Detta gäller ett kallgarage av 70-talsmodell med nästan platt tak som är belagt med takpapp.
Innertaket är nu rivet i väntan på en firma som skall lägga på ny takpapp.
Det gamla innertaket var uppsatt direkt på reglarna, och nu skall det för ordningens skull upp glespanel innan nya gipsskivor skruvas upp.

Frågor:

1) Den gamla isoleringen längst ut i facken täpper igen luftcirkulationen ut till takfoten. Se bild. Skall det inte finnas plats för luft att passera tämligen fritt, eller skall det vara som på bilden?

2) Det är som sagt ett kallgarage men jag vill få upp ny isolering för att undvika de värsta temperatursvängningarna, framför allt den värsta värmen på sommaren. Tänkte lägga 75mm eller 95mm isolering, men jag undrar hur man skall tänka när det gäller kondensvatten som kan tänkas droppa ner från insidan av yttertaket. Är det meningsfullt att häfta fast vindpapp så att den kommer som ett skydd ovanpå isoleringen?

Bild:
Takreglar i ett kallgarage med synlig gammal isolering och blå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Aaaahhh! Stäng inte in fukten med takpapp!!! Yttertaket ska så klart få ett bra ytskikt överst (ny takpapp). Undersidan måste vara ventilerad för att inte kondens ska kunna bildas i udda väderlekar, t.ex. då det kyler på snabbt ute men luften inomhus fortfarande är varm och fuktig. Du bör nog tänka som på en vanlig vind, men exakt hur man gör är jag inte rätt man för att säga. Jag gissar att en luftspalt med hjälp av längsgående läkt där du fäster vindskyddspapp är en bra början, möjligen kompletterat med en masonitskiva för att säkerställa att isoleringen inte trycker på pappen så att den kommer i kontakt med yttertaket. Sedan kommer isoleringen och sist, innan innertaket, ett tätskikt. Möjligen kan/ska man skippa tätskiktet eftersom garaget inte är uppvärmt och inte är ett bostadsutrymme, men om du ska hantera vatten (tvätta bilen) där inne och dessutom värma upp kan det vara nödvändigt med ett tätskikt. Det kommer förhoppningsvis mer initierade tips här snart :)

N
Jag har exakt samma tak och färg på väggarna haha.

Jag har också rivit taket.. Förra ägaren hade isolerat taket och hade gjort precis som ovanstående skribent med isoleringen.

Ett litet förtydligande:

- Den nya takpappen kommer att ligga på utsidan, så ingen instängd fukt på grund av det. Förhoppningsvis istället utestängd fukt.

- Det kommer helt klart att bli en luftspalt mellan isoleringen och yttertaket. Så var det tidigare också. Min undran gäller isoleringen ut mot takfoten. Där står nu den gamla isoleringen kvar på högkant och är tillskuren så att den stänger av i stort sett allt luftflöde som skulle kunna tänkas få luft att passera genom luftspalten. Jag har hittills trott att det skall finnas en fri luftpassage från ena takfoten, genom luftspalten och över till den andra takfoten. Är det inte så? Nybergzzz, gjorde du om ditt tak och hur gjorde du med den detaljen?

- Något tätskikt (plast) mellan isolering och gips kommer jag inte att sätta dit. Utrymmet kommer inte att vara uppvärmt, och då är det vad jag förstått bäst att inte sätta plast.

- Inte heller den vindpapp som jag funderar på att eventuellt ha ovanpå isoleringen skulle utgöra något tätskikt. Den skulle normalt vara där för att förbättra isoleringens funktion, men i mitt fall mest för att hindra eventuellt kondensdropp att leta sig för långt ner i isoleringen (tanken är att vindpappen skulle suga upp dropparna och fördelar ut dropparna över en större yta som sedan har lättare att torka). Det är kanske överarbetat eller totalt bortkastat? Någon som vet?

- Bonusfråga: Jag vill ha ett slätt (inga paneler med synliga skarvar) och vitmålat innertak har därför tänkt sätta gipstak, men det kanske finns material som är bättre i ett kallgarage? MDF? OSB? Någon som vet?

Jag läste lite för fort och läste takpapp i stället för vindpapp. ("Är det meningsfullt att häfta fast vindpapp så att den kommer som ett skydd ovanpå isoleringen?") Vindpapp är så klart vad du ska ha (vilket jag också skrev).

Isoleringen som är kvar i sidorna bör du nog modifiera lite så att luftspalten verkligen blir ventilerad, annars har den ingen eller åtminstone nedsatt funktion. Hela vitsen med den är att hela yttertakskonstruktionen ska hålla yttertemperatur och exponeras för samma luftfuktighet som omgivande luft. De enda tillfällen du då får kondensation är vid extrem dimma och den lilla fukt som då kan sätta sig torkar lika fort bort. Den stora risken som finns i bostadshus finns egentligen inte i garage och innebär att fuktig uppvärmd inomhusluft går ut i isoleringen mot kallare omgivning och kondenserar mitt i vägg/tak. Om du inte hanterar vatten i garaget finns inte den risken, men jag tycker nog att man ska bygga efter de byggnormer som finns. Att bygga med inre tätskikt är beprövat men det kan vara så att kalla utrymmen har andra förutsättningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.