Eftersom elementet blir varmt ända ner till utloppet kan det inte vara flödesproblem, då hade värmen lagrats upptill i elementet.
Eftersom problemet är så skumt kommer nu dom dumma frågorna
-Sitter elementet rakt?
-Luftar du på luftnippeln som sitter på andra sidan elementet mot inloppet?
Stäng av cirkulationen höjj trycket till nästan 1,5 bar och lufta. Sen kan du behöva fylla på medans du luftar.
Eftersom systemet är nyinstallerat är det mycket luft som skall ut som gömmer sig på olika ställen för att sedan dyka upp i ett element, oftast är det samma element som blir drabbat.
Du kommer antagligen behöva lufta många gånger nu i början.
En långsökt teori är ju oxå att det är stopp i elementet, men det har jag aldrig hört talas om.
Eftersom problemet är så skumt kommer nu dom dumma frågorna
-Sitter elementet rakt?
-Luftar du på luftnippeln som sitter på andra sidan elementet mot inloppet?
Stäng av cirkulationen höjj trycket till nästan 1,5 bar och lufta. Sen kan du behöva fylla på medans du luftar.
Eftersom systemet är nyinstallerat är det mycket luft som skall ut som gömmer sig på olika ställen för att sedan dyka upp i ett element, oftast är det samma element som blir drabbat.
Du kommer antagligen behöva lufta många gånger nu i början.
En långsökt teori är ju oxå att det är stopp i elementet, men det har jag aldrig hört talas om.
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
du borde strypa på returventilerna som jag skrev tidigare; de varma stryper du in till ca 1/2-1 varv öppna,
så kommer det nog
umpen får kanske inte iväg tillräckligt, det blir liksom kortis i dem,sen stryper du in alla
, returventilen brukar sitta nere på rad. ta av locket bara.
så kommer det nog
, returventilen brukar sitta nere på rad. ta av locket bara.
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
trycket ska vara ca 0,5 bar mer än höjden till översta rad.(5 m mer ,
)
)
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Har du kollat om det finns en returventil som kanske är strypt, brukar sitta bakom en "hatt" på returledningen ut ur radiatorn. Iofs så kan ju även förinställningen på tillopsventilen vara strypt.
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
0,5 bar är 5 meter vattenpelare,om du har pannan i källaren så blir det ca 0,8 bar= 8 meter,
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
radiatorn ska ju kyla vattnet,så det ska bli ca 10 gr kallare vid utloppet.
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
det blir bra med 0,5 bar= 5 meter.