Hej, har just köpt hus som värms av luft/luft värmepump med radiatorer som stödvärme. Huset är från -72.

Vi har två rum som ligger mot norr (sovrum) som känns betydligt kallare än de andra, speciellt om man stänger dörrarna till dem. Temperaturen visar ändå ungefär samma temp som resten av huset.

Min fråga är då vad detta kan bero på och framför allt vad som avhjälpa det?

Min teori är att luften står för stilla och att kall/rå luft kommer in från norrsidans fönster, och blir då kvar i rummen. Kan det vara så och hur avhjälper jag det i så fall utan att tumma på ljudisoleringen, då man vill ha tyst om man stänger dörren.

Tacksam för svar
 
Vrid upp termostaten på el-elementen.
 
E etompau skrev:
Vrid upp termostaten på el-elementen.
Fast om rummen håller samma temp som övriga rum så ser jag ej vad detta skulle hjälpa?
 
Kanske ett mätfel på dina termometrar.
 
E etompau skrev:
Kanske ett mätfel på dina termometrar.
Så kan det naturligtvis vara
 
J
Om solen lyser in så känns det ju varmare... Så det är väl inte orimligt att ha lite varmare i rummet för att kompensera för skuggan? Dock blir det ju dyrare att ha elradiatorn på.
 
J JohanLun skrev:
Om solen lyser in så känns det ju varmare... Så det är väl inte orimligt att ha lite varmare i rummet för att kompensera för skuggan? Dock blir det ju dyrare att ha elradiatorn på.
Så är det ju. men det är ju just känslan av "kyliga rum" jag önskar få bort
 
N Nygge72 skrev:
men det är ju just känslan av "kyliga rum" jag önskar få bort
Kall strålning.
Dvs din varma kropp strålar ut värme genom norrfönstret och ut mot rymden.
Pröva med att dra för en tät gardin, så kanske det känns bättre.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kall strålning.
Dvs din varma kropp strålar ut värme genom norrfönstret och ut mot rymden.
Pröva med att dra för en tät gardin, så kanske det känns bättre.
Får testa det. Skall även kolla hur tätningen är vid fönstrena. De kanske börjat ge upp lite efter alla dessa år. Har sett att det finns målarfärg på vissa med, så de kanske inte är så "mjuka" som de bör vara för att täta som bäst
 
BirgitS
Du kan ju prova om rummen är dragigare än andra genom att gå runt med ett stearinljus. Drag gör just att rum känns kyligare fast det är samma temperatur.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ju prova om rummen är dragigare än andra genom att gå runt med ett stearinljus. Drag gör just att rum känns kyligare fast det är samma temperatur.
Smart. Skall testa
 
fixa lite värmeförflyttare "fläkt" så du får cirkulation på luften när dörrar är stängda
 
T Trollskidan skrev:
fixa lite värmeförflyttare "fläkt" så du får cirkulation på luften när dörrar är stängda
Ja jag tror detta är lösningen på problemet. Dock vill jag inte förlora att rummen förblir tysta, dvs öppnar jag upp kanaler så är jag rädd att det kommer in ljud.

Men jag tror även detta är lösningen på det hela. Hade samma sak i sommarstuga, innan jag fick in en luftvärmepump som fick rotation på luften och fick ett helt annat klimat på en gång. Skulle säkerligen då bli billigare med om luftvärmepumpen fick bättre spridning, än att behöva använda el-radiatorerna mer
 
så fort du stänger dörren så blir de ju stillastående luft där utan hjälp från värmepumpen
 
T Trollskidan skrev:
så fort du stänger dörren så blir de ju stillastående luft där utan hjälp från värmepumpen
Precis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.