44 957 läst ·
34 svar
45k läst
34 svar
Kallförråd med plåttak får kondens
S johd01 skrev:
Tyvärr så tvivlar jag också på detP polarsson skrev:
Jag får precis samma fenomen på mitt plast tak på altan och där är det verkligen luftigt. Får mitt problem vid väderomslag vintertid. Har svårt att tro att vissa INTE har problem med kondens på plåttak. Jag har läst att många har det och varför skulle då vissa INTE ha kondens
Jag få nog lägga till lite info om min vedbod , har tittat lite
När höst , vinter vår kommer så är solen så långt ner att den inte kommer åt att lyse på
plåttaket , samt att det finns en del träd som skuggar
Så det är nog av den orsaken ingen kondens blir hos mig
Rävlyan
När höst , vinter vår kommer så är solen så långt ner att den inte kommer åt att lyse på
plåttaket , samt att det finns en del träd som skuggar
Så det är nog av den orsaken ingen kondens blir hos mig
Rävlyan
R rävlyan skrev:
Det förklarar nog en hel del varför du inte får kondens. Någon annan förklaring kan jag inte hitta i så fall. Skulle även vara intressant och veta vilken del av Sverige du bor i? Bor du långt norrut?R rävlyan skrev:
När solen går ner och du har klar himmel så kyls plåten ner snabbare än omkringliggande luft pga nattutstrålning.
Fukten i den varma luften kondenserar då mot plåten, precis på samma sätt som det kan göra på vindrutan till bilen.
Fukten i den varma luften kondenserar då mot plåten, precis på samma sätt som det kan göra på vindrutan till bilen.
Precis som du säger med snö, kallt, plus grader så blir det kondens tyvärr.Det blir till att riva bort plåttaket och lägga råspånt i stället så slipper jag gå och reta mig på detta kondens droppande vintertid. Skulle ha gjort som jag tänkte från början. Men då det "bara" var en vedbod så är det väl inte så noga. Bättre att göra det riktigt så slipper man reta sig på skitenK Keld skrev:
Poxeman har en helt korrekt beskrivning. Kalla klara nätter blir det väldigt kallt i plåten. Har man träd över så blir det ju inte samma avkylning.
Lyfter den här tråden eftersom jag funderar på att bygga ett förråd med plåttak. Det kommer bli mer ett skjul med ribbor som väggar, dvs välventilerat men fungerar på hur man skulle kunna förhindra kondens.