47 376 läst ·
879 svar
47k läst
879 svar
kallt i huset ecopart 417
Vi har provat det förut och visst blev det lite varmare men shunten var helt galen då med..J Josth skrev:
Edit/ eller jag kommer inte ihåg om det blev varmare men shunten blev helt galen och som nu stängde för mycket sen öppnade för mycket så vi satte på alla element igen.. den måste ha kommit upp i börvärdet iaf.
hur borde det ha blivit om det är pumpen? Varmt och en shunt som öppnar och stänger för att hålla värmen?
Redigerat:
Shunten ska försöka hålla börvärdet för framledningstemperaturen hela tiden. Inget annat. Ligger ärvärdet under börvärdet öppnar den, ligger det över stänger den.
Signalen om öppna/stäng till shunten styrs av utegivare, innegivare och framledningsgivare. Om det strular med styrningen bör man koppla bort innegivaren åtminstone tills man vet att styrningen med utegivare och värmekurva fungerar skapligt väl. Fel på givare kan givetvis påverka shunten men TS skriver att över +5 °C fungerar regleringen helt som den ska så det är konstigt om givarna inte fungerar beroende på utetemperatur.
Så här blir det, helt ohållbart. Innegivaren var bortkopplade här, men det blir samma när den är påJ Josth skrev:Signalen om öppna/stäng till shunten styrs av utegivare, innegivare och framledningsgivare. Om det strular med styrningen bör man koppla bort innegivaren åtminstone tills man vet att styrningen med utegivare och värmekurva fungerar skapligt väl. Fel på givare kan givetvis påverka shunten men TS skriver att över +5 °C fungerar regleringen helt som den ska så det är konstigt om givarna inte fungerar beroende på utetemperatur.
jag har kurvan på 45, lutning på 2, inne temperatur på 18 tror jag, då vill den ha ca 37 framledningen vid 0° men om den försöker hålla 37° sjunker returen… när returen är tillräckligt kall öppnar den helt och temp i tanken sjunker… eller det var så.. nu verkar den knappt öppna als
Vad är felet?
Om du har 2 struntar kan det vara så att huvudshunten är blockerad av shunt nr 2.Måste kolla koplingschemat hur det är tänkt. Inte alltid självklart när det gäller ctcjonna åberg skrev:
2 shuntar står det faktiskt.. men jag vet inte var den andra är… dock nu verkar den första lagt av helt.. den åker till stängt läge så fort den har börvärdet.. höjer jag kurvan går den upp en bit men stänger helt igen efter en stund, det är bara ett par plusgrader ute så den borde se till att det är varmt inne även om börvärdet är uppnått…den låter mycket med… jag märkte också att i vissa lägen blir röret för returen som är kopplat till shunten varmt, och så ska det väl inte vara?
vi får ta hit nått proffs
Om framledningstemperaturen är okej och returen sjunker så är flödet lågt. Stänger termostaterna?
jag vet inte, det ända jag kan se är att shunten stänger..och öppnar.. var för termostater?D Daniel 109 skrev:
jag har också tänkt om det är nått med kommunikationen till cirkulationspumpen.. den sitter på returledningen och ska var hel automatism.. fast den verkar ju funka så länge shunten är tillräckligt öppen
Han tänkte nog på termostater på radiatorerna men ni kanske bara har manuella vred för att reglera värmen i varje radiator, s.k. slottsvred?
Enligt första bilden i inlägg #5 sitter värmebärarpumpen på framledningen efter bufferttank och shunt. Laddpumpen sitter på returen från bufferttanken till värmepumpen.
Enligt första bilden i inlägg #5 sitter värmebärarpumpen på framledningen efter bufferttank och shunt. Laddpumpen sitter på returen från bufferttanken till värmepumpen.
Är det denna du menar med värmebärarpump? Det är shuntenJ Josth skrev:Han tänkte nog på termostater på radiatorerna men ni kanske bara har manuella vred för att reglera värmen i varje radiator, s.k. slottsvred?
Nej förlåt du menar denna?J Josth skrev:Han tänkte nog på termostater på radiatorerna men ni kanske bara har manuella vred för att reglera värmen i varje radiator, s.k. slottsvred?
Det sitter inget där i verkligheten—
Humm