10 796 läst ·
35 svar
11k läst
35 svar
Kallelse till årsstämma i Samfällighetsförening felaktig. Vad kan jag göra?
Samma sak där, BRF måste normalt inte skicka ut dessa handlingar. Det räcker med att de finns tillgängliga för den medlem som begär det. Men det är ju en god och vedertagen praxis att skicka ut dessa till samtliga medlemmar.Odjuret skrev:
Jag tackar för alla svar men vidhåller min åsikt om att det faktiskt borde skickas ut dokumentation i samband med kallelsen så att man har tid att läsa och begrunda.
Tydligen är det rätt ovanligt i vägföreningar och mer kutym i Brf.
Tydligen är det rätt ovanligt i vägföreningar och mer kutym i Brf.
Redigerat:
Ett problem med att skicka ut de dokumenten tillsammans med kallelsen är att man kanske vill skicka ut kallelsen i got tid, innan dokumenten i fråga är färdiga.
Därför brukar de flesta föreningar skilja på dessa två saker.
Jag har t.ex. sett exempel där kallelsen (till ett årsmöte i mars) kommer ut i föreningstidningens decembernummer (då kan ju inte t.ex. bokslutet vara färdigt, eftersom årsskiftet inte har varit), sen i februari-numret så publiceras årsmöteshandlingarna.
Om du kontaktar styrelsen så skickar de säkert kopior på de handlingar du vill se.
Därför brukar de flesta föreningar skilja på dessa två saker.
Jag har t.ex. sett exempel där kallelsen (till ett årsmöte i mars) kommer ut i föreningstidningens decembernummer (då kan ju inte t.ex. bokslutet vara färdigt, eftersom årsskiftet inte har varit), sen i februari-numret så publiceras årsmöteshandlingarna.
Om du kontaktar styrelsen så skickar de säkert kopior på de handlingar du vill se.
Det finns inga jurididka krav på att uppfylla dina önskemål om det inte uttryckligen står i samfällighetens stadgar.Miss_Spyro skrev:
Vi skickar dock ut kallelse med samtliga dokument enligt stadgarna nedan.
§12
Om stämma skall godkänna uttaxering skall styrelsen bereda medlemmarna tillfälle
att från det kallelseåtgärd vidtagits ta del av debiteringslängd, uwisande det belopp
som skall uttaxeras, vad som belöper på varje medlem och när betalning skall ske.
Före ordinarie stämma skall dessutom förvaltningsberättelse och revisionsberättelse
för den avslutade räkenskapsperioden samt utgifts- och inkomststat finnas tillgänglig
för granskning under samma tid.
§14
I kallelsen skall anges vilka ärenden som skall förekomma på stämman och lämnas
uppgift om plats där i $ 12 angivna handlingar finns tillgängliga
Man kan vända på steken och se vad som behövs för att tex få hjälp av kronofogden om medlemmar inte betalar.
Då gäller detta som minimikrav på utskick och följande handlingar måste finnas med i ansökan:
Registreringsbevis som visar att föreningen är registrerad och därmed kan förvärva rättigheter och ådra sig skyldigheter.
Handling som visar vem/vilka som tecknar föreningens firma. Efter föreningsstämma ska styrelsen hålla konstituerande möte och besluta om vem/vilka som skall teckna föreningens firma. Det ska dock noteras att styrelsen i sin helhet även tecknar föreningens firma oavsett om styrelsen hållit ett konstituerande möte eller ej.
Protokoll från den föreningsstämma som fattat beslut om uttaxeringen. Av protokollet ska framgå att stämman var behörigen kallad, att utgifts- och inkomststat har godkänts av stämman och att debiteringslängden har framlagts för stämman. Visar utgifts- och inkomststaten att kostnaderna fördelas på olika verksamhetsgrenar ska detta även framgå av debiteringslängden.
Debiteringslängden, eller bestyrkt utdrag ur denna, där det ska framgå dels det sammanlagda beloppet som skall uttaxeras, dels vilket belopp som skall uttaxeras av varje medlem (fastighetsägare) och när betalning skall ske.
Om någon av dessa saknas kommer ansökan att avslås.
Om man nu inte vill dela ut de övriga dokumenten så borde man istället berätta klart och tydligt i kallelsen var dessa går att få tag i. antingen publicerade på nätet, eller hos någon i styrelsen. Det känns som en bra kompromiss... För det kan vara som nämnts tidigare, inte säkert att alla dokument är klara när kallelsen går ut.Miss_Spyro skrev:
Ja, i flera av de föreningar jag är med i står det normalt i kallelsen att handlingarna läggs upp på hemsidan vartefter de blir klara, om nån inte har möjlighet att komma åt dem där kan man kontakta föreningens sekreterare för att få dem skickade till sig i pappersform.
Vi ska också ha årsmöte snart. En fråga dök upp: kan stämman ta beslut i frågor som kommer upp under mötet, eller måste det läggas en motion för att det ska kunna fattas beslut? Under sista punkten "övriga frågor " brukar det alltid komma upp diverse klagomål och synpunkter. Så om en medlem t ex vill anlägga en boule-bana, kan stämman ta ett beslut om det eller måste det motioneras först?
Avgörs nog från fall till fall. Är det större inköp eller investeringar brukar man ge styrelsen i uppdrag att undersöka detta och styrelsen kan sedan avgöra om det krävs ett beslut på nästa stämma eller om de själva kan besluta om det.
Mindre kostnader t ex inköp av ny grill till grillplatsen kan man besluta om direkt på stämman.
Mindre kostnader t ex inköp av ny grill till grillplatsen kan man besluta om direkt på stämman.
Lagen säger "I kallelsen anges vilka ärenden som skall behandlas på stämman.".Tammer skrev:Vi ska också ha årsmöte snart. En fråga dök upp: kan stämman ta beslut i frågor som kommer upp under mötet, eller måste det läggas en motion för att det ska kunna fattas beslut? Under sista punkten "övriga frågor " brukar det alltid komma upp diverse klagomål och synpunkter. Så om en medlem t ex vill anlägga en boule-bana, kan stämman ta ett beslut om det eller måste det motioneras först?
Att ta upp en punkt "övriga frågor" på dagordningen är enligt min uppfattning inte carte blanche att ta beslut i godtyckliga frågor som dyker upp i samband med stämman. Beslut som tas måste vara relaterade till ett konkret ärende på dagordningen. Hur skulle man annars kunna utöva sin rösträtt genom fullmakt om man inte vet vilka frågor som skall beslutas om?
Precis som cpalm säger så är punkten Övriga frågor inte avsedd att innehålla beslutspunkter. Sen att det kanske finns de som fattar beslut även under den punkten är en annan femma, men det är alltså inte rätt att göra så.
Å andra sidan är det ju inte så många typer av beslut som kan fattas där. Budget och verksamhetsplan har man ju oftast redan fastställt tidigare så ett beslut under Övriga frågor kan ju inte ändra på dessa.
Å andra sidan är det ju inte så många typer av beslut som kan fattas där. Budget och verksamhetsplan har man ju oftast redan fastställt tidigare så ett beslut under Övriga frågor kan ju inte ändra på dessa.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Jag har varit med om att besult under övriga frågor "går igenom", men det har då gällt frågor som egentligen är rena styrelsebeslut. Dvs. styrelsen skulle kunnat fatta beslutet utan att ta upp det på en stämma. Det är väl då en intressant fråga om någon får igenom ngt. på övriga frågor som styrelsen starkt motsätter sig. Enl. min erfarenhet så påpekas det då att beslut inte kan tas under punkten övriga frågor.
Apropå saker som styrelsen motsätter sig, det är lite lustigt att man i de flesta dagordningar väljer styrelse innan man fastställer budget och verksamhetsplan.
Det rimliga vore ju att först besluta om vad styrelsen ska ha för ramar (fastställa budget och verksamhetsplan) och sen får man se om några kandidater ställer upp på att vara styrelse inom de ramarna. Att först välja en styrelse och sen kanske välja en budget som de inte ställer upp på blir ju problematiskt.
Det rimliga vore ju att först besluta om vad styrelsen ska ha för ramar (fastställa budget och verksamhetsplan) och sen får man se om några kandidater ställer upp på att vara styrelse inom de ramarna. Att först välja en styrelse och sen kanske välja en budget som de inte ställer upp på blir ju problematiskt.
Finns det några allmänna regler kring vad som kan beslutas av en styrelse själva, alltså att det inte behöver röstas igenom på en stämma? Kan inte se att det framgår av stadgarna. Om det dyker upp något som kan behöva åtgärdas mellan årsmötena, vad kan styrelsen själva besluta om och när måste en extrastämma utlysas?hempularen skrev:Jag har varit med om att besult under övriga frågor "går igenom", men det har då gällt frågor som egentligen är rena styrelsebeslut. Dvs. styrelsen skulle kunnat fatta beslutet utan att ta upp det på en stämma. Det är väl då en intressant fråga om någon får igenom ngt. på övriga frågor som styrelsen starkt motsätter sig. Enl. min erfarenhet så påpekas det då att beslut inte kan tas under punkten övriga frågor.