ingen roll hur mycket du höjer i värmepumpen.... Ingen värme kommer ut i golven eftersom du antingen har luft i systemet och behöver lufta ur det/ eller behöver höja trycket i systemet.

Eftersom du uppenbarligen behöver ha hjälp, så ta in en annan rörmokare så du får igång golvvärmen så att den funkar, så får du gå på den andra med den installationen du redan beställt och inte fått gjord.

Hade du varit i min närhet hade jag kommit över och hjälpt dig, för problemet du har är väldigt enkelt att åtgärda... lufta slingora och se till att du har relativt högt tryck i systemet nu i början som trycker ihop luftbubblorna du har.
Har själv precis bytt värmepump här hemma...
Och inga problem efter lite luftande och så...

Pumpen har jag installerat själv...
Tänk om någon lagt upp dessa bilder och skrivit "Har haft en hantverkare hemma" :surprised:

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Tänk om någon lagt upp dessa bilder och skrivit "Har haft en hantverkare hemma" :surprised:
Haha

En fundering bara. Du har 15 grader inomhus och fryser - och du skickar mail? Finns det någon rörfirma som har bra svarstid på mail? RING för bövelen om det är bråttom!

• Gilla
johel572 och 9 till
  • Laddar…
B Blåbären skrev:
Ja jag vet och flödet är något jag lyft med installatören. Om de inte kommer denna vecka vänder jag mig till någon annan.
Gör det, se till att få dit en annan röris, och var med och ställ frågor om hur du luftar systemet osv, för skall du ta dit någon varje gång du har problem, så blir det djäkligt dyrt i slutändan.
Har du hus, så får du se till att kunna avhjälpa de mest simpla sakerna... ( vilket detta är i mina ögon), eller också får du tjäna djäkligt bra med pengar så man har råd med hantverkare som tar hutlöst betalt. (Och det har inte jag, så jag gör det mesta själv, alltså en helt vanlig Svensson! )....

Med vänlig hälsning,
Olof

• Gilla
etompau
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
En fundering bara. Du har 15 grader inomhus och fryser - och du skickar mail? Finns det någon rörfirma som har bra svarstid på mail? RING för bövelen om det är bråttom!
Han svarar inte när jag ringer. Hade kontakt per mail förra veckan när jag lyfte att vi hade det kallt. Han menade då att det tar ett tag för värmen att komma igång och att vi kan justera kurvan på pumpen. Efter det inget svar.

R RoBo skrev:
Och vad är fel med dessa bilder?
Mer än att de kom i viss oordning.

Jag är djäkligt nöjd med denna installationen jag gjort själv, liksom den jag gjorde för 14 år sedan, det är det jag byggde vidare på i de senaste bilderna.

MathiasS MathiasS skrev:
Ja håller med du måste se till att få allt installerat. Sedan får vi återkomma och hjälpa till att optimera systemet.

Abuquir Abuquir skrev:
Gör det, se till att få dit en annan röris, och var med och ställ frågor om hur du luftar systemet osv, för skall du ta dit någon varje gång du har problem, så blir det djäkligt dyrt i slutändan.
Har du hus, så får du se till att kunna avhjälpa de mest simpla sakerna... ( vilket detta är i mina ögon), eller också får du tjäna djäkligt bra med pengar så man har råd med hantverkare som tar hutlöst betalt. (Och det har inte jag, så jag gör det mesta själv, alltså en helt vanlig Svensson! )....

Med vänlig hälsning,
Olof
Tack för tipset. Vi ska försöka lära oss sådant men från början bör det ju iaf funka som det ska :)

• Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Som sagt, han svarar inte när jag ringer. Förmodligen är han trött på mina klagomål.

Så här usla firmor drar ner Nibes rykte.
Kanske ska du berätta för Nibes kundtjänst hur dina grejor fungerar och vem av deras installatörer som har lämnat en halvfärdig installation.

• Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Abuquir Abuquir skrev:
Och vad är fel med dessa bilder?
Mer än att de kom i viss oordning.

Jag är djäkligt nöjd med denna installationen jag gjort själv, liksom den jag gjorde för 14 år sedan, det är det jag byggde vidare på i de senaste bilderna.
Absolut inget fel men ganska rörig :crysmile:

E etompau skrev:
Kanske ska du berätta för Nibes kundtjänst hur dina grejor fungerar och vem av deras installatörer som har lämnat en halvfärdig installation.
Det här är ju ett helt nybyggt hus. En firma har skött all vvs (och även bygg). Sedan hade de någon snubbe här från en annan firma som var här i två timmar och visade hur pumpen fungerar och gjorde något med ventilationen. Installatören är vvs-firman gissar jag?

R RoBo skrev:
Absolut inget fel men ganska rörig :crysmile:
Jag har aldrig utgett mig för att vara rörmokare, men försök själv att få ihop vattenmantlad kakelugn, varm och kallvatten i ett tvåplans hus och ha en separat acc tank i annat rum i ett utrymme som är 0,5 * 0,6 m.
Visa gärna med bild hur det skall se ut...

E etompau skrev:
Håller med till 100%, sådana firmor skall hängas ut!

I
B Blåbären skrev:
Såhär ser det ut:
Det är nog mycket luft kvar i systemet eftersom du inte får någon värme på någon av våningarna. Pumpen visar låg framledningstemp nu men såg på förra bilden du la upp så var den upp på 50g så nog kan den göra värme. Kolla hur mycket patronerna är begränsade till (om dom är begränsade)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.