X
Har ett eluppvärmt förråd och noterade just att element en sån här dag drar en ansenlig del av vår totalförbrukning trots att jag bara håller 7 grader i förrådet. Det finns lite svartmögel på takplankor som jag tror bildats innan man satt dit elementet.

Förutsatt att allt i förrådet tål kyla bör det väl inte vara några problem att kallställa under de kallaste månaderna och hålla lite koll på luftfuktigheten?

Tänker på denna kurva

• Diagram: mögelrisk relaterad till relativ luftfuktighet och temperatur över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Är förrådet isolerat / ventilerat ?

X
Tomture61 Tomture61 skrev:
Är förrådet isolerat / ventilerat ?
isolerat med en liten ventil in o en ut självdrag. Mycket begränsat luftflöde

Tomture61
Du tar en kalkylerad risk att inte ha uppvärmt .
Det första som tar stryk är byggskivor / trä som kan få mögelangrepp + föremål som förvaras kan drabbas av angrepp (stål rostar tex)
När det är kallare än 0 gr i byggnaden så är problemen små , värre när det är över nollan .

X
Tomture61 Tomture61 skrev:
Du tar en kalkylerad risk att inte ha uppvärmt .
Det första som tar stryk är byggskivor / trä som kan få mögelangrepp + föremål som förvaras kan drabbas av angrepp (stål rostar tex)
När det är kallare än 0 gr i byggnaden så är problemen små , värre när det är över nollan .
Ja min tanke var att man drar på värmen igen när det blir plusgrader och tänker att det inte bör vara så mycket att förlora på det?

Luftavfuktare? Jag kör det i mitt garage.

X
pacman42 pacman42 skrev:
Luftavfuktare? Jag kör det i mitt garage.
Ja det tänker jag kan vara aktuellt under varmare årstider men knappast nu vid kallgrader

X Jeppan skrev:
Ja det tänker jag kan vara aktuellt under varmare årstider men knappast nu vid kallgrader
Jag kör den nu också. Den ger den där lilla knuffen på temperaturkurvan som gör att du slipper kondens när det blir varmare ute.

• Gilla
Xhdgahhh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.