R RustyR skrev:
Ja jag får den känslan med.
Och då gör kanske inte längre körtider saken bättre :/
Längre körtider kommer göra större variation på köldbäraren ja.

useless useless skrev:
Längden på kollektorn beror mycket på jordmånen. I lerjord brukar man räkna med ca 10W/m, dvs du borde haft 700 meter till en pump på 7 kW om man räknar enligt schablon. I praktiken är det energiuttaget snarare än maxeffekten som styr och det fungerar ju bevisligen för er med kortare slang, så jag antar att den som bestämde kollektorlängden gjorde en någorlunda korrekt beräkning.
Sen brukar installatörerna alltid avrunda lite nedåt och tillåta några minusgrader som kallast för att investeringskostnaden ska bli lite lägre och höja sannolikheten att deras offert är billigast. De drabbas ju inte av att driftkostnaden blir lite högre...

Huruvida mer slang är ekonomiskt försvarbart beror på vad kostnaden skulle bli att plöja ner mer slang i förhållande till eventuell besparing. Har du tillgång till maskiner själv och kan göra delar av jobbet själv eller måste du anlita nån för hela jobbet? Vad har ni för driftkostnad idag?
Det roliga här är att offerten visar 200m slang och installationsdokumentet anges det 300m.
Så någon måste ju räknat fel kan man tycka, eller snålat in.

Jag har inte en blekaste aning om vad det skulle kosta att hyra in arbetet, men 300m slang kostar inte så mycket. Grävmaskin går ju också att hyra. Det dumma är att jag har bara en aning om vart slangen ligger. Så risken är väl att man får lägga nytt om man börjar gräva.

Förra året var inte höga driftkostnader, 11 500kwh totalt.
Så systemet fungerar ju, bara rädd att volymtanken knäcker kollektorn lite. Men det kanske är acceptabelt att ligga runt -1,5 grader in i snitt när det är runt nollan ute? Nästa vecka ska bli mildare väder, 5-8 grader. Kul o se hur kollektorn återhämtar sig då.

returen returen skrev:
ser ut som om du obefintlig värmeledning i mark, troligen är sanden för torr

när du förlängt gångtiden mha tanken så blir det snabbt kallare i slangen och du har ett delta T på 0C
du har flyttat problemet? från antal starter till att värmepumpen jobbar mot kallare media med sämre COP

åtgärder? se till att mer värme går in i kollektorn bättre jord längre slang, borra men det kanske du inte får där?
en luift vatten går ju bättre
DeltaT på 0 är ju när pumpen stannat / pausat

• Gilla
useless
  • Laddar…
R RustyR skrev:
Det roliga här är att offerten visar 200m slang och installationsdokumentet anges det 300m.
Så någon måste ju räknat fel kan man tycka, eller snålat in.

Jag har inte en blekaste aning om vad det skulle kosta att hyra in arbetet, men 300m slang kostar inte så mycket. Grävmaskin går ju också att hyra. Det dumma är att jag har bara en aning om vart slangen ligger. Så risken är väl att man får lägga nytt om man börjar gräva.

Förra året var inte höga driftkostnader, 11 500kwh totalt.
Så systemet fungerar ju, bara rädd att volymtanken knäcker kollektorn lite. Men det kanske är acceptabelt att ligga runt -1,5 grader in i snitt när det är runt nollan ute? Nästa vecka ska bli mildare väder, 5-8 grader. Kul o se hur kollektorn återhämtar sig då.
200 meter är orimligt kort. Möjligen om det varit bergvärme...

Det syns inte på marken vart slangen ligger? Det brukar bli lite skillnader på grund av tjäle.

useless useless skrev:
200 meter är orimligt kort. Möjligen om det varit bergvärme...
Ja jag förstår inte riktigt hur de har tänkt.

Men oavsett vad som finns idag.
Att kb-in jobbar på -1,5 till -2. Fungerar eller behöver jag göra något nu i vinter?

R RustyR skrev:
Men oavsett vad som finns idag.
Att kb-in jobbar på -1,5 till -2. Fungerar eller behöver jag göra något nu i vinter?
-2 är inga problem för värmepumpen, så det behövs inga akuta åtgärder.

Ok tack, då kan man sova gott så länge det inte sjunker under det vid vanlig radiatorvärme.
Verkar ju vara bra COP fast den är såpass låg.. mellan 3,4 ner till 3 under en timmes drifttid.

R RustyR skrev:
Det dumma är att jag har bara en aning om vart slangen ligger. Så risken är väl att man får lägga nytt om man börjar gräva.
Har du riktigt tur så har dom lagt med en sökkabel eller liknande när dom plöjde ner slangen.
Kollat med föregående ägare om det finns bilder eller karta över hur slangen ligger?

Eller med en granne som kanske kommer ihåg var / hur dom grävde?

Lite glädjeläsning här nu. Har dragit fram alla dokument jag hittar på systemet.
Det visade sig vara 300m på offerten och det står 400m i igångkörningsprotokollet.
Han vi köpte huset av nämnde att han tyckte det var dåligt tilltaget med slang och valde en längre...

Så då har jag tydligen 400 meter slang. Så nu kommer samma fråga igen hehe, är det rimliga temperaturer jag har på kollektorn?

Kan det ha något o göra med CP, tycker den låter en del när jag kör den manuellt. Dock inget skärande ljud.

• Bild av ett driftvärdesdokument för en värmepump med detaljer om slanglängd, temperaturer och inställningar.
Redigerat:
R RustyR skrev:
är det rimliga temperaturer jag har på kollektorn?
Ja.

• Gilla
Heden71
  • Laddar…
R RustyR skrev:
Jag har en IVT Greenline C7 med 300m kollektor, jordvärme / markvärme...
Pumpen installerades för 10 år sedan och den har nu nått 99kwh elpatron på värme och 97kwh på varmvatten totalt.
Dvs elpatronen går nästan aldrig in. Men kompressorn startade ca 60 gånger om dagen vintertid vilket jag nu åtgärdat med en 300l volymtank till mina 9 radiatorer.

Nu startar den 12 gånger om dagen men kollektorn har kb-in på +1,5 grader och efter en timme ca -1,5 grader. När det duschats och den behöver göra radiatorvärme direkt efter har den ibland varit nere på -2 grader in. DeltaT ligger runt 2,4 - 2,8 hela tiden. COP ca 3,4 - 3

Är detta ett problem?
När jag pratar med IVT säger de att kb-in klarar ner till -6 grader, men så vill man ju inte ha det...

Jag kan se i loggen att den ligger runt 1 till 0 grader in i ca 25min innan den börjar dala ner mot -1,5 grader under en timmers körning.
Det verkar som att du har alldeles för liten pump, Är den demesionerad för att köras vissa % på elpatron som var vanligt för 10år sedan.
Ska man sätta in värmepump så ska man inte sätta in en halv elpanna ? Det sa jag 1998 då jag borra för bergvärme och det skulle räcka med en 4,5Kw men jag ökade på två steg till en 9KW och har aldrig använt elpatronerna.. Har nu en ny då den gamla pajja och har inte elpatronerna inkopplade nu heller.

S stig54bk skrev:
Det verkar som att du har alldeles för liten pump, Är den demesionerad för att köras vissa % på elpatron som var vanligt för 10år sedan.
Ska man sätta in värmepump så ska man inte sätta in en halv elpanna ? Det sa jag 1998 då jag borra för bergvärme och det skulle räcka med en 4,5Kw men jag ökade på två steg till en 9KW och har aldrig använt elpatronerna.. Har nu en ny då den gamla pajja och har inte elpatronerna inkopplade nu heller.
Fast denna har ju knappt kört något på elpatron alls under tio år. de 196kwh den kört har säkert varit vid något larm någon gång misstänker jag.

• Gilla
useless
  • Laddar…
S stig54bk skrev:
Glömde du läsa första inlägget innan du svarade?

Nu är den nere på -3 grader. Men nu är det bara ett par veckor kvar innan det blir varmare igen. =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.