482 läst ·
20 svar
482 läst
20 svar
Kalla element efter byte av ventil
Det är alltså inte bara ratten som står fullt öppen, utan du har även öppnat förinställningen?B Bluewater skrev:
Skruven i returen kan ju fastna, men är den uppe i nivå med kanten så är den ju öppen. Möjligen så kan det ha lossnat skit & satt sig i den, då är det spolning som gäller.
Luftningen sitter uppe till vänster?
Luften borde iofs stiga eftersom röret kommer uppifrån, så radden borde vara självluftande.
Har tagit bort ratten. Lyft på ringen och vridit till N läge där det är max flöde. Enligt instruktionen.L lat skrev:Det är alltså inte bara ratten som står fullt öppen, utan du har även öppnat förinställningen?
Skruven i returen kan ju fastna, men är den uppe i nivå med kanten så är den ju öppen. Möjligen så kan det ha lossnat skit & satt sig i den, då är det spolning som gäller.
Luftningen sitter uppe till vänster?
Luften borde iofs stiga eftersom röret kommer uppifrån, så radden borde vara självluftande.
Det finns en luftnippel innan returventilen med till höger på elementet. Ingen uppe till vänster. Inte övermålad osv. Öppnar jag nippeln nere till höger kommer det kallt vatten och övre delen av elementet är varmt.
Returventilen är öppen till max, men inget motstånd när jag skruvar ned å upp. Kanske har den fastnat? Vågar inte öppna returen mer än max då det tar stopp när den är ute i max. Om den nu är det.
Stäng alla ellement utom det kalla, se till att cirkpumpen går på max, säkerligen luft i röret upptill. Har du tur så kommer flödet att slå sönder en ev. bubbla i microbubblor som åker med runt i systemet. Det kan ta några timmar eller flera gånger med åtgärden, innan ev. luft gott ur och den hamnar då kanske i andra elllement på vägen runt. Bara prova och säga, lycka till och hoppas. Efter kanske 2 timmar öppnar du ett annat ellement så luften kan stanna där.B Bluewater skrev:Har tagit bort ratten. Lyft på ringen och vridit till N läge där det är max flöde. Enligt instruktionen.
Det finns en luftnippel innan returventilen med till höger på elementet. Ingen uppe till vänster. Inte övermålad osv. Öppnar jag nippeln nere till höger kommer det kallt vatten och övre delen av elementet är varmt.
Returventilen är öppen till max, men inget motstånd när jag skruvar ned å upp. Kanske har den fastnat? Vågar inte öppna returen mer än max då det tar stopp när den är ute i max. Om den nu är det.
Är det luft som åker med runt, kan det fräsa till i pumpen, när en bubbla blir micro.
Jag fick nerplockat ett element i en liten toalett inför en renovering. Allting funkar bra med värme och flöde i elementet innan nertagning.
Efter uppsättning ingen värme alls på element eller rör.
Tog en hammare, slog på ventilhuset ett gäng gånger, luftade säkert 30 glas vatten, tog av termostat och trimma fjädern, öppnade även upp till förinställningen och stängde och öppna ett par gånger. Mellan luftningarna så ströp jag returen och fortsatte luftning för att tvinga fram värme i retur röret, vilket lyckades.
Öppnade sen returen och fortsatte lufta då försvann all värmen från returen. Fortsatte lufta och banka på ventilhus.
Gjorde allt detta, värmen kom väldigt sakta men säkert tillbaka. 2 dygn senare va allt som de va innan nertagning.
Efter uppsättning ingen värme alls på element eller rör.
Tog en hammare, slog på ventilhuset ett gäng gånger, luftade säkert 30 glas vatten, tog av termostat och trimma fjädern, öppnade även upp till förinställningen och stängde och öppna ett par gånger. Mellan luftningarna så ströp jag returen och fortsatte luftning för att tvinga fram värme i retur röret, vilket lyckades.
Öppnade sen returen och fortsatte lufta då försvann all värmen från returen. Fortsatte lufta och banka på ventilhus.
Gjorde allt detta, värmen kom väldigt sakta men säkert tillbaka. 2 dygn senare va allt som de va innan nertagning.
👍B Bluewater skrev:
Enkla svaret på varför bara halva elementet är varmt är att vattenflödet inte räcker till att värma mer än halva.
Jag har bott i ett äldre hus och på höst och vår var kanske 1/3 del av elementen varma och på vintern när självcirkulationen inte räckte till så startade man cirkulationspumpen.
Då blev hela elementen varma.
Du kanske ska lufta en våning upp?B Bluewater skrev:
Du behöver ta reda på hur rören är kopplade.
Om ett rör går uppåt och ett nedåt så tycks det ju vara ett ett-rörs-system utan bypass-ventiler.
Märkligt, men då kan ju "värmen ta slut" innan vattnet når sista elementet.
Vad är det för temperatur på rören till respektive från föregående element på "slingan"?
Det går ju att tömma systemet och skruva isär strypventilen.B Bluewater skrev:
Gör det inte för många gånger bara.
Jag skulle inte börjat där.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Måla källarväggar efter fukt och vattenläcka i 60-talshus
Grund & Markarbeten -
Ett element 50/50 varmt/kallt, sista två efter kalla, felmonterade?
Värme allmänt -
Alla element kalla efter avstängd termostat
Värme allmänt -
Kalla element efter luftning
Värme allmänt -
Nya element i källaren efter renoveringen
Värme allmänt