Avemo skrev:
Jag bodde ett tag i en lägenhet där det fanns en gammal stenmangel i tvättstugan.
Jag med! Hade precis läst den där Stephen King-berättelsen om mangeln som fick smak på människoblod och stenmangeln uppfyllde helt min vision om hur denna skulle kunnat sett ut. Men jag var också för nyfiken för att låta bli den. Oslagbart släta lakan och dukar.

Jag gillar manglade lakan, men förutom att ren självbevarelsedrift gjort att jag förstod att prioritera bort det så står min mangel nu i snickarboa i brist på plats i nuvarande boendet.

För övrigt så fick yngste sonen sin första skjortstrykningslektion i går, så jag har i alla fall gjort mitt för att se till att traditionen fortlever hos den yngre generationen. Fast till mig själv går det mesta i klädväg som måste strykas fetbort.

Jag strycker skjortor och manglar dukar och handdukar (inte frotté). Stenmangel är suveränt till att mangla dukar, särskilt damastdukar. Det blir jättesnyggt! Mycket bättre än med en vanlig kallmangel. Tyvärr har jag inte tillgång till någon stenmangel längre. (Inte plats för någon heller.) Lakan manglar jag inte, det är inte värt besväret.

Eld skrev:
Stenmangel är suveränt till att mangla dukar, särskilt damastdukar. Det blir jättesnyggt! Mycket bättre än med en vanlig kallmangel. Tyvärr har jag inte tillgång till någon stenmangel längre.
Det går utmärkt att mangla damast på kall-elmangel. Då gäller det först att duken är riktigt fuktig. Kör genom mangeln ett antal varv. Häng upp på tork och kör duken dagen efter, då den är helt torr, ett antal varv till. Tänk på att köra i samma riktning som tidigare för att undvika veck. Då får du tillbaka damastens blanka fina hårda yta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.