3 258 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Kalla rum
Sida 1 av 2
Hej, har just köpt hus som värms av luft/luft värmepump med radiatorer som stödvärme. Huset är från -72.
Vi har två rum som ligger mot norr (sovrum) som känns betydligt kallare än de andra, speciellt om man stänger dörrarna till dem. Temperaturen visar ändå ungefär samma temp som resten av huset.
Min fråga är då vad detta kan bero på och framför allt vad som avhjälpa det?
Min teori är att luften står för stilla och att kall/rå luft kommer in från norrsidans fönster, och blir då kvar i rummen. Kan det vara så och hur avhjälper jag det i så fall utan att tumma på ljudisoleringen, då man vill ha tyst om man stänger dörren.
Tacksam för svar
Vi har två rum som ligger mot norr (sovrum) som känns betydligt kallare än de andra, speciellt om man stänger dörrarna till dem. Temperaturen visar ändå ungefär samma temp som resten av huset.
Min fråga är då vad detta kan bero på och framför allt vad som avhjälpa det?
Min teori är att luften står för stilla och att kall/rå luft kommer in från norrsidans fönster, och blir då kvar i rummen. Kan det vara så och hur avhjälper jag det i så fall utan att tumma på ljudisoleringen, då man vill ha tyst om man stänger dörren.
Tacksam för svar
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Får testa det. Skall även kolla hur tätningen är vid fönstrena. De kanske börjat ge upp lite efter alla dessa år. Har sett att det finns målarfärg på vissa med, så de kanske inte är så "mjuka" som de bör vara för att täta som bästKnockOnWood skrev:
fixa lite värmeförflyttare "fläkt" så du får cirkulation på luften när dörrar är stängda
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja jag tror detta är lösningen på problemet. Dock vill jag inte förlora att rummen förblir tysta, dvs öppnar jag upp kanaler så är jag rädd att det kommer in ljud.T Trollskidan skrev:
Men jag tror även detta är lösningen på det hela. Hade samma sak i sommarstuga, innan jag fick in en luftvärmepump som fick rotation på luften och fick ett helt annat klimat på en gång. Skulle säkerligen då bli billigare med om luftvärmepumpen fick bättre spridning, än att behöva använda el-radiatorerna mer
så fort du stänger dörren så blir de ju stillastående luft där utan hjälp från värmepumpen
