Huset tar ingen värme alls. Shunten väljer att stå stängd då det är typ 20 grader när jag börjar elda. Vv-beredaren är en separat elektrisk. Tror att vattnet tar fel väg i laddomaten & därför mest cirkulerar i pannan. Därför är den lätt att hålla uppe i temp. Dags att se om det går att lufta antar jag. Det enda jag gjort är att spola in vatten tills det rann ur "skvallerröret".

Sahlle skrev:
Huset tar ingen värme alls. Shunten väljer att stå stängd då det är typ 20 grader när jag börjar elda. Vv-beredaren är en separat elektrisk. Tror att vattnet tar fel väg i laddomaten & därför mest cirkulerar i pannan. Därför är den lätt att hålla uppe i temp. Dags att se om det går att lufta antar jag. Det enda jag gjort är att spola in vatten tills det rann ur "skvallerröret".
Som sagt så måste värmen ta vägen nånstans, är det så att pannan stannar hela tiden?

Ja, den går snabbt upp til drygt 90 grader, fläkten stannar & tempen sjunker till typ 80 & fläkten startar igen. Får ta hjälp med att lufta känner jag, då även en slinga i groventrén aldrig blir varm i returen, så det behöver luftas igenom ordentligt. Sitter en nippel längst upp på tanken men kan man verkligen få ur all luft där?

En idé:

Blir det ngn skillnad om du stänger av strömmen till laddomaten ? (Om det är en laddomat 21 eller liknande med backventil) Då skall det självscirkulera vatten mellan panna och tank. Pumpen i laddomaten håller normalt den backventilen stängd men om pumpen stoppas borde vatten från tankbotten komma in i pannan via backventilen...

Hm, har inte eldat idag men jag vet att jag har provat det & den översta mätaren på laddomaten dök då, vad som hände i övrigt minns jag inte.. Ska fortsätta prova nästa gång, men jag har lite begränsat med ved nu första året tyvärr, så det får bli när vi börjar frysa igen här hemma..

En liten fråga: Hur luftar man.....?
Jag har som sagt en Diom V825 panna, en laddomat 21, En 1,8kbm tank inbyggd i väggen ned i grunden, golvvärme på 2 våningar. De luftningsnipplar jag sett sitter på "rörcentralerna" till slingorna samt nån "grej som går att skruva på" i toppen på tanken.

Grejen i toppen av tanken är säkert en säkerhetsventil.

Sahlle skrev:
De luftningsnipplar jag sett sitter på "rörcentralerna" till slingorna samt nån "grej som går att skruva på" i toppen på tanken.
Har du tryckkärl el öppet kärl?? (tryck en röd tank på golvet, öppet på vinden)
Testa att vrida på "grejen" i toppen på tanken, Är det en säkerhetsventil får du då ut ev luft som troligen är problemet då termostat o laddomatpump verkar funka

Sahlle skrev:
Hm, har inte eldat idag men jag vet att jag har provat det & den översta mätaren på laddomaten dök då, vad som hände i övrigt minns jag inte.. Ska fortsätta prova nästa gång, men jag har lite begränsat med ved nu första året tyvärr, så det får bli när vi börjar frysa igen här hemma..

Att övre på laddomaten dyker är logiskt, stannas pumpen i laddomaten drar den inte längre ned varmvatten till botten av pannan. Pannan får kallare vatten att jobba med så det kan vara lämpligt att stänga av när den redan är varm, med ved i, och fläkten stannat, om då tranken börjar laddas är det termostaten i laddomaten, eller vattenvägen från tankbotten till termostaten som krånglar.

När pumpen i laddomaten stoppas så öppnar den för självcirkulation o då kommer inget vatten att gå i bypassröret utan bara mellan tank o panna, Pannkretsen används inte då..

Lite uppdateringar....
Övre och undre mätare dyker när jag stannar laddomatpumpen.
Alltså det är verkligen som om det vore 3 separata tankar... Drog upp hela tanken till 40 grader med elen, började elda, nu är det 85-40-40 i tanken. Vore det inte för husbyggarens ord på att hela tanken ska gå att ladda på några timmar med pannan så...
Rökgastermometern är tyvärr trasig & pendlar mellan glödhett & herrejössesvarmt bara..
Har som sagt inte någon erfarenhet av eldning alls sen tidigare men det känns som att pannan typ jobbar mot en tank på ett par hundra liter bara. Snabbt upp & ganska snabbt ner i värme. Måste vara flödet som spökar, och nu börjar det bli kallt & jag har inte jättemycket ved :(
Dags att ta hit experthjälp... Ska maila till tidigare husägaren nu oxå, även om dom inte hade jättekoll på just pannans funktion..

Sahlle skrev:
Lite uppdateringar....
Övre och undre mätare dyker när jag stannar laddomatpumpen.
Alltså det är verkligen som om det vore 3 separata tankar... Drog upp hela tanken till 40 grader med elen, började elda, nu är det 85-40-40 i tanken. Vore det inte för husbyggarens ord på att hela tanken ska gå att ladda på några timmar med pannan så...
Rökgastermometern är tyvärr trasig & pendlar mellan glödhett & herrejössesvarmt bara..
Har som sagt inte någon erfarenhet av eldning alls sen tidigare men det känns som att pannan typ jobbar mot en tank på ett par hundra liter bara. Snabbt upp & ganska snabbt ner i värme. Måste vara flödet som spökar, och nu börjar det bli kallt & jag har inte jättemycket ved :(
Dags att ta hit experthjälp... Ska maila till tidigare husägaren nu oxå, även om dom inte hade jättekoll på just pannans funktion..
Det är helt normalt att laddomatens övre och undre (mot pannan) dyker när du stänger av den, pumpen i laddomaten drar ju ner varmt vatten tillbaks i pannan (mot "naturlagen") stannar pumpen kommer varmt vatten att lägga sig högst i systemet...

Vitsen med laddomaten är ju att hålla pannan varm, men samtidigt m h a termostaten släppa in lite kallt vatten från botten av acktanken samtidigt som hetvattnet läggs på toppen av tanken.... sparar pannan och ger bra skiktning i tanken. när termostaten öppnar skall en del kallvatten från tankbotten mixas in i botten på pannan samtidigt som detta ersätts av hetvatten i toppen på tanken. Ger bättre driftsförhållande på pannan och bättre skiktning i tanken eftersom tanken bara laddas med hett vatten.

Stannar pumpen skall laddomaten via backventilen fungera p.s.s som om det bara gick ett rör från toppen av pannan till toppen av tanken och ett rör från botten av tanken till pannan.

MEN om detta då resulterar i att tanken "laddas" dvs tanken blir varm även "nedåt" visar det på att termostaten i laddomaten inte öppnar som den skall/alt rör igensatta i laddomatens kallsida. Laddas inte tanken med självcirkulation med avstängd laddomatpump är det förbindelsen mellan tankbotten och laddomat/panna som är igensatt....

Jag är lite nyfiken har du fått pannan/laddomaten att fungera ?

Är du säker på att den är trasig? Du kanske har något förbigångsspjäll öppet i pannan och skickar ut all värme i skorstenen? Då får du ju "herrejössesvarma" rökgaser.

Det ska komma hit en allvetare om detta i veckan så nu ska det nog ordna sig. Termometern visar typ 500 grader när det inte eldats på månader...så trasig är den, men den är lite användbar ändå nu när jag lärt mig läsa av den. Den pendlar mellan början och slutet på röda fältet under eldningen :)
Har mailat med han som ska komma hit och pannan (fläkten) ska ju inte stänga av förrän det kommer varmt vatten från tankbotten & pannan inte behöver jobba med att värma vatten längre. Nu rusar den ju upp till 90 grader & stänger av. 1-2 timmar senare börjar tanken bli ljummen. Många timmar senare varm i toppen, kall i resten. Det cirkulerar "fel" helt enkelt, pga luft, stopp, eller trasig ventil/termostat/vadvetjag... Återkommer när han varit här och kollat över det!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.