Lade marksten på uppfarten i höstas och avslutade mot gatan med kallasfalt mot befintlig asfalt. Cirka 5-10 cm i bredd och cirka 5cm djup.
Gjorde exakt enligt tillverkarens rekommendationer med asfaltsklister och sedan kallasfalt som komprimerades med en handslägga tillsammans med enkelt konstruerad stamp.
Sedan ströddes sand över detta för att minska klibbigheten.

Nu när värmen kom så märker jag att det är helt mjukt alltihop. Har försökt komprimera det på nytt med samma metod. Bildäck har kört över detta sedan i höstas och det verkar inte heller ha hjälpt.

Finns det något jag kan försöka med innan jag tvingas försöka få bort allt?
Vad kan man använda istället?
Svårt att få tag på riktig varm asfalt. Betong blir ju bra men inte så snygg övergång.

Använde mig av denna kallasfalt efter att ha läst på att nästan all kallasfalt var gjord av samma tillverkare:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...l/reparationsasfalt/reparationsasfalt-022787/
Har också fått goda betyg.

Det är lagningsasfalt i länken.

Jag skulke kolla med Jula och se vad de säger. De har kanske fått liknande problem med produkten från andra eller så har de en lösning.

Annars så skulle jag fylla på med stenmjöl och fortsätta packa. Om inte annat så kommer stenmjölet i sig bilda en fast yta fast jag är varken stenläggare eller asfaltläggare så det är min amatörlösning.

En alternativ produkt är asfaltkross men då är risken att den är för oklibbig istället.

S
det går att värma upp även kallasfalt för att få den att ta ihop, använd en stor gasolbrännare. Du kan även klistra ordentligt på asfalten så det nästan suger in, sen lägger du på ordentligt med typ fogsand over klistret och låter det ligga. då blir ytan tät iaf men fortsätter lagningen att röra på sig så finns det nog ingen räddning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.