Eftersom elementet blir varmt ända ner till utloppet kan det inte vara flödesproblem, då hade värmen lagrats upptill i elementet.
Eftersom problemet är så skumt kommer nu dom dumma frågorna :)
-Sitter elementet rakt?
-Luftar du på luftnippeln som sitter på andra sidan elementet mot inloppet?

Stäng av cirkulationen höjj trycket till nästan 1,5 bar och lufta. Sen kan du behöva fylla på medans du luftar.
Eftersom systemet är nyinstallerat är det mycket luft som skall ut som gömmer sig på olika ställen för att sedan dyka upp i ett element, oftast är det samma element som blir drabbat.
Du kommer antagligen behöva lufta många gånger nu i början.

En långsökt teori är ju oxå att det är stopp i elementet, men det har jag aldrig hört talas om.

du borde strypa på returventilerna som jag skrev tidigare; de varma stryper du in till ca 1/2-1 varv öppna,
så kommer det nog:pumpen får kanske inte iväg tillräckligt, det blir liksom kortis i dem,sen stryper du in alla
, returventilen brukar sitta nere på rad. ta av locket bara.

trycket ska vara ca 0,5 bar mer än höjden till översta rad.(5 m mer ,
)

Har du kollat om det finns en returventil som kanske är strypt, brukar sitta bakom en "hatt" på returledningen ut ur radiatorn. Iofs så kan ju även förinställningen på tillopsventilen vara strypt.

Ja elementet sitter rakt :) och ja jag luftar på den nippeln, hur höjer jag trycket? Fylla på systemet så det höjs eller?

Ok hur räknar jag ut 0,5 bar mer än högsta radiator? Jag har ju bara radiatorer på nedre plan? Har glömt att nämna att det är ett slutet kärl om det har nån betydelse

Japp, du borde ha en kran du öppnar för att fylla på.
Det kan inte vara en strypventil som är för strypt, då hade den lilla värmen som kommit in i elementet spridit sig åt sidan.

Japp det har jag men kan ju vara dumt att fylla på så sälerhetsventilen löser ut det gör den väl vid 1,5bar

Den sprider sig en bit åt Sidney men hela vägen ner sen märkte jag att överdelen var lite ljummen efter hela radiator inte varm men varmare än resten av radiatorn

Sidan inte Sidney haha

0,5 bar är 5 meter vattenpelare,om du har pannan i källaren så blir det ca 0,8 bar= 8 meter,

radiatorn ska ju kyla vattnet,så det ska bli ca 10 gr kallare vid utloppet.

Men jag har vattenmantlad kamin i vardagsrummet hur räknar man ut det då? Ursäkta dom dumma frågorna

Jo men det är kanske 1 cm bredd på toppen efter hela radiatorn som är ljummen resten är iskall förutom ca 20cm vid inloppet den delen är riktigt varm hela höjden saknas bara ca 170cm hehe

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.